Un 93% dels trens de la Cerdanya incompleix l'horari
Un estudi fet durant un any i mig per ususaris de l'R3 fixa al voltant del 7% els combois que compleixen els horaris entre la Cerdanya i Barcelona i en 289 euros la pèrdua mensual de cada viatger en hores de feina

Un tren al tram final del trajecte a la Cerdanya /
Un estudi fet pels usuaris evidencia que tan sols el 7% dels combois de la línia de tren de l’R3 que connecta Puigcerdà amb Barcelona circulen amb puntualitat.
El col·lectiu amb representació a totes les comarques de la línia "Perquè no ens fotin el tren" ha examinat els trajectes de totes les freqüències durant un any i mig any, entre els mesos de juliol del 204 i gener d’aquest any, i ha constatat que la línia pateix un problema estructural pel que fa al compliment dels horaris que tant es produeix en sentit sud com en sentit nord. Així, a partir de l’anàlisi feta pels mateixos viatgers, l’estudi ha posat de manifest que en sentit baixada tan sols deu de cada cent combois arriba a destinació a les hores convingudes. Pel que fa als trens en sentit pujada fins a Cerdanya, els puntuals no arriben ni al 5%.
Setze cancelacions en dues setmanes
A més d’aquesta circumstància, els usuaris del tren també han vist com en dues setmanes el servei s’ha cancel·lat fins a setze vegades. Així ho explica un dels portaveus de l’entitat:«durant els quinze dies analitzats pels usuaris mitjançant el formulari hem registrat setze cancel·lacions de trens. Cal destacar que aquestes cancel·lacions no apareixen reflectides en la informació que es genera a través de l’app d’ADIF. Hem comptabilitzat que la supressió d’un tren equivalia a 30 minuts de retard, però, en realitat, per als usuaris d’estacions on no paren tots els trens o per als usuaris del nord, la cancel·lació d’un tren pot suposar més d’una hora de retard». En aquest sentit. En el període analitzat, el 6% dels trens que arriben a la Garriga ho fan amb més de 30 minuts de retard, a Vic ja són el 13% i a Ripoll el 24%, de manera que una persona que vagi a Barcelona a treballar o a estudiar pateix diàriament de 30 a 40 minuts de retards entre l’anada i la tornada en horari laboral.
Davant d’aquest escenari, els portaveus del col·lectiu han considerat que «considerem que és urgent que la Generalitat de Catalunya, com a titular del servei, i a qui hem traslladat aquestes dades, intervingui per disposar de dades reals i fiables sobre el nivell de compliment dels horaris de les diferents línies de Rodalies; unes dades que, d’altra banda, han de ser públiques. Alhora, cal aclarir els motius que provoquen els retards i les cancel·lacions sistemàtics, sancionar els incompliments i garantir que es prenen mesures perquè es compleixin els horaris i els serveis previstos».
A la tarda, més retards
A mesura que avança la jornada, els retards dels trens van en augment. Així, l’estudi constata que a partir de la una del migdia, el nombre de trens que són puntuals baixa molt. Així, a la Garriga els trens passen dels 10 minuts de retard de mitjana abans de la una als 14 minuts a la tarda. A Vic es passa de 18 minuts de retard abans de la una als 21 minuts; mentre que a Ripoll abans d’aquesta hora s’arriba amb un retard mitjà de 21 minuts i a la tarda ja és de 23, de manera que a Puigcerdà s’hi arriba amb aquest retard com a mínim. També destaca el percentatge de trens que han superat els 30 minuts de retard, si a la Garriga són el 6% a Vic ja suposen el 13% i a Ripoll el 24% dels trens, una quarta part.
Notícies relacionadesEl viatger perd 289 euros al mes
L’entitat ha fet una traducció del que suposa aquests incompliments dels horaris en termes econòmics: tots aquests retards acumulats suposen un cost, més enllà del temps emprat en els trasllats a la feina, que l’acaba assumint l'usuari. Si s’arriba tard a la feina cal recuperar el temps perdut, la qual cosa comporta sortir més tard i perdre temps personal. A la tornada el temps sempre és de l'usuari, i per exemple pot suposar haver de pagar serveis extraordinaris si es tenen persones a càrrec. Si es fa un exercici teòric del cost dels retards es pot utilitzar el salari mitjà de 19,55 euros per hora i suposa un cost mensual que oscil·la dels 226 euros als 289 euros per persona.
- CAS SANTOS CERDÁN-ÁBALOS Koldo García després de conèixer l’informe de l’UCO sobre Santos Cerdán: «Acaba de començar»
- UN INFORME DE L’UCO El mapa de la corrupció: les 18 adjudicacions on van mediar Ábalos, Koldo i Santos Cerdán
- Metamorfosi demogràfica Un terç de l’Eixample és estranger
- ESTATS UNITS El calvari de Manuel, deportat per Trump: «Vaig demanar que m’afluixessin els grillons». Els va tibar més i va dir: «a manar, al teu país»
- Nou front bèl·lic Israel respon a la represàlia de l'Iran i l'intercanvi de míssils i bombardejos s'empitjora
- HANDBOL Els àrbitres expulsen el Barça de la lluita per la seva 13a Champions
- EL MERCAT BLAUGRANA De Víctor a Joan; de l’Hospitalet a Sallent
- Gran mostra de música i cultura digital Nathy Peluso fa vibrar el Sónar amb un enèrgic directe
- CRÍTICA Billie Eilish regna de valent i amb intimitat
- Consell Nacional Junts es vol "aprofitar" de la debilitat del PSOE