TORNADA AL COL·LE

La Generalitat prorroga un sol curs l’amenaçat ‘MIR docent’

El programa temporal de residència inicial en centres educatius va néixer en el curs 2023-2024 com a pla pilot de dos anys finançat en un 95% per fons europeus, però aquests han caigut al 40%.

El programa Sensei pretén generar un clima a l’aula que afavoreixi la participació

«Tranquil·litza saber que pots compartir les teves pors», diu una participant

La Generalitat prorroga un sol curs l’amenaçat ‘MIR docent’
3
Es llegeix en minuts
Helena López
Helena López

Redactora

Especialista en Educació

Ubicada/t a Barcelona

ver +

A dues setmanes de l’inici del nou curs escolar, el Govern de la Generalitat va aprovar ahir tres acords que afecten el Departament d’Educació: un increment del finançament de les jubilacions parcials del professorat de la concertada, el servei de monitoratge de suport a l’alumnat amb necessitats educatives especials per un import de 62,6 milions i, gairebé en temps de descompte, la pròrroga per un curs de l’amenaçat Programa Temporal de Residència Inicial en Centres Educatius, batejat oficialment com Sensei, però conegut popularment com a MIR docent, que es va crear el 2023 (durant el Govern d’ERC).

La finalitat del Sensei, que va néixer envoltat de polèmica, ja que els sindicats no el veien amb bons ulls, és "capacitar el professorat que s’inicia en la docència mitjançant una estada en règim de residència en un centre educatiu, amb l’acompanyament d’una mentoria" i "assentar de manera pràctica les competències i aprenentatges clau per al creixement professional del professorat gràcies al programa formatiu amb seminaris, experiències pràctiques, reflexió, codocència i un retorn constant als participants", segons assenyala textualment l’acord de Govern aprovat aquesta última setmana d’agost.

El programa, prossegueix el mateix document, busca ensenyar als docents el "context educatiu català, integrant els trets identitaris del sistema educatiu català en el disseny i l’avaluació de l’acció educativa en el marc del projecte de centre", desenvolupar pràctiques d’aprenentatge basades en l’evidència o generar un clima d’aula que afavoreixi la participació, l’aprenentatge i el desenvolupament personal de l’alumnat. En la primera fase del programa, que va acabar al juny, hi han participat 55 centres educatius de tot el territori, amb un total de 247 docents novells seleccionats i 85 docents mentors.

La iniciativa es va posar en marxa de manera voluntària el curs 2023-2024 amb un pressupost d’11 milions d’euros (5,6 per curs) finançats –d’aquí ve el problema– en un 95% amb fons europeus, i acabava el curs passat, en un moment clau, en el qual la formació del professorat era un dels elements en revisió després dels mals resultats obtinguts en informes internacionals com PISA, PIRLS o TIMMS (i en les proves internes, com les competències bàsiques).

Qüestió econòmica

Un dels reptes sobre la taula per mantenir actiu el programa, com publicava EL PERIÓDICO al març, era fer front a la caiguda del finançament europeu, que del 95% passarà al 40%.

Fonts del Departament d’Educació i FP asseguraven a aquest diari ja llavors que el Sensei "no corria perill" i que es buscarien "les fórmules econòmiques que fes falta" per aconseguir aquest 60% restant que permeti que el programa formatiu continuï vigent. De moment, aquest dimarts s’ha aprovat una pròrroga d’un any. Futures pròrrogues dependran dels pressupostos de la Generalitat.

Notícies relacionades

"Acabes la carrera i vas una mica insegura; tranquil·litza molt saber que totes aquestes inquietuds i pors les pots compartir amb la teva mentora i que podeu buscar solucions a situacions que van sorgint i posar després aquests consells en pràctica; quan estàs sola ningú et pot donar un feedback". Amb aquestes paraules resumia el març en un reportatge en aquest diari la jove Paula Liébana Núñez la seva experiència el curs anterior com a mestra novella el primer any del pla pilot del Sensei. Assegurava estar molt agraït a la seva mentora, Maribel Pascual, docent de l’IE Feixes de Terrassa, on, després d’aprovar les oposicions, el curs passat continuava treballant, ja com a funcionària.

Durant el primer any de funcionament, el Sensei va tenir una valoració positiva per part dels implicats, que de mitjana li van donar al projecte una puntuació de 7,6 sobre 10; i el grup d’experts convocat per la Generalitat després dels desastrosos resultats de PISA va recomanar en les seves conclusions "generalitzar un programa de formació i avaluació de les competències professionals dels docents que s’incorporin al sistema educatiu".