SEGURETAT
Els Mossos amplien el pla contra els robatoris de coure a tot Catalunya
S’incrementaran també les inspeccions en punts de reciclatge i ferrovellers
Les mesures posades en marxa a l’àrea de Barcelona i a Tarragona, incloent vigilància amb patrulles mòbils i drons amb càmeres de visió nocturna, s’estendran a la resta del territori.

El fenomen del robatori de coure viu un moment àlgid i s’ha estès per tot Catalunya. A principis de febrer, les sostraccions a les principals instal·lacions ferroviàries ja van fer que s’activés el nivell 2 del Pla Operatiu Específic (POE) Metall a Barcelona, l’àrea metropolitana i a Tarragona. D’aquesta manera s’intensificava la vigilància amb patrulles mòbils i drons amb càmeres de visió nocturna.
Ara, després dels assalts de les últimes setmanes, un dels quals, a l’estació de Montcada-Bifurcació, va comportar greus conseqüències en el servei que encara duren en algunes línies de Rodalies, el Gabinet de Coordinació Central del Programa Operatiu LCD-Metall dels Mossos, que gestiona els riscos d’aquest pla operatiu, ha considerat que s’ha d’aplicar aquest nivell 2 a tot Catalunya. Creuen que l’augment de robatoris de coure, principalment en empreses, xarxa ferroviària i infraestructures com depuradores, fa que s’hagi de combatre el fenomen a tot el territori.
A més d’actualitzar el pla operatiu i estendre’l, la policia catalana ha establert altres mesures encaminades a prevenir i investigar aquests robatoris de coure. D’una banda, s’augmentarà el patrullatge per punts de la xarxa ferroviària i altres instal·lacions en què hi pot haver assalts, així com en alguns polígons. A més, es millorarà la prevenció amb visites a empreses i diversos operadors perquè reforcin la seguretat amb càmeres o vigilants i se’ls instarà a guardar el material dins de naus industrials o espais perquè no estigui a la vista i sigui més difícil per al lladre.
També s’incrementaran les inspeccions en punts de reciclatge o ferrovellers que es dediquen a la compra i venda de metalls. L’objectiu no és només actuar contra els lladres de coure, sinó contra màfies més establertes que es dediquen a adquirir i distribuir aquest metall. Per això s’intensificaran els controls de carretera en punts pròxims a obres d’infraestructures en els quals hi ha coure o l’accés a artèries importants com l’AP-7 o l’AP-2.
Mesures legals
La policia també impulsarà la interlocució amb la fiscalia per aconseguir ordres d’allunyament de les instal·lacions. I millorarà la coordinació amb els operadors ferroviaris a l’hora de comunicar els incidents en temps real i derivats de les caigudes de tensió de les línies elèctriques.
Tenint en compte que són multireincidents, la policia començarà a aplicar estratègies ja desenvolupades en altres plans policials contra aquest tipus de delinqüència. L’objectiu serà maximitzar les possibilitats d’ingrés a presó dels investigats o l’adopció de mesures cautelars, com per exemple ordres d’allunyament d’infraestructures ferroviàries.
Preses aquestes mesures, des dels Mossos d’Esquadra es posa èmfasi que l’abordatge del problema ha de ser "transversal" i no només policial. Apunten als responsables de les infraestructures i també a la justícia. "La lluita contra aquest fenomen passa també per centrar-se, per exemple, en la millora de la seguretat de les instal·lacions, a revisar la baixa penalitat imposada en aquest tipus de delictes i a impulsar mesures de traçabilitat del metall".
En roda de premsa, els Mossos van exposar ahir xifres que reflecteixen el fenomen delictiu i el treball policial. Així, des de maig del 2023 fins a l’abril del 2024 s’han registrat 5.885 incidències vinculades a aquesta delinqüència, davant les 7.162 denunciades durant el 2022, entre furts, robatoris amb força, danys i actes vandàlics. Admeten que només es resolen entre el 8% i el 10% dels casos, ja que la majoria de les detencions es realitzen in fraganti. Per distribució horària, l’acció delictiva es produeix en un 41% a la tarda (de 15.00 a 23.00), un 39% al matí (de 07.00 a 15.00) i un 20% a la nit (de 23.00 a 07.00).
En els assalts, les bandes trien llocs "de molt fàcil accés per vies de servei paral·leles". Compten amb el fet que en la majoria de casos no hi ha vigilància ni càmeres. Per robar el cable de la catenària solen utilitzar unes perxes de fusta per despenjar el cable i no electrocutar-se. Una vegada a terra, el tallen amb una radial pels dos extrems. Aquest cable no té plàstic de protecció, per la qual cosa no és necessari cremar-lo per extreure’l, cosa que fa que sigui molt aprofitable i fàcilment enrotllable.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Psicologia El pediatra Carlos González explica què passa si els pares discuteixen davant dels seus fills
- Desorientació i falta de solucions
- Baixa natalitat La Universitat Pompeu Fabra explica per què és cada vegada més freqüent voler tenir només un fill
- Estrena ferroviària Renfe inicia amb èxit les proves del nou tren de Rodalies sobre el traçat de la línia R1
- La suïssa Arxada atrau talent a Barcelona