Descobert un ecosistema únic a les profunditats del Pacífic

Durant molt temps s’ha cregut que la vida no podia proliferar a les profunditats dels oceans, uns llocs amb condicions extremadament hostils, sense gairebé rastre de llum, amb temperatures gèlides i sotmesos a altíssimes pressions. Per això mateix, es deia que, en el millor dels casos, aquests espais podien ser habitats per microorganismes simples, com ara certs microbis o virus, i poc més. Però ara, segons va publicar ahir la revista Nature Communications, una expedició científica ha revelat l’existència d’un complex i misteriós ecosistema al subsol volcànic de l’oceà Pacífic, just a sota d’unes fonts hidrotermals que fins ara es consideraven inertes. "Hi hem trobat des de peixos fins a cucs de tub gegants, musclos gegants i uns misteriosos animals coneguts com a cucs de foc (també coneguts com a poliquets)", afirmen entusiasmats els investigadors.
L’expedició ha explorat una zona de fonts hidrotermals ubicades a més de 2.515 metres de profunditat en un dels racons més remots i inexplorats del Pacífic. Segons expliquen els impulsors d’aquest projecte, coordinat per la Universitat de Viena i la de Harvard, es tracta d’una regió volcànicament activa en la qual hi ha un gran nombre de cavitats subterrànies que funcionen a manera de canonades per a la circulació de fluids hidrotermals extremadament calents. Per això mateix, fins ara, es creia que en aquestes zones era gairebé impossible que hi brollés alguna forma de vida i que, en cas d’haver-n’hi, el més segur és que es concentrés a sobre dels respiradors, però mai per sota d’aquests. Però gràcies a aquesta expedició sabem que no és així.
Gràcies a un robot submarí d’última generació, l’equip de científics va organitzar un total de sis incursions a més de 2.500 metres de profunditat en una zona coneguda com a Fava Flow Suburbs, situada davant de la costa de l’Amèrica central.
- CAS SANTOS CERDÁN-ÁBALOS Koldo García després de conèixer l’informe de l’UCO sobre Santos Cerdán: «Acaba de començar»
- Tensió als Estats Units "Motivació política" en l’assassinat d’una congressista i el marit
- Metamorfosi demogràfica Un terç de l’Eixample és estranger
- Tempesta judicial i política La caiguda de Cerdán impulsa en el PSOE avançar les generals
- Tensió als Estats Units Els EUA surten al carrer de forma multitudinària en protesta per Trump
- L’hora més crítica Sánchez acudirà dimecres a la sessió de control al Congrés per respondre per l’escàndol de Santos Cerdán
- Les gravacions del cas Koldo Koldo García va oferir al cap de la Policia Nacional avions d’Air Europa per deportar migrants magribins durant la covid
- Augmenten les probabilitats que un asteroide impacti contra la Lluna el 2032
- Criança Carlos González, pediatre: "Moltes vegades quan el teu fill plora no vol ni joguines ni dolços, demana la teva presència i el teu afecte"
- Entendre-hi més Aeroports: l’hora de l’enlairament