Un estudi revela que es pot estar en coma i tenir consciència
Johnny va agafar el fusell
A la pel·lícula Johnny va agafar el fusell (1971), un soldat ferit per un projectil es desperta a l’hospital sense ulls, sentits, boca, nas ni membres, però conscient i amb capacitat de raonar. El guió descriu un malson: algú conscient però incapaç de comunicar-ho al món exterior, mentre que els que l’envolten pensen que està inconscient. Una situació anguniosa com la que patiria un pacient en coma o en estat vegetatiu –en vigília, però sense resposta a estímuls– que es mantingués conscient. Un estudi publicat al New England Journal of Medicine (NEJM) acaba de demostrar que una de cada quatre persones amb dany cerebral que no responen a estímuls podria tenir cert grau de consciència.
L’equip, encapçalat per Yelena G. Bodien, de l’Escola Mèdica de Harvard (EUA), va estudiar 241 persones amb dany cerebral aparentment incapaces de respondre a estímuls externs. Utilitzant tecnologies avançades com escàners cerebrals funcionals i electroencefalogrames, van detectar en el 25% dels pacients signes d’activitat cerebral que, segons els autors, "suggereixen que podrien estar interactuant amb el món exterior".
- Vida saludable Luis Enrique (55 anys): «Faig esport en dejú, i després d’entrenar esmorzo només si em ve de gust. He arribat a sopar sis ous… és un dels aliments amb més nutrients»
- Al minut Guerra de l’Iran, en directe: última hora de la situació a l’Orient Mitjà
- León XIV, a Barcelona Illa es reuneix amb el Papa i li agraeix la seva «sensibilitat cap a Catalunya»
- Fallada en el «software» Adif emprendrà accions legals contra Siemens pels talls totals de Rodalies d’aquest dimarts
- Mandat de tres anys Llum Rodríguez es converteix en la primera síndica major de la Sindicatura de Comptes
