Esforç i educació
Sense dissuasió, només queda la força o l’amenaça, i això és intolerable en democràcia

El Pla Kanpai dels Mossos s’ha dissenyat per acabar amb els multireincidents i reduir la inseguretat a l’àrea metropolitana de la capital catalana. Quan el sistema no aconsegueix solucionar un problema, els dispositius policials puntuals no serveixen de gaire. S’obtenen resultats ràpids a Barcelona o a l’aeroport, però es trasllada pressió a l’Hospitalet. ¿Per què? Els responsables policials per si sols poden lluitar contra els multireincidents, però no contra la multireincidència com a fenomen.
Per combatre-la fa falta un canvi substancial en l’estructura judicial. Falten jutjats, jutges i recursos. A més, la llei no està adaptada a la realitat i fa que dedicar-se a delinquir valgui la pena per a alguns. Els que ho fan com a mode de vida són els que representen un repte més gran per a les societats democràtiques, ja que difícilment hi haurà altres solucions que no siguin la persecució, enjudiciament i sanció. Si, per contra, hi ha raons estructurals (pobresa, necessitat, vulnerabilitat, trastorn) darrere d’un delicte, el nostre sistema té múltiples eines per fer-li front. Des d’ajudes socials, educatives, acompanyament de reinserció laboral o suport econòmic; alguna cosa funcionarà si el delicte no ha sigut voluntari sinó causat per necessitat o vulnerabilitat.
Notícies relacionadesEn canvi, per als que decideixen que el benefici que obtenen dedicant-se a delinquir els compensa amb escreix el risc de patir les conseqüències, la societat té moltes menys opcions. Aquí no es talla la mà per robar en un súper ni es tortura per robar en una casa. Tampoc es lapida algú per vendre uns grams de marihuana ni es castiga a treballs forçats per atracar o robar amb violència. Som una democràcia i això implica que la policia investiga, deté i identifica perquè el sistema judicial pugui jutjar i aplicar una llei que han legislat representants de la ciutadania. Però ¿què passa quan les lleis que han redactat aquests representants no sembla que siguin suficients, quan la policia deté, però no hi ha prou jutjats ni jutges per dictar sentències? La situació és clara: el sistema no és suficient per dissuadir.
Urgeixen més esforços per reforçar el sistema judicial, però també l’educació ciutadana. Una societat que assenyala l’existència d’individus malfactors castigant socialment qui prové del mateix origen, però en canvi defensa que streamers, futbolistes i reis de TikTok esquivin les normes, venerant el seu enginy, és una societat condemnada a la corrupció, el frau i la malversació. La possibilitat d’acabar a la presó serveix de dissuasió, però, a més, una societat que condemna sense fissures aquests comportaments serveix per prevenir que siguin vistos com una opció atractiva. Sense dissuasió, només queda la força o l’amenaça, i això és intolerable en democràcia.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Educació a Catalunya Niubó avança que les proves de competències bàsiques no han anat bé: «Remuntar els resultats no serà fàcil»
- Educació Niubó: "Les proves de competències no han anat bé"
- Un pla que va impulsar el Govern Aragonès El Barça i Unió de Pagesos impugnen les zones protegides ampliades a prop de l’aeroport de Barcelona
- Baròmetre de juny Enquesta CIS: El PSOE es dispara i aconsegueix el seu màxim avantatge sobre el PP malgrat els escàndols judicials
- La nova Casa Blanca Trump eleva més la tensió amb una desfilada militar
- FUTBOL El Reial Madrid paga 63,2 milions d’euros per Franco Mastantuono, la nova joia adolescent de Sud-amèrica
- La xacra de la corrupció El soterrament de les vies a Sant Feliu de Llobregat, la presumpta manipulació de Koldo, Ábalos i Cerdán a Catalunya
- Educació El psicòleg Álvaro Bilbao recorda les cinc preguntes que has de fer al teu fill abans que sigui tard
- UN INFORME DE L’UCO Els malnoms i paraules clau de la trama de Santos Cerdán i Ábalos: «petit», «pitbull», «barriguitas» o «tinc cafè per a tu»
- Ja hi ha 400 treballadors al Campus Hipra, que s’inaugurarà al setembre