Mobilitat
El president de Renfe desmenteix el Govern i nega que a Rodalies «faltin el 24% dels trens»
Fernández Heredia assegura que el percentatge de combois fora de servei, per tasques de manteniment, va ser del 18% el 2024, sense que afectés les circulacions previstes
El Govern va demanar a un alcalde que comprovés si hi havia passatgers al tren de Rodalies abandonat a Sant Miquel de Fluvià
L’ANUNCI DE PANEQUE | El 24% dels 272 trens de Rodalies i Regionals estan fora de servei

Diumenge després de sopar és un moment peculiar per llançar una notícia. Potser no seria aquesta la seva intenció, però el president de Renfe, amb un fil a Twitter, va fer saltar la banca del debat sobre la crisi a Rodalies.Álvaro Fernández Heredia, que fins ara ha optat per un perfil més aviat baix, va compartir a la xarxa social d’Elon Musk que és fals que a la xarxa ferroviària catalana estiguin fora de servei el 24% dels trens, tal com va assegurar el 25 de març al Parlament la consellera de Territori, Sílvia Paneque. La dada va ser un dels titulars de la jornada. En aquella mateixa compareixença, la responsable del Govern va informar que a les estacions ferroviàries hi ha 109 ascensors i escales mecàniques, d’un total de 264, que no funcionen.

El president de Renfe, Álvaro Fernández Heredia /
Abans de repassar el que ha escrit el president de Renfe, val la pena recuperar les paraules de Paneque en aquest ple monogràfic sobre la situació de Rodalies. Va dir el següent: «El diagnòstic mostra uns quants passius, entre els quals, que el nombre de trens disponibles és insuficient i que, alhora, hi ha combois immobilitzats. De fet, el 24% del material rodant inventariat no està operatiu». Va assegurar també que la falta de trens «i l’envelliment dels combois provoquen cancel·lacions freqüents, congestió a les vies i retards reiterats», argument, aquest últim, al qual també fa una subtil referència Fernández Heredia en la seva bateria de missatges.
Cert excedent
El màxim responsable de l’operador inicia la seva llarga exposició amb contundència: «No, no estan fora de servei un de cada quatre trens de Rodalies. Això és fals per més que es repeteixi». Un desmentiment en tota regla al qual el Departament de Territori, consultat per aquest diari, ha preferit no respondre. El que segueix en el compte de Twitter del president de Renfe és l’explicació tècnica sobre per què hi ha combois que no circulen. «En tota flota de transport públic –sosté Fernández Heredia– hi ha més vehicles dels necessaris per al servei. És així perquè entre el 5% i el 15% es destinen al manteniment, la neteja o a tenir vehicles en reserva per respondre a incidències. A Rodalies aquesta xifra va ser del 18% el 2024». És a dir, el sistema ja té en compte un cert excedent en el material mòbil, tenint en compte que són necessàries revisions i reparacions, a més dels incidents imprevistos.

Esquelet d’un tren de Rodalies, als tallers de Vilanova /
Acompanya l’explicació amb un gràfic en què es desgrana aquest 18% de trens que estan en guaret. El 5,5% corresponen als que estan passant pel denominat segon nivell, una revisió integral que dura entre 32 i 37 dies i que es passa casa vuit anys, quan es calcula que el comboi ha circulat aproximadament 1,5 milions de quilòmetres. Es desmunta de dalt a baix, deixant només l’esquelet, es revisa tot el sistema elèctric, els seients; es torna a pintar, es netegen grafitis, es modernitza si és necessari… un renaixement total per tornar a la batalla diària amb garanties d’aguantar vuit anys més. Un altre 8,2% corresponen als trens que passen per un procés preventiu o correctiu i un 3% han hagut de ser retirats perquè els grafiters han cobert parts sensibles, com els llums d’emergència posteriors o la lluna davantera.
Doble composició
El president de Renfe aporta també, sempre amb els corresponents gràfics, les dades de programació de Renfe a Catalunya. Assegura que el compliment del servei programat a Rodalies «és del 95%, superior al de la majoria de nuclis». I sí que concedeix un ‘mea culpa’: «Sí que és cert que la indisponibilitat està fent que no tots els trens puguin sortir en composició doble, cosa que provoca sobreocupacions en hora punta. En aquest sentit, des del febrer hem reduït això a la meitat i es resoldrà abans de l’estiu».

La consellera de Territori, Sílvia Paneque, el 25 de març, durant el ple sobre Rodalies /
Amb tot, Fernández Heredia desmenteix que es deixi de prestar servei «per falta de trens», cosa que no implica, prossegueix, que la qualitat del servei a Rodalies «sigui acceptable». «És necessari –afegeix– que aquest nivell millori i que millori molt. En això estem». En aquest punt del fil, el president de l’operador ferroviari exposa el que l’empresa pública té entre mans. Fa referència al reforç de personal (informació, maquinistes, tècnics, tallers…), a la millora dels canals d’informació i a l’adquisició de nous trens, un total de 110, que s’espera que comencin a arribar a principis del 2026.
Això d’avui
Farà falta l’esforç. A les 6.10 hores d’aquest dilluns, el canal de WhatsApp informava que totes les línies funcionaven amb normalitat. Només 24 minuts després, a les 6.34 hores, s’informava de la primera incidència de la jornada: una avaria en la infraestructura a Sant Vicenç de Calders que ha afectat l’R4 durant dues hores. Una mica més tard, a les 8.33 hores, tall de la circulació a l’R3 entre Montcada Ripollet i Mollet-Santa Rosa. Solucionat hora i mitja després. Un dia més a Rodalies.
- Transport públic Així queden els preus dels títols de transport públic a Barcelona fins que acabi el 2025
- Lliga F Escac i mat de les futbolistes al Llevant Badalona: «És el circ més gran que he viscut com a professional»
- Tempesta judicial i política Cerdán no entrega l’acta de diputat i augmenta el nerviosisme del PSOE
- Tempesta judicial i política L’UCO apuntala el relat d’Aldama de les comissions per obres públiques
- La xacra de la corrupció El soterrament de les vies a Sant Feliu de Llobregat, la presumpta manipulació de Koldo, Ábalos i Cerdán a Catalunya
- Adéu als insectes: aquesta és la planta que has de posar a casa teva
- Un informe recent Koldo, Ábalos i Cerdán: així reconstrueix l’UCO 12 anys d’una relació que va derivar en presumpta trama de corrupció
- L’agricultura del futur El delta de l’Ebre assaja cultius alternatius a l’arròs a causa de l’augment de la salinitat del terreny davant el mar
- ESTATS UNITS El calvari de Manuel, deportat per Trump: «Vaig demanar que m’afluixessin els grillons». Els va tibar més i va dir: «a manar, al teu país»
- Consell Nacional Junts es compromet a «aprofitar» la «debilitat» de Sánchez després de la caiguda de Cerdán i obre la porta a retirar el seu suport al PSOE