Acord entre el PSOE i el PP per a la tramitació de la llei sobre ELA
Després de mesos de negociacions, el text final, pactat també amb Sumar i Junts, inclourà la «dotació econòmica necessària» per cobrir les necessitats dels malalts 24 hores.

El Congrés desbloquejarà la llei ELA després de mesos de negociacions i iniciatives creuades dels diferents grups parlamentaris. El PP, el PSOE, Sumar i Junts van acordar ahir un text de consens per tirar endavant la llei de pacients amb esclerosi lateral amiotròfica (ELA), que inclou l’atenció continuada especialitzada 24 hores per a malalts en estadis avançats i ajudes als cuidadors. L’ELA inclou també altres malalties i processos neurològics d’alta complexitat. Des del PNB van avançar que recolzaran el text de l’acord, tot i que proposaran esmenes durant la seva tramitació parlamentària.
En el text de la proposta de consens s’hi inclou la posada en marxa d’una estructura per a la recerca de l’ELA, l’aposta per l’ajuda a electrodependents i consumidors vulnerables i la capacitació específica dels professionals, així com la "dotació econòmica necessària" per cobrir les necessitats dels malalts.
D’altra banda, s’assenyala que seran "totes les administracions competents" les que hauran de dotar els equips multiprofessionals de "qualificació i reconeixement del grau de discapacitat dels recursos necessaris per donar compliment a les previsions establertes en matèria de celeritat dels procediments d’avaluació de les situacions de discapacitat i la qualificació del seu grau, així com en les revisions de grau". També s’oferiran els recursos necessaris per a "l’adequat funcionament de les valoracions per mitjans no presencials o telemàtics, quan procedeixin".
L’objectiu dels grups és poder aprovar-la en el ple del Congrés a l’octubre i portar-la al Senat, on s’aprovaria definitivament gràcies a la previsible àmplia majoria de suports. La intenció és portar avui mateix a la ponència el text conjunt acordat. Després s’aprovaria en la Mesa la setmana vinent amb l’objectiu de portar la llei a un ple extraordinari o al següent ordinari. "En un mes, en el BOE", apunten fonts parlamentàries. Els partits s’han compromès així a agilitzar la tramitació de la norma al Congrés i al Senat, de tal manera que estigui aprovada, com a molt tard, abans que acabi el mes d’octubre.
La llei estableix un termini de 12 mesos des de la seva aprovació per homogeneïtzar les ajudes per despeses de desplaçament, manutenció i allotjament dels pacients, i en el seu cas els acompanyants, que siguin derivats per rebre assistència sanitària a un centre o servei del Sistema Nacional de Salut d’una altra comunitat autònoma diferent de la del seu lloc de residència.
Notícies relacionadesCartera de serveis
En el mateix termini màxim des de la seva aprovació, s’actualitzarà la cartera de serveis en l’àmbit de la rehabilitació. Concretament, s’hi inclourà la fisioteràpia, també amb la modalitat a domicili, per a persones amb malalties o processos d’alta complexitat i curs irreversible, com l’ELA. Així mateix s’estableix un termini màxim de tres mesos per als processos de valoració i reconeixement del grau de dependència i discapacitat. Finalment, en l’àmbit de la recerca es crearà a l’Institut de Salut Carles III (ISCIII) una estructura pròpia sobre l’ELA.
- Urbanisme Les obres a l’interior de l’estació de Sants desorienten els viatgers
- Política Junts i el PSOE es van reunir dilluns després del ‘no’ d’Illa al referèndum
- Revolució en la mobilitat Els llums V16 permetran avisar dels incidents de trànsit en temps real
- Empreses Nestlé anuncia l’eliminació de 16.000 llocs de treball a les seves fàbriques de tot el món
- Cribratge de càncer de mama El País Valencià no va trucar a 90.000 dones que s’haurien d’haver fet una mamografia el 2024
- Insuficiències de la salut pública Les infermeres denuncien una manca greu de recursos a Urgències psiquiátriques de Vall d'Hebron
- TELEVISIÓ I MAS Males notícies: s’acosta Halloween
- Barcelona, protagonista Fry House: les ‘burgers’ japoneses d’un artista i un consultor
- Besalú, la joia medieval
- Cita amb història La fira més antiga de la Península té gust de formatge