Tarragona vol suavitzar la ZBE
La ciutat projecta una zona de baixes emissions sense veto als vehicles amb etiqueta groga malgrat exigir-ho un decret de l’anterior Govern. Va ser un dels ajuntaments socialistes crítics amb la normativa.
Tarragona es troba en plena redacció de la seva ordenança de zona de baixes emissions (ZBE). Per ara té en exposició pública el text inicial i preveu aprovar-lo abans d’acabar el 2024. I, tal com ha pogut confirmar EL PERIÓDICO, el projecte de ZBE no contempla el veto als vehicles amb etiqueta ambiental groga o de tipus B, només als que no tinguin etiqueta, malgrat que així ho exigeix el nou decret català ja en vigor i aprovat per l’anterior Govern de la Generalitat liderat per ERC.
El debat està servit perquè, a més, Tarragona va ser un dels grans ajuntaments socialistes crítics amb la nova norma catalana. Segons dades de la Direcció General de Trànsit (DGT), els vehicles amb etiqueta groga matriculats a Tarragona són 25.599. Sumats als sense etiqueta (27.865), representen més de la meitat dels vehicles matriculats a tota la ciutat.
Els responsables municipals de Tarragona argumenten que la norma local es basarà en el decret estatal, i no en el català, que és més restrictiu i exigeix el veto a vehicles amb etiqueta groga. "Ens hem fixat en el reglament del ministeri i el complirem al peu de la lletra perquè ja és oficial", explica Francisco Javier Domínguez, tècnic de Mobilitat i responsable del projecte de ZBE de l’Ajuntament de Tarragona. El tècnic puntualitza, això sí, que l’ordenança tarragonina "s’adaptarà" si la normativa estatal i la catalana es contradiuen en algun punt. La regidora de Mobilitat, Sonia Orts (PSC), per la seva banda, desestima el veto a vehicles amb etiqueta groga: "Quan s’activi la ZBE, el gener del 2026, la nostra nova ordenança afectarà els vehicles que no tenen etiqueta".
El decret català, en vigor des que es va publicar en el Butlletí Oficial de la Província de Barcelona (BOPB) el 30 de juliol, va introduir com a novetat —el decret estatal no ho feia— restriccions tant als vehicles sense distintiu ambiental (els més contaminants) com als vehicles amb etiqueta groga. No obstant, la normativa que està redactant l’Ajuntament de Tarragona no preveu de moment incloure restriccions als vehicles amb etiqueta groga. Almenys, quan comenci a aplicar-se l’1 de gener del 2026.
Els passos que ha fet el consistori sobre la ZBE són, fins ara, "molt prudents" i a la recerca de la garantia jurídica i aplicable, sabent que les normatives d’altres ciutats han sigut anul·lades pels tribunals. "Tot això és molt nou, altres ajuntaments han ensopegat i per això volem anar amb compte", reconeix a aquest diari el responsable de la ZBE. L’equip tècnic s’ha fixat per ara en el reglament dictat pel Govern central perquè és el que proporciona un marc jurídic que, segons apunten, ha de respectar el decret català.
"Prenem de referència el que diu el ministeri; quan s’aprovi el decret català a molts municipis ens tocarà fer el canvi, tindrem un temps per adaptar-nos", assegura Domínguez, malgrat que el decret català ja està en vigor. Orts recorda que tot el procés "s’està fent amb les aportacions dels grups municipals", integrades totalment, i espera que el ple de l’ajuntament hi doni llum verda de manera unànime.
De moment, la intenció de l’ajuntament és restringir l’accés només a aquells vehicles sense distintiu, és a dir, els turismes i les furgonetes de gasolina anteriors a Euro 3 (matriculats abans del 2000) i els turismes dièsel anteriors a Euro 4 (abans del 2006). Aquesta restricció seria efectiva de dilluns a divendres de 7.00 a 19.00 hores, si el consistori compleix la seva voluntat inicial. Els altres vehicles (etiquetes B, C, ECO i 0) no tindrien cap restricció. Això, segons dades de la DGT del 2022 proporcionades pel consistori, significa que la restricció total s’aplicaria al 30% de vehicles que hi ha a la ciutat.
¿Què diu el decret català?
El nou decret català de ZBE afegeix els vehicles d’etiqueta ambiental B (groga) a la prohibició de circulació, tot i que es projecta com una restricció progressiva. La norma apunta a una aplicació gradual per a aquelles ZBE que ja estiguin en vigor a les ciutats de més de 50.000 habitants: l’1 de gener del 2026 els cotxes amb etiqueta groga no podran circular els dies d’avisos per contaminació de NO2; i l’1 de gener del 2028 la prohibició serà total per a aquests vehicles, dins del calendari i horaris marcats.
La integració d’aquesta normativa catalana suposaria per a Tarragona la restricció de 26.000 vehicles més o, el que és el mateix, gairebé el 28% del parc automobilístic. Afegits als vehicles sense etiqueta, restringits en la seva totalitat, la proporció seria de prop del 58% dels vehicles matriculats a Tarragona que tindrien restriccions per accedir a l’interior de la ZBE, el centre de la ciutat. Tot i que, de moment, el consistori no es planteja incloure aquesta prohibició per als vehicles d’etiqueta groga que marca el decret català.
El projecte presentat pel consistori a principis d’agost i que es troba en exposició pública apunta a les intencions inicials de la ZBE. L’aprovació d’aquest projecte és el pas previ a l’ordenança, el marc normatiu que regularà els aspectes concrets de la normativa, com per exemple la temporalitat, els horaris, les sancions, les excepcions i el calendari d’aplicació. Aquesta setmana es tanca el període d’exposició pública per aportar al·legacions tot i que l’ajuntament encara no n’ha rebut cap.
Aquesta decisió de no basar, de moment, la norma local tarragonina en la catalana es contextualitza en el pols que diversos consistoris socialistes de l’àrea de Barcelona van iniciar contra l’anterior Govern de la Generalitat. Ajuntaments com els de Terrassa, Sabadell, Rubí o Granollers van ser els més crítics amb aquesta mesura perquè temien que les ZBE de la segona corona metropolitana es veiessin perjudicades. Badalona ja ha anunciat un recurs. Queda per veure com reacciona l’Executiu català davant els possibles incompliments.
Notícies relacionadesMés enllà dels vehicles que entren en la restricció, l’Ajuntament de Tarragona té clar el calendari. Aquests pròxims mesos del 2024 es dedicaran a l’aprovació final de l’ordenança reguladora de la ZBE i la finalització del concurs i la licitació de l’empresa encarregada de l’execució del projecte, de gairebé 2,1 milions d’euros. L’empresa instal·larà càmeres, sensors, fibra òptica, panells d’informació dinàmica i la plataforma informàtica per gestionar la ZBE. La regidora Sonia Orts apunta al desembre del 2025 per tenir l’obra a punt, just abans de l’entrada en vigor de la ZBE, i assegura que no es pot demanar cap altra pròrroga, després de la concedida fa tres mesos, que va allargar un any els terminis.
L’1 de gener del 2026, amb la ZBE en ple vigor, s’obrirà un període d’un any per informar la població de la nova mesura: "No hi haurà sancions, la intenció no és recaptatòria, sinó reduir la contaminació", assenyala Orts.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Barcelona, protagonista La compra més gran al passeig de Gràcia des del 2017
- MOBILITAT COMPARTIDA Territori estudia tres opcions per a l’estació d’autobusos a la Diagonal
- Motociclisme Ezpeleta, el ‘senyor dels circuits’, per fi al podi
- La temporada blanc-i-blava Darder, d’ídol a "traïdor"
- RESTAURACiÓ L’italià on començar la festa