Mobilitat a Catalunya

Els controls de trànsit augmenten un 15% davant l’increment de sinistres

Entre gener i juliol, 87 persones han mort a les carreteres catalanes, un 6% més que durant l’exercici anterior. "El nostre objectiu no és denunciar, sinó insistir en les pràctiques de seguretat", apunten des dels Mossos.

Els agents fan formacions per a conductors d’entre 35 i 55 anys, el grup de més risc

Els registres indiquen que el 90% dels accidents són fruit de factors humans

Els controls de trànsit augmenten un 15% davant l’increment de sinistres
4
Es llegeix en minuts
Germán González
Germán González

Periodista.

ver +

Les carreteres catalanes registren aquest any més víctimes mortals que l’any anterior. Segons les últimes dades del Servei Català de Trànsit, entre l’1 de gener i el 31 de juliol 87 persones han mort a les carreteres catalanes en 81 sinistres, mentre que en el mateix període de l’any passat en van morir 81 en 74 accidents. Només durant el juliol es van registrar 18 víctimes mortals (quatre més que el 2024) i, juntament amb març, ja és el mes amb més morts. Aquest repunt –que durant el primer semestre també ha suposat un augment del nombre de ferits, que ascendeixen a 5.724– ha portat les autoritats a extremar la prevenció i a intensificar els controls de trànsit.

La mesura ja es va activar el març passat, quan durant el cap de setmana de Carnaval es van registrar set morts, entre ells una dona embarassada i una jove de 21 anys en quatre accidents de trànsit, i s’ha mantingut a l’estiu davant l’increment de la circulació per l’època estival, principalment en les operacions sortida i els caps de setmana. En total, els agents practiquen un 15% més de controls que l’any passat amb l’objectiu de detectar distraccions, excessos de velocitat, consum d’alcohol i drogues, comportaments de risc o mal ús del casc, el cinturó o el sistema de retenció infantil.

La inspectora Vanessa Bohé, subcap de la Divisió de Trànsit dels Mossos, apunta que els controls visibles a la xarxa viària amb agents uniformats incrementen "la percepció de seguretat", mentre "dissuadeixen determinats comportaments de risc al volant" i detecten infraccions. A més dels controls estàtics, els Mossos també tenen a la carretera patrulles uniformades i de paisà, tant cotxes com motos, que els permeten detectar "conductes perilloses" com l’ús del telèfon mòbil, avançaments en línia contínua o no respectar la distància de seguretat amb col·lectius vulnerables com ciclistes i motoristes. Els controls es fan tant als accessos a Barcelona com a les autopistes i carreteres secundàries.

Motos espia

La inspectora assenyala que aquests vehicles policials camuflats, que tant són cotxes com motocicletes anomenades espia, cada vegada estan millor equipats per a caçar conductors temeraris perquè disposen de càmeres que capten el moment de la infracció. Una vegada es localitza un sospitós, s’avisa una patrulla uniformada que s’encarrega de parar-lo i sancionar-lo. A més, els Mossos fan controls específics de motoristes per detectar excessos de velocitat o conduccions temeràries.

A la Divisió de Trànsit dels Mossos també preocupen els riscos en els desplaçaments curts per carreteres secundàries, ja que molts conductors "es relaxen més" al circular, apunta la subcap de la unitat. Remarca, però, que Catalunya registra una "accidentalitat diversa" amb punts negres que no sempre estan relacionats amb l’alta mobilitat. Un exemple és l’AP-7, l’autopista que travessa Catalunya i que més vehicles concentra però que, alhora, no és la que més sinistres pateix.

Els Mossos planifiquen tots els controls de carretera tenint en compte els accidents registrats i l’afluència de vehicles. A l’estiu es fan més inspeccions en les vies que es dirigeixen a la costa, malgrat que cada vegada es detecta més mobilitat cap a l’interior. "Catalunya té una altíssima mobilitat, no només pels turistes que arriben o els que creuen el territori en direcció a altres destinacions, sinó que hi ha molts desplaçaments interns dels residents", remarca la inspectora.

Suport des de l’aire

A més dels vehicles camuflats, els Mossos també compten amb el suport aeri d’helicòpters i drons que, activats en punts estratègics, també detecten infractors i informen sobre congestions. Altres dels recursos per evitar les conductes de risc són els radars en vehicles policials que capten excessos de velocitat i els controls d’alcohol i drogues. Els agents també fan formacions dirigides a conductors d’entre 35 i 55 anys, el grup d’edat que més accidents greus o mortals registra.

Notícies relacionades

En la prevenció, els Mossos remarquen la importància de les campanyes que remarquen les eventuals conseqüències dels riscos. "No només ens dirigim a l’infractor que va a 200 km/h quan el màxim és de 90, sinó que també volem conscienciar la resta de conductors davant situacions de risc, com circular sota pluja o enfrontar la presència d’un animal a la carretera", destaca la inspectora. Per això, afegeix, l’"objectiu no és denunciar sinó insistir en l’autoprotecció perquè s’interioritzin pràctiques de seguretat".

Els Mossos assenyalen que el 90% dels accidents es deuen a factors humans, per la qual cosa apel·len a les "bones conductes". Per això insisteixen a assenyalar les conseqüències d’un sinistre des del punt de vista de la víctima: "Algú que mor a la carretera tenia una família, amics o un projecte de vida que ha quedat destrossat"..