Adif va fer descarrilar el tren per evitar un xoc amb un altre
Un treballador del gestor d’infraestructures va prendre la decisió de desviar el comboi a la deriva per provocar que sortís de la via i eludir l’accident.

Un treballador del centre de control d’Adif va adoptar la decisió de desviar el comboi Avant, sense passatgers, que circulava a elevada velocitat rumb a l’estació d’Atocha i desviar-lo a una altra via per provocar que descarrilés o, en el seu cas, evitar que pogués xocar amb algun tren que es trobés de cara, segons apunten fonts del Ministeri de Transports.
Precisament, el ministre Óscar Puente, durant la visita a la Fira Internacional de l’Autobús i Autocar (FIAA 2024), va realitzar ahir un relat del que va passar dissabte i que, sumat a un incident posterior, va provocar el caos ferroviari, en el qual es van veure afectats milers de viatgers el cap de setmana. Segons va exposar Puente, un tren anava "remolcat a taller" i, "en un moment determinat", que encara està investigant-se per unes "raons que no podem exposar i que s’aclariran", es va deixar anar i va quedar sense control. Va ser llavors quan "inicia un recorregut en una espècie de caiguda lliure pel túnel de Chamartín" i, tal com es revela als àudios dels treballadors, va arribar a circular a gran velocitat, "a la deriva per les agulles del Jardí Botànic, que són de 50 km/h, a 100 o 200". Just a aquesta altura havia parat un tren amb passatgers.
En aquell moment, segons fonts del Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible, un treballador va procedir a fer una "maniobra" per "forçar" el canvi de via i, si fes falta, que "el tren descarrilés" i així "evitar cap xoc". El mateix Puente va concretar en les seves declaracions sobre els fets que un treballador del centre de control d’Adif va prendre la decisió de desviar-lo "a una de les vies per provocar que descarrilés o evitar que acabés sortint a la platja de vies d’Atocha i podent eventualment xocar amb algun tren que vingués". "No està determinat que hi hagués un tren amb què pogués xocar", va puntualitzar el ministre, tot i que és "evident que si el tren hagués continuat amb la seva trajectòria podria haver arribat a la platja de vies i haver impactat contra algun tren que pogués venir en aquell moment", va afegir Puente.
Tot el que està relacionat amb aquest cas, que asseguren que no té res a veure amb el gruix del caos ferroviari del cap de setmana, està sota investigació.
La millor estratègia
Notícies relacionadesUna vegada superat el moment, ara la qüestió se centra en com extreure del túnel el tren sinistrat. Al ministeri que encapçala Puente s’ha generat el "dilema" sobre si "salvar" el tren o donar-lo ja per perdut. És a dir, entre tombar-lo i remolcar-lo d’alguna manera o "trossejar-lo" i treure’l a poc a poc del túnel. Per la seva banda, Adif, gestor de la infraestructura ferroviària, treballa a dissenyar la millor estratègia per retirar el tren descarrilat.
Els treballs es portaran a terme deforma coordinada entre Adif i Renfe, l’empresa que té el personal i la maquinària necessaris per dur a terme la tasca. De moment, i fins que l’estratègia de retirada no estigui perfilada, les parts implicades rebutgen concretar si aquestes tasques es completaran durant el cap de setmana o si es demoraran uns dies.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Almenys 7 persones viuen entre ruïnes a les Cases Barates
- Recomanacions "Inoblidable": el bar de Mataró aclamat per les seves saboroses tapes
- Tres ferits en caure part de l'estructura de l'escenari d'un festival de jotes
- Amb Liam Neeson El racó de Sant Cugat del Vallès que està ja en la història del cinema
- Aquest dilluns L’Audiència de Barcelona jutja una àvia per abusar del seu net a Igualada
- Ampliació de crèdit El Govern pacta amb els Comuns invertir 850 milions anuals en habitatge i una oficina antidesnonaments
- Apagada de llum Sánchez promet un «reforç» del sistema elèctric i defensa les renovables com a «interès general» davant «agendes particulars»
- Comissió Operació Catalunya L’exvicepresidenta Sáenz de Santamaría nega la policia patriòtica: «Em va tocar exercir el poder, però mai el vaig disfrutar»
- Successos Un policia fora de servei evita el suïcidi d'una dona en un pont de la Gran Via de Barcelona
- Educació Els professors de l’escola pública denuncien insults, agressions físiques i conflictes a les xarxes per part de l’alumnat