INFÀNCIA
Què es pot fer amb un nen que no pot anar de vacances
Els psicòlegs recomanen alternatives d’oci per als menors que no es mouen dels seus llocs d’origen a causa de la precària economia familiar.
Les vacances són sagrades per als nens i nenes. Incideixen en la seva felicitat més que qualsevol joguina o caprici, com va revelar una investigació publicada en el Journal of Commercial Research. Però també van molt més enllà de la seva alegria.
"Són molt bones per generar vincles entre la família i per fer grups d’amics fora del seu entorn. Crear situacions noves ajuda en el desenvolupament psicomotriu, emocional i en l’aprenentatge", apunta la psicòloga sanitària especialista en Perinatal i Infància, Diana Sánchez.
Alguns petits se’n van al poble on aprenen el que poden amb els seus avis. D’altres descobreixen un nou entorn a la muntanya o s’ho passen bé a la platja o viatjant a un lloc nou amb els seus progenitors. En qualsevol cas, surten dels seus ambients coneguts, cosa que els ajuda a generar "més independència i confiança". Però no tots poden accedir a això. Espanya també està plena de nens i nenes que, com Manolito Gafotas en les novel·les d’Elvira Lindo, es queden als seus pobles i ciutats durant tot el període estival.
Atenció especial
En aquests casos, la psicòloga també recomana treure’ls càrregues. "L’important és que els membres de la família, per compensar aquesta manca de vacances, busquin alternatives per disfrutar del temps junts, juguin amb els nens quan estan amb ells i facin una cosa diferent que surti de la seva rutina", indica. És a dir, que passin temps de qualitat.
"Al final, el més important és que els nens rebin una atenció familiar especial, tot i que durant aquells dies sigui visitant coses diferents, fent alguna activitat amb ells que no acostumin a fer junts habitualment o deixant-los triar aquest tipus d’activitats", afegeix la psicòloga.
L’Institut Nacional d’Estadística (INE) mostrava que un de cada tres menors de 18 anys (el 34,1%) no pot anar-se’n ni una setmana de vacances a l’any.
L’oenagé d’infància i educació Educo recordava que aquest "percentatge és una mitjana que amaga importants desigualtats": mentre que a les llars amb un nivell d’ingressos més elevat només hi ha en aquesta situació un 3,2% dels nens i nenes, en els de renda més baixes arriba al 63,5%, gairebé el doble de la mitjana.
Això vol dir que els menors que viuen a les llars amb més dificultats econòmiques tenen 20 vegades menys possibilitats de marxar una setmana de vacances que els que pertanyen a les llars que són més riques.
Notícies relacionadesBenestar físic i emocional
A les llars de rendes més baixes, fer activitats es complica, com ja va denunciar en diverses ocasions Educo. "Començar el curs escolar sense haver desconnectat a l’estiu té conseqüències en el benestar físic i emocional de la infància. Els mestres ho saben bé. Els nens i nenes comencen el curs més desanimats i apàtics, tan poc estimulats com ho han estat en els mesos anteriors. De vegades, fins i tot estan més prims. Es ressenten també des del punt de vista educatiu, tenint menys ganes d’aprendre després dels mesos d’estiu", descrivien en l’informe Els drets de la infància no se’n van de vacances, presentat el juny passat. La seva directora general, Pilar Orenes, incidia en el paper educatiu que tenen els campaments a través del joc i les activitats culturals.
- El temps Desembre es complica a Catalunya: pluges, borrascas i la incògnita de la neu per Nadal
- Mobilitat Viatges il·limitats per 6,20 euros a l'any: així pots demanar la targeta social a Barcelona per a majors de 60 anys o discapacitats amb rendes baixes
- Concurs 55 candidats estrella de tot el món opten a dissenyar el Liceu Mar
- Tradicions amb encant El poble de Catalunya que té un pessebre vivent de més de 200 persones: dia, horari i entrades
- "En algun moment hauré de fer el dol"
- Sorteig del 'Gordo' Ni cobrar-lo ni trucar als teus amics: què és el primer que has de fer si et toca la Loteria de Nadal?
- Postura ferma Salvador Sobral rebutja tornar a Eurovisió el 2026 i marca una línia vermella amb Israel
- El Govern defensa l’IRTA-CReSA La Generalitat reitera que no hi ha «cap indici» que el brot de pesta porcina sortís d’un laboratori
- Hostaleria Abaixa la persiana el restaurant de Pep Guardiola: últims dies
- Pla del Govern Catalunya renovarà 20 barris degradats amb una inversió total de 412 milions
