Seguretat

Els Mossos es reforcen a l’estiu amb 818 agents

El suport es desplegarà en zones on es preveu més afluència de persones. Equips lleugers d’antiavalots secundaran les patrulles ciutadanes.

El pla també preveu una bossa d’hores extres que puja a un milió d’euros

Els Mossos es reforcen a l’estiu amb 818 agents
2
Es llegeix en minuts
J. G. Albalat
J. G. Albalat

Redactor

Especialista en judicials

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Els Mossos d’Esquadra han posat en marxa un pla integral de seguretat per a aquest estiu que s’estendrà fins al setembre i que es desplega tant al litoral com a l’interior i en zones rurals i de muntanya, per respondre a l’afluència massiva de turistes i als incidents vinculats al lleure nocturn. Durant aquest període les detencions augmenten una mitjana de mil al mes. Entre els eixos prioritaris del pla hi ha la lluita contra la multireincidència, la detecció d’armes blanques i de foc, la prevenció de les violències sexuals, el control de l’entorn natural i la seguretat viària.

Per reforçar la capacitat operativa, els Mossos destinaran 818 agents, dels quals 733 estan en pràctiques de la 32 promoció i 85 més ara fan altres serveis i reforçaran zones amb més càrrega de feina. Aquests últims aniran a vuit comissaries del litoral, entre les quals hi ha les de Blanes, Sant Feliu de Guíxols, Castelldefels, Salou i Sitges. El pla també preveu una bossa d’hores extres que puja a un milió d’euros i que serà distribuïda segons les necessitats que vagin sorgint. Dels 733 agents acabats de llicenciar i en pràctiques, 124 s’encarregaran aquest estiu de "destinacions singulars", per donar suport a alguns serveis crítics per l’augment de la feina, per exemple el trasllat dels presos i la sala de custòdia de detinguts a Barcelona, que concentren el 25% dels arrestats a tot Catalunya.

Després de provar-ho a Lleida i començar a aplicar-ho a altres zones de Catalunya, durant aquest estiu els Mossos també desplegaran agents antiavalots (Arro) en trinomis i vehicles lleugers en suport de les patrulles de seguretat ciutadana. Els antiavalots de l’Àrea de Brigada Mòbil (Brimo) portaran a terme la seva funció un estiu més, si escau amb els equips complets, al litoral.

Segons les dades facilitades ahir pel comissari David Boneta, durant els mesos d’estiu s’arriba a una mitjana de 5.700 detencions al mes, el 25% a la ciutat de Barcelona, fet que comporta mensualment uns mil arrestats més que la resta de l’any, atès que l’afluència de turistes fa que s’enfilin delictes com els furts i els robatoris amb violència. Davant la situació, els Mossos han dissenyat el pla Elios per afrontar els reptes de seguretat d’aquest estiu. El pla inclou dispositius amb agents uniformats i de paisà, en col·laboració amb les policies locals. Es reactivarà el pla Kanpai contra la multireincidència en zones conflictives, es reforçarà el pla Daga de detecció d’armes blanques a la via pública i es garantirà l’ordre en festes populars i esdeveniments de lleure i punts clau com l’aeroport.

Notícies relacionades

Dispositiu a les carreteres

El pla estival també inclou un dispositiu específic a les carreteres catalanes, amb l’objectiu de reduir la sinistralitat greu i mortal. S’intensificaran els controls de velocitat, ús del cinturó i sistemes de retenció infantil, així com del consum d’alcohol i drogues. La vigilància també se centrarà en la protecció de motoristes, ciclistes i vianants. El transport de viatgers i mercaderies, inclosos furgonetes i vehicles pesants, també serà objecte de control intensiu, igual com les àrees de descans de l’AP-7, on es reforçarà la seguretat per prevenir delictes contra el patrimoni.