Dormint a la cuina
El fred i la humitat obliguen els afectats de la zona zero de la riuada catastròfica a utilitzar canons de calor per assecar les parets. Hi ha temperatures de 14 graus dins de casa. La Creu Roja està repartint estufes i mantes entre les famílies valencianes afectades.

La Pepi i el Manolo tenen 80 anys i dormen a la cuina de casa seva, a Benetússer. Allà han col·locat dos llits de 90 centímetres, una estufa i una televisió per poder "fer vida". Així combaten el fred, que ha entrat en les seves vides per complicar-les una mica més. "Fa un fred per morir-se", diu la dona mentre mostra casa seva, humitejada.
El matrimoni va passar els primers 12 dies després de la tragèdia a casa dels seus fills. No obstant, quan van netejar el fang de la cuina d’estiu (enrajolada de dalt a baix) i van aconseguir "arreglar" aquest espai, es van traslladar a viure a la que ha sigut i és casa seva. La parella ha anat comprant el que els ha anat fent falta, calefactor inclòs. "Sense estufa no es pot estar, perquè fa moltíssima humitat", explica. I afegeix, mentre mostra les destrosses ocasionades en una casa amb mobles de fusta fets per les mans expertes del seu marit (ebenista de professió): "El meu marit diu que ens morirem abans de veure la casa com estava".
El que és segur és que si continuen vius després de la riuada del 29 d’octubre és gràcies al seu veí, el Jesús, que no va dubtar a rescatar-los de casa, pujar-los a la teulada i donar-los empara.
El Jesús és més jove i un home d’acció –després de salvar l’única màquina de serigrafia del seu taller fa samarretes per aconseguir fons–, però també pateix el fred que s’ha instal·lat a les cases. Per combatre’l ara i per "assecar" les parets, fa setmanes que fa servir una estufa catalítica. I tot i tenir-la encesa a tota hora, dia i nit, el termòmetre marca 14,5 graus a la zona més "caldejada". La resta és un congelador. "Per assecar les parets estem utilitzant canons de calor. Són elèctrics, però funcionen amb gasolina. El voluntariat està donant un cop de mà amb aquesta tasca i cadascú es busca la vida. Amb les humitats que hi ha a les cases grans et mors de fred. Anem a salt de mata solucionant prioritats: primer aconseguir un matalàs sec, després una nevera, arriba el fred i la urgència és aconseguir calefacció... Així anem", explica el Jesús. Ell va comprar una estufa de segona mà fa tres setmanes. La seva parella li aconsegueix les bombones de gas butà, però reconeix que el subministrament no s’ha incrementat. "La gasolinera que venia les bombones està tancada i el camió passa igual que passava abans de la tragèdia: un dia a la setmana", lamenta.
El Felipe i la Carmen també viuen a Benetússer i combaten el fred amb roba. Diàriament obren de bat a bat buscant una ventilació que no podreixi encara més la casa familiar. I així, als seus 77 anys, amb un certificat de discapacitat que li reconeix un grau del 69% i abrigat amb gorro i guants, el Felipe es passa el dia sencer "vigilant" la seva casa mentre es ventila i espera unes ajudes que no arriben. Cap. Zero. "Ni els 6.000 euros superimmediats de la Generalitat ni els 4.000 del Govern que completaven l’ajuda anterior ni els fons d’Amancio Ortega", explica indignada la Cris, la seva filla.
Mínimes de quatre graus
Notícies relacionadesDavant l’onada de fred, la Creu Roja està entregant radiadors a una gran part de la població d’Algemesí per mirar de combatre les mínimes de quatre graus, registrades a la localitat aquests últims dies. Per a això, des de l’organització valoren cada cas amb l’ajuda de Serveis Socials. Reconeixen que les mantes ara no són tan necessàries, ja que es van repartir entre els afectats les primeres setmanes. D’altra banda, el voluntariat també facilita roba de llit adaptada a l’hivern. "Estem treballant en l’emergència a Algemesí i aquests episodis de fred estan previstos", assenyalen. Per la seva banda, l’Ajuntament explica que els militars estan ajudant amb aliments i estris contra el fred.
El consistori de Guadassuar també va anunciar que repartirà aquests dies prop d’un miler de mantes rebudes entre les donacions per ajudar els afectats de la dana. Les diferents associacions, amb l’ajuda del consistori, han classificat la roba d’abric, les mantes, així com les tovalloles i els llençols –d’aquests últims hi ha menys quantitat– que l’Ajuntament es disposa a distribuir aquests dies entre les famílies que ho necessitin.
- CAS SANTOS CERDÁN-ÁBALOS Koldo García després de conèixer l’informe de l’UCO sobre Santos Cerdán: «Acaba de començar»
- Tempesta judicial i política L’UCO apuntala el relat d’Aldama de les comissions per obres públiques
- Asador "Una parada obligatòria": els elogis al millor restaurant de Sant Boi de Llobregat, segons Tripadvisor
- Transport públic Així queden els preus dels títols de transport públic a Barcelona fins que acabi el 2025
- Lliga F Escac i mat de les futbolistes al Llevant Badalona: «És el circ més gran que he viscut com a professional»
- Gran mostra de música i cultura digital Nathy Peluso fa vibrar el Sónar amb un enèrgic directe
- CRÍTICA Billie Eilish regna de valent i amb intimitat
- Consell Nacional Junts es vol "aprofitar" de la debilitat del PSOE
- CONTEXT Sánchez en el seu laberint
- Tempesta judicial i política El PP defensa no buscar una moció de censura amb Junts