Consum. Enquesta realitzada per associacions de consumidors
El 76% dels consumidors prefereixen aigua mineral quan demanen aigua en un restaurant
El 2024, el sector d'aigües minerals va assolir els 6.800 milions de litres, cosa que el situa com el quart productor de la Unió Europea
El 84% dels consumidors consideren que l'aigua de l'aixeta filtrada als restaurants hauria de ser de franc

Consum daigua a lhostaleria /
Segons l'últim informe de consum alimentari a Espanya del Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació (MAPA), l'aigua mineral és la beguda més consumida pels espanyols i representa el 47% del total de litres consumits en el segment de begudes. I per als consumidors, l'aigua mineral és sinònim de salut i de qualitat. I és que segons l'enquesta realitzada a l'abril a més de 1.500 persones per quatre associacions: Associació Valenciana de Consumidors i Usuaris (AVACU); Federació de Consumidors i Usuaris Independents (FUCI); Unió Cívica Nacional de Consumidors i Mestresses d'Espanya (UNAE) i Unió de Consumidors d'Andalusia (UCAUCE), en el marc del projecte de col·laboració amb ANEABE.
A l'hora de demanar aigua en un restaurant, el 76% escull aigua mineral natural, un 9% aigua de l'aixeta i un 1% aigua filtrada; mentre que un 14% consumeix l'aigua que li serveixen, sense indicar preferències. I per a 9 de cada 10 consumidors (89 %) les ampolles d'aigua filtrada -que se serveixen habitualment en una ampolla de vidre i amb el logo del restaurant- es poden confondre amb les d'aigua mineral.
De la mateixa enquesta es deriva que el 84% de les persones consumidores consideren que l'aigua de l'aixeta filtrada als restaurants hauria de ser de franc. Aquest tipus d’aigua és aigua de l'aixeta que es filtra als mateixos establiments i se sol servir en una ampolla de vidre amb el logo del restaurant, una pràctica que també genera confusió entre la ciutadania, ja que moltes vegades el seu preu no apareix a la carta, però sí que es veu reflectit a la factura final.
Per a Irene Zafra, secretària general de l'Associació d'Aigües Minerals d'Espanya (ANEABE) “L'objectiu de l'enquesta és tenir una visió sobre el coneixement que tenen els consumidors sobre els tipus d'aigua disponibles i oferir-los informació veraç, perquè puguin prendre decisions de consum informades. En el cas de consum en hostaleria, hem observat que de vegades es genera confusió pel que fa als tipus d'aigua, les característiques i el preu. Per això és important que la persona consumidora conegui les opcions i pugui triar la que s'adapti millor als seus gustos i necessitats”, afegeix.
L'aigua mineral natural, la preferida
Segons la mateixa enquesta recent, l'aigua mineral natural es consolida com a elecció principal dels consumidors en demanar aigua en un restaurant. Els motius d’aquesta preferència són diversos. Per al 86% dels participants, l'aigua mineral natural ofereix més confiança en termes de seguretat alimentària. A més, un 63% considera que la qualitat i les propietats de l'aigua filtrada no arriben als estàndards de l'aigua mineral.
L'expectativa general també apunta en aquesta direcció: el 88,5% dels consumidors esperen que se'ls serveixi aigua mineral quan la sol·liciten en un establiment d'hostaleria. A més, 9 de cada 10 persones consideren important rebre informació clara sobre el tipus d'aigua que se'ls ofereix i el preu. L'aspecte saludable de l'aigua mineral natural també influeix en la popularitat. El 80% dels qui la trien ho fan pels seus beneficis per a la salut, i el 81% la vincula directament amb un estil de vida saludable.
"Les dades de l’enquesta revelen una necessitat de més informació entre els consumidors sobre les ofertes d’aigua existents. Parlem d’un bé essencial, de consum diari, i ingredient principal per a una alimentació i estil de vida saludables. Tot això implica aquesta necessitat formativa i informativa per millorar la capacitat d’elecció de la ciutadania".AVACU, FUCI, UNAE i UCAUCE
Tipus d'aigua disponibles per al consumidor
• L'aigua mineral natural és pura des del seu origen perquè procedeix d'aqüífers subterranis protegits de tota contaminació. S'envasa a peu de font amb totes les garanties de qualitat i seguretat alimentària i arriba a nosaltres tal com es troba a la natura. No requereix, per tant, cap tractament químic per al consum. La seva composició en minerals i les seves propietats saludables romanen constants en el temps, i l'etiqueta recull la seva composició mineral, que és diferent a cada aigua mineral natural.
Notícies relacionades• L'aigua de l'aixeta en hostaleria (en una gerra o ja servida en un got) prové d'aigües superficials i d'orígens diversos (embassaments, rius, dessalinitzadores…) i, per tant, és tractada químicament (com, per exemple, amb l'addició de clor) per desinfectar-la, protegir-la de potencials contaminacions i que pugui ser apta per a consum humà. A més, la seva composició és canviant.
• L'aigua filtrada en hostaleria (se sol servir en una ampolla de vidre amb el nom del restaurant) és aigua de l'aixeta que se sotmet a un procés de filtratge domèstic al mateix establiment. Aquest procés canvia la composició inicial i elimina el clor. Les ampolles d’aigua filtrada no disposen de tancament hermètic i no ofereixen informació mitjançant l’etiqueta sobre la seva procedència (l’aixeta).
Sobre l'enquesta
Ha estat realitzada sobre una mostra de 1.506 persones consumidores més grans de 18 anys, residents al conjunt d'Espanya, 48,07 % homes i 50,93 % dones amb les franges d'edat següents: de 18 a 25 anys (14,21 %); de 26 a 35 anys (10,96%); de 36 a 49 anys (23,11%); de 50 a 70 anys (39,51%) i més de 70 anys (12,22%). El grau de precisió dels resultats és d'un +/-3%. Tenint en compte això, el nivell de precisió dels resultats, expressats en percentatge, se situaria en un 95 %.
- Investigació ¿Quantes hores has de dormir si vius a Catalunya? La Universitat de Columbia ho revela
- ESPORTS ¿Quants diners s'emportaria el Barça per guanyar la Lliga?
- Detectades obres il·legals en una reforma de Consell de Cent
- Tancada des del 2018 Barcelona estudiarà la viabilitat de reobrir la ‘platja de l’Eixample’ el 2026
- Stuani rubrica la salvació i es guanya l’estàtua a Girona
- Multimèdia | 500 dies de guerra: El poder de Putin s’esquerda en plena contraofensiva d’Ucraïna
- Com prendre’s correctament la tensió arterial a casa sense baixar a la farmàcia
- Diners públics El Govern defensa que el seu pacte amb Acciona rebaixa de 1.400 a 492 milions d’euros el cost de la privatització fallida d’ATLL
- Denúncies de l’OCU Consum investiga possibles irregularitats en la venda d’entrades per als concerts de Bad Bunny a Espanya
- Tribunals El jugador de l’Espanyol Álvaro Aguado, acusat de violació, declara davant la jutge que va ser sexe consentit