CONTEXT
Diàleg entre disciplines
La interrelació de música, llenguatge i matemàtiques fomenta una visió més integrada dels sabers
La exposición Matemifasol del CosmoCaixa vincula la música y las matemáticas /
Qualsevol interpretació musical, com a tasca complexa que és, requereix el desenvolupament de nombroses capacitats. Primer, cal fer una lectura i estudi atent de la partitura per identificar i analitzar els tons i les harmonies presents en la peça. A continuació, o al mateix temps, memoritzar els compassos que hi intervenen, i finalment, executar-la amb les habilitats associades a l’instrument, i en aquesta interpretació, cada persona hi afegeix el seu toc personal i únic.
Aquest tipus d’activitats riques, que impliquen identificar i recordar, relacionar, analitzar i crear, no estan associades només a la interpretació musical, sinó que són generals i estan connectades a molts altres àmbits de coneixement, especialment a la llengua i les matemàtiques, matèries que tenen entitat per si mateixes, però que també són claus per a l’aprenentatge de totes les altres.
En matemàtiques, el procés central és la resolució de problemes, i la manera d’afrontar-los involucra la mateixa feina, les mateixes capacitats, que la interpretació d’una partitura. Per exemple, en una tasca clàssica com la següent: un paquet de 10 quaderns val 25 €, quants diners he de gastar si vull comprar 3 quaderns? Segons les idees de Pólya, hauré d’estudiar l’enunciat per identificar el que és important i les idees matemàtiques que puc utilitzar, dissenyar un pla d’actuació, portar-lo a la pràctica i, finalment, revisar tota la feina feta. En ambdós casos, no es tracta de memoritzar les accions implicades en interpretar una partitura o resoldre un problema, sinó de veure-les com a eines didàctiques per ampliar els coneixements.
I la llengua? La música i les matemàtiques són un llenguatge per si mateixes, utilitzen símbols diversos per comunicar idees complexes i ajuden a desenvolupar el pensament abstracte. Però, com dèiem abans, les tres disciplines comparteixen molts punts en comú.
En llegir un text, a banda de descodificar les paraules i enllaçar els seus significats, localitzem la informació rellevant i fem deduccions sobre el que s’hi diu, cosa que ens permet valorar la qualitat i la credibilitat del text. En definitiva, interpretar-lo, i això ho fem detectant patrons, integrant idees i aplicant els coneixements previs que tenim, maneres de treballar que també són fonamentals en música i matemàtiques. Aquesta interrelació fomenta una visió més completa i integrada dels sabers i crea noves connexions claus per generar coneixement, que, al seu torn, facilitarà el treball amb situacions artístiques, científiques o humanístiques, cada vegada més complexes.
En definitiva, treballar de manera coordinada i connectada aquests tres àmbits ens permet organitzar i consolidar el nostre pensament, comunicar-lo de manera coherent i precisa, també analitzar i valorar el pensament dels altres i afrontar noves situacions. El diàleg entre disciplines sempre té un impacte positiu en l’aprenentatge.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Apunt ¿Ocupats o imbècils?
- Ariadna Gil: "La mirada a una dona que abandona la seva família és diferent que si ho fa un home"
- Reestructuració bancària Espanya pagarà demà 4.575 milions del rescat europeu a la banca del 2012
-
Ofert per
- Mobilitat urbana Barcelona recupera el projecte per portar la línia 2 del metro a Montjuïc