El patinet elèctric es posa el casc
La majoria de barcelonins respecta la nova normativa de circulació en el seu primer cap de setmana d’entrada en vigor. Són molts els ciutadans que demanen endurir les mesures per a les bicicletes.

El Gastón caminava ahir per una vorera del carrer d’Aragó empenyent el seu patinet elèctric. Tan sols uns minuts abans, la Guàrdia Urbana l’havia parat per advertir-lo que anava dalt del seu vehicle sense casc. "M’he assabentat en aquell moment que a partir d’ara és obligatori", va explicar el jove a EL PERIÓDICO. Aquest cap de setmana passat van entrar en vigor les modificacions de l’Ordenança de Circulació de Vianants i Vehicles de l’Ajuntament de Barcelona. Entre les novetats d’aquesta norma destaca la imposició del casc, ja que a partir d’ara és obligatori per a tots els usuaris de patinet elèctric (abans era només voluntari).
La nova normativa dicta que els conductors també han de portar llums davanters i posteriors i circular únicament per carrils bici. En cas d’anar per una vorera, han de baixar del patinet i d’anar caminant. Les multes per als que infringeixin aquesta normativa poden arribar fins als 500 euros.
En el seu primer cap de setmana d’aplicació oficial, la policia no es va mostrar gaire rígida amb la normativa. Els agents es van dedicar a informar dels canvis així com a advertir de les sancions. Al Gastón, per exemple, li van fer una advertència però no el van multar. "M’han dit que a la pròxima em podrien posar una multa de fins a 600 euros: 500 per anar en patinet per la vorera i 100 més per anar sense casc", va explicar el jove.
Consens ciutadà
El cert és que ahir, gran part dels conductors de patinets elèctrics que circulaven pel passeig de Sant Joan i els seus voltants, com el carrer Aragó o, més avall, Arc de Triomf, ja portaven el casc incorporat. Tret d’excepcions. Però n’hi havia prou amb fer un volt cap al migdia per comprovar que el grau de compliment de la normativa era mitjà-alt. Exemple d’això, el cas del Mohammed, que esperava pacient, subjectant el patinet i amb el casc posat, per creuar la vorera de Trafalgar i accedir a Arc de Triomf. "Em sembla bé, aquesta normativa. Fa temps em van multar per anar per la vorera al Paral·lel", va explicar.
La Mireia, una veïna de la zona de 86 anys que empenyia el seu caminador, també es va mostrar a favor de l’enduriment de la normativa. Segons explicava ahir, ella havia tingut algun ensurt amb conductors de patinets a Barcelona. "Van molt ràpid per les voreres. Un dia gairebé em van atropellar", va relatar. Mentre parlava amb aquest diari, un repartidor de Glovo circulava pel carril bici dalt del seu patinet elèctric. Va baixar-ne per creuar a la vorera on es trobava el restaurant a què anava a recollir el menjar. Durant la jornada d’ahir també es van poder veure usuaris incívics (tot i que eren els que menys), com per exemple dos joves que circulaven sense casc i mirant el mòbil pel carril bici del carrer d’Aragó.
Punts de descontentament
No obstant, no tots estan contents amb l’enduriment de la normativa per al patinet elèctric a Barcelona. Les noves directrius no acaben d’agradar, per exemple, als negocis de lloguer i reparació d’aquests vehicles. El Sergi, treballador en una d’aquestes botigues, ubicada en ple passeig de Sant Joan, afirma que aquest tipus de normatives amenacen d’abaixar la demanda de negocis com el seu. Ja va passar, deia, quan el 2023 l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) va prohibir accedir al transport públic amb patinet per risc d’explosió. "Allà molta gent va començar a vendre el seu patinet", assegurava. "Com més problemes posin al patinet, menys n’hi haurà", deia.
Segons va afirmar ahir el Sergi en una conversa amb aquest diari, la imposició del casc per als conductors de patinets és una petició justa però, "¿què passa amb la bicicleta?". "Veig que tot se centra molt en el patinet. Però a la bici no és obligatori utilitzar el casc i jo crec que és pel servei de Bicing, que l’ajuntament vol potenciar", comentava ahir el Sergi.
El Giacomo era un dels ciutadans que ahir circulava amb el seu patinet elèctric pel carril bici del carrer Aragó. Interpel·lat per uns periodistes, va assegurar que es va comprar el casc "recentment", ja que abans no l’utilitzava perquè la normativa no l’obligava. Es va acomiadar amb pressa, no sense abans comentar que tenia la sensació que, en general, la gent respectarà la nova norma.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Transport públic Així queden els preus dels títols de transport públic a Barcelona fins que acabi el 2025
- Lliga F Escac i mat de les futbolistes al Llevant Badalona: «És el circ més gran que he viscut com a professional»
- CAS SANTOS CERDÁN-ÁBALOS Koldo García després de conèixer l’informe de l’UCO sobre Santos Cerdán: «Acaba de començar»
- La xacra de la corrupció El soterrament de les vies a Sant Feliu de Llobregat, la presumpta manipulació de Koldo, Ábalos i Cerdán a Catalunya
- Tempesta judicial i política Cerdán no entrega l’acta de diputat i augmenta el nerviosisme del PSOE
- Adéu als insectes: aquesta és la planta que has de posar a casa teva
- Un informe recent Koldo, Ábalos i Cerdán: així reconstrueix l’UCO 12 anys d’una relació que va derivar en presumpta trama de corrupció
- L’agricultura del futur El delta de l’Ebre assaja cultius alternatius a l’arròs a causa de l’augment de la salinitat del terreny davant el mar
- ESTATS UNITS El calvari de Manuel, deportat per Trump: «Vaig demanar que m’afluixessin els grillons». Els va tibar més i va dir: «a manar, al teu país»
- Consell Nacional Junts es compromet a «aprofitar» la «debilitat» de Sánchez després de la caiguda de Cerdán i obre la porta a retirar el seu suport al PSOE