ACCÉS A LA UNIVERSITAT

La supressió de les lectures de selectivitat irrita els professors

La supressió de les lectures de selectivitat irrita els professors
2
Es llegeix en minuts
Helena López
Helena López

Redactora

Especialista en Educació

Ubicada/t a Barcelona

ver +

El Departament d’Educació va sortir al pas ahir de l’allau de crítiques, sobretot per part del professorat, que ha rebut la decisió d’eliminar, a partir del curs vinent, les lectures obligatòries de Literatura Catalana i Castellana en els exàmens de la selectivitat. Per calmar les aigües de la tempesta docent –han criticat que aquest canvi posa en perill la transmissió literària i crea desigualtats entre els centres per la seva falta de concreció–, la mateixa consellera Anna Simó va explicar en un fil de tuits que, en comptes d’haver-hi lectures concretes, "es traslladarà a les direccions unes llistes més àmplies d’obres" i seran els claustres els que hauran d’escollir "un mínim de dos títols". Sigui com sigui, el que sí que és cert és que, a partir del curs vinent, no hi haurà preguntes concretes en la selectivitat sobre els llibres obligatoris, com passava fins ara, sinó que es contestarà temes literaris més amplis.

"Els centres tindran autonomia per seleccionar les obres o per realitzar nous itineraris. Per tant, les lectures obligatòries no desapareixen, passaran a ser escollides des dels centres", va aclarir Simó, fent pedagogia de la decisió. Malgrat això, al document enviat a les direccions dimarts la indicació era clara: "Ja no hi haurà lectures obligatòries". Es pot dir que aquesta llista ampliada no ha sortit a escena fins dos dies després, amb la tempesta ja creixent.

Orientacions

Per rebaixar el desconcert docent, la consellera va explicar que les direccions rebran "orientacions sobre com treballar les lectures abans d’acabar aquest curs". "Actualment, ja s’han publicat exemples d’exàmens amb rúbriques de correcció i una guia que explica com treballar les lectures a Batxillerat, amb exemples d’itineraris i activitats d’aprenentatge", hi va afegir.

Aquest diari, però, va parlar dimecres amb diversos docents que lamentaven precisament no haver rebut aquesta informació. Unes indicacions que, sens dubte, no apareixien al document sobre les noves PAU pactat entre Universitats i Educació enviat als centres, en què sí que s’especificaven les lectures de la matèria de modalitat de Literatura (matèria optativa).

Notícies relacionades

Més enllà de les puntualitzacions de la consellera –que han encès encara més el professorat, que no entén que un dia es digui una cosa via comunicat oficial i l’endemà s’enredin en justificacions–, en una entrevista a Catalunya Ràdio, el secretari de Transformació Educativa, Ignasi García Plata, va insistir que el canvi persegueix encoratjar que "els joves tinguin una actitud favorable" cap a la literatura i es fomenti l’anàlisi i l’ensenyament per competències. L’objectiu, hi va afegir, és que els alumnes relacionin gèneres, tòpics i autors amb altres manifestacions artístiques, i no que arribin a un llibre, o al seu resum, només per respondre unes preguntes per comprovar si se l’han llegit.

García Plata va remarcar que la decisió és el resultat dels nous currículums, més competencials. L’objectiu, va insistir, és que els estudiants relacionin la literatura amb altres arts i que sigui "atractiva" per tenir "més alumnes lectors". Amb les lectures obligatòries per a la selectivitat, el que passava, segons la seva anàlisi, era que hi havia alumnes que llegien un resum per contestar preguntes orientades a comprovar si s’havia fet la lectura i no si s’havia entès.