EDUCACIÓ
La nova selectivitat tindrà un sol model d’examen
Les faltes d’ortografia penalitzaran un màxim d’un 20% i les preguntes tipus test no podran superar el 30%. El compromís és que els models estaran disponibles abans que acabi el mes.

Manifestación de estudiantes en Barcelona por la nueva selectividad /
La coordinadora de les proves PAU a Catalunya, Pilar Gómez, va comparèixer ahir davant la premsa per presentar les novetats de la selectivitat del 2025, coincidint amb la vaga estudiantil convocada precisament per la inquietud que sent l’alumnat de segon de batxillerat, que a hores d’ara encara no ha pogut veure ni una sola mostra de com serà el nou model d’examen.
Gómez s’ha compromès que a final de mes estarien penjats els models. Això sí, només un de cada una de les 35 matèries, cosa que tant alumnat com professorat senten que els juga en contra. Fins ara, els estudiants podien practicar durant tot el curs amb els diferents models disponibles dels anys anteriors. "La selectivitat no es prepara practicant exàmens anteriors de les PAU, sinó fent un bon batxillerat", va concloure Gómez. Afirmació que convenç en el marc teòric, però que, a la pràctica, els docents senten molt allunyada de la realitat de les aules. "Tothom sap que el segon de batxillerat s’enfoca a treure la màxima nota a les PAU", coincideixen la immensa majoria de docents de secundària.
L’objectiu de la convocatòria era tranquil·litzar famílies i docents, comprensiblement inquiets –a ningú li agrada sentir-se conillet d’Índies– amb un missatge clar: les PAU, que aquest curs es faran els dies 11, 12 i 13 de juny, s’adapten al nou currículum que ja estan aplicant i la seva estructura general no canvia: consta de cinc exàmens obligatoris en la fase general, amb les quatre matèries comunes de batxillerat i la matèria obligatòria de la modalitat cursada. Fins aquí, perfecte. Però de canvis n’hi ha, i no pas pocs.
El més important, i anunciat, és la reducció de l’opcionalitat. L’examen tindrà un únic model i no es podrà triar entre diverses opcions com fins ara. Quant a la tipologia de les preguntes, les de tipus test no podran superar el 30% en cap de les proves.
Les correccions
També hi haurà canvis en els criteris de correcció. Sobre la penalització de les faltes d’ortografia, un dels grans temes sobre la taula, la responsable de les PAU a Catalunya ha explicat que no serà la mateixa en totes les matèries: oscil·larà entre un màxim d’un 10% i un 20%. El 10% per a les matèries més tècniques i el 20% per a les llengües. Un criteri que, a ulls de Gómez, beneficia l’alumnat, ja que abans no hi havia màxim (és a dir, podien arribar a suspendre un examen per l’ortografia i ara el màxim que et pot restar són dos punts sobre el total).
Notícies relacionadesMés enllà de l’ortografia, els criteris de correcció "valoraran, a més de l’adequació a la resposta, la coherència, la cohesió, la correcció gramatical i lèxica, i la presentació". "No es pot respondre a una pregunta d’un examen com si estiguéssim fent un tuit", afegeix Gómez.
Els detalls dels exàmens s’han anat parlant en reunions entre el Consell Interuniversitari de Catalunya i els professors de les diferents especialitats. "Els criteris definitius de cada una de les matèries s’acabaran de fixar una vegada finalitzades totes les reunions i s’aniran publicant progressivament amb els models definitius", va assenyalar Gómez, que va apuntar que ja s’han fet 27 de les 35 reunions previstes, en què han participat 14.000 docents. Unes reunions que s’organitzen cada any, però que aquest any s’han avançat (van començar el 30 de setembre) atès el malestar dels centres davant la incertesa de com seran les noves proves.
- Ciència espacial Telescopis de tot el món observen l’arribada d’un gegantí objecte interestel·lar al nostre Sistema Solar
- Investigació en marxa Una desena d’afectats per càncer denuncien la fàbrica de Tenneco a Badalona: «Ho fem pels nostres fills»
- Òbit Qui era Diogo Jota, el jugador del Liverpool mort en un accident de trànsit a Zamora
- Festivals Cancel·lat el concert de Fito Páez que havia d'inaugurar el festival de Cap Roig
- Mor Michael Madsen, actor de 'Kill Bill' i 'Reservoir Dogs', als 67 anys
- Directius Mor l’exdirector de Port Aventura i Riu Hotels, l’empresari mallorquí Lluís Rullan Colom
- Mor Michael Madsen, actor de 'Kill Bill' i 'Reservoir Dogs', als 67 anys
- Ocupacions d'estiu De provador de platges a tastador de gelats: les ocupacions més singulars de la temporada d'estiu
- Incidències Un transformador que fon fusibles deixa més d’una setmana sense llum unes 160 llars i comerços de Barcelona
- Trama Koldo Ministres amb seient a Ferraz donen per fet una «reestructuració» en el PSOE «no només limitada a Organització»