Barcelona, protagonista
Xips subretinals per restaurar la visió
Un enginyer de Stanford que ha aconseguit augmentar, de moment en ratolins, la funcionalitat dels xips de retina, rep suport des de Barcelona amb el premi de la Fundació Punt de Vista.

La degeneració macular associada a l’edat (DMAE) és una malaltia incapacitant que consisteix en la destrucció irreversible de la part central de la retina. La persona deixa de veure el que té en el centre de l’ull i només percep el que hi ha al seu voltant. És la primera causa de pèrdua de visió a partir de la cinquantena en àmbit mundial i afecta una de cada quatre persones de més de 80 anys. Ara, una nova investigació impulsada des de Barcelona treballa a desenvolupar implants subretinals que podrien restaurar la visió en pacients amb pèrdues severes. Aquest assaig s’ha portat a terme en animals i encara està pendent de provar-se en humans, però els experts són optimistes.
La Fundació Punt de Vista, amb seu a la capital catalana, ha entregat el seu guardó Point of View Award 2024 (dotat amb 10.000 euros) a aquest projecte liderat per l’enginyer Mohajeet Bhuckory, de la Universitat de Stanford, al considerar-lo "un gran avenç" en la lluita contra la degeneració macular i altres malalties de la retina. "Aquesta investigació suposa una millora molt important als xips de retina. Ja existeixen en el dia d’avui, però són molt cars i només permeten recuperar una mica la visió, però no per ser completament funcional. L’aportació del doctor Bhuckory és que, mitjançant una geometria diferent dels xips, es millora fins i tot en cinc vegades més la visió", assegura Gabriel Mattioli, director de la Fundació Punt de Vista.
Amb aquest reconeixement a Bhuckory, entregat en col·laboració amb l’ARVO (Association for Research in Vision and Ophthalmology, la societat d’investigació en visió més prestigiosa del món), Barcelona es consolida com a ciutat referent en el suport a la investigació científica i la innovació en salut visual en àmbit internacional, segons reivindica la Fundació Punt de Vista.
Bhuckory aborda una de les principals limitacions dels actuals implants visuals, que s’utilitzen en països com Espanya: la dificultat de miniaturitzar els píxels sense comprometre la funcionalitat. Fins ara, els implants subretinals utilitzaven píxels plans d’almenys 100 micròmetres, cosa que limitava la resolució visual que podien oferir. L’equip de Stanford ha desenvolupat un implant amb forma de bresca tridimensional, que permet reduir la mida dels píxels a 20 micròmetres sense perdre la seva eficàcia.
Mattioli va crear fa sis anys la Fundació Punt de Vista amb l’objectiu d’impulsar la investigació contra les pèrdues de visió. D’ella formen part diferents persones amb discapacitat visual. Com la infermera Sònia Hernández, responsable d’Acompanyament a la Fundació Punt de Vista. Es va jubilar el 2013 a causa d’una retinosi pigmentària. Només té 5 graus de camp visual. "Imagina’t el que és si el normal és tenir 180 graus. És com veure per un forat molt petit. I és difícil que els altres entenguin el que em passa", explica. La seva tasca és posar en contacte persones a qui acaben de diagnosticar la malaltia amb persones que ja fa més temps que estan diagnosticades.
Notícies relacionadesGala benèfica
El mateix Mattioli va perdre el 2015 la visió a un ull "per una lesió". "Hi ha moltíssimes patologies de retina. Però la que té més afectació és la degeneració macular associada a l’edat", diu. No obstant, com precisa Mattioli, aquesta millora només s’ha testat, de moment, en ratolins. El següent és fer l’assaig clínic en humans. Per recaptar fons per a futurs projectes, la Fundació Punt de Vista organitzarà la seva Gala Benèfica 2025 el 6 de març vinent a les 19 hores a les Cotxeres de Sants. L’entrada és lliure.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Transport públic Així queden els preus dels títols de transport públic a Barcelona fins que acabi el 2025
- Lliga F Escac i mat de les futbolistes al Llevant Badalona: «És el circ més gran que he viscut com a professional»
- Tempesta judicial i política Cerdán no entrega l’acta de diputat i augmenta el nerviosisme del PSOE
- Tempesta judicial i política L’UCO apuntala el relat d’Aldama de les comissions per obres públiques
- La xacra de la corrupció El soterrament de les vies a Sant Feliu de Llobregat, la presumpta manipulació de Koldo, Ábalos i Cerdán a Catalunya
- Adéu als insectes: aquesta és la planta que has de posar a casa teva
- Un informe recent Koldo, Ábalos i Cerdán: així reconstrueix l’UCO 12 anys d’una relació que va derivar en presumpta trama de corrupció
- L’agricultura del futur El delta de l’Ebre assaja cultius alternatius a l’arròs a causa de l’augment de la salinitat del terreny davant el mar
- ESTATS UNITS El calvari de Manuel, deportat per Trump: «Vaig demanar que m’afluixessin els grillons». Els va tibar més i va dir: «a manar, al teu país»
- Consell Nacional Junts es compromet a «aprofitar» la «debilitat» de Sánchez després de la caiguda de Cerdán i obre la porta a retirar el seu suport al PSOE