L’ombra del sabotatge plana sobre Rodalies tot i que el Govern el descarta

L’R3 i l’R7 seran les úniques línies amb transport per carretera suplementari

El ministre va recordar que Catalunya registra més de la meitat de les incidències

El ministre de Transports, Óscar Puente, considera que «és difícil sostenir la tesi que va ser només un robatori de coure» la causa del diumenge negre a la xarxa ferroviària catalana, mentre que la Generalitat nega qualsevol teoria de la conspiració i assegura que l’únic problema «és la falta d’inversió de l’Estat».

L’ombra del sabotatge plana sobre Rodalies tot i que el Govern el descarta

Carlos Márquez Daniel

4
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

El control del relat ha entrat de ple en el debat sobre l’ocorregut diumenge a Rodalies, quan un incendi va deixar fora de servei tota la xarxa ferroviària, que necessitarà dos mesos i 15 milions d’euros per recuperar la normalitat. Mentre que el més coherent seria preguntar-se per què va passar o com evitar que torni a passar, el ministre de Transports i Mobilitat Sostenible, Óscar Puente, va comparèixer ahir per posar tota l’atenció en l’origen dels fets i en el context.

Sense gairebé autocrítica, l’exalcalde de Valladolid va recordar que més de la meitat de les incidències ferroviàries de tot l’Estat que no tenen a veure amb Adif o Renfe es registren a Catalunya. I com és lògic, es va preguntar per què. També va mantenir, amb un recordatori mordaç per als Mossos d’Esquadra, que la hipòtesi del sabotatge "no es pot descartar". El Govern, en canvi, nega qualsevol teoria de la conspiració i assegura que l’únic problema "és la falta d’inversió de l’Estat".

Recuperació del servei

Rodalies recuperarà avui bona part dels serveis guillotinats per l’incident de Montcada-Bifurcació, a les portes de Barcelona. Segons la previsió de Renfe i Adif, l’R1 tornarà a funcionar de principi a final. Les afectacions es limitaran a les línies que passen per Montcaca. Així, l’R3 seguirà tallada a Montcada Ripollet, on un servei de bus alternatiu connectarà aquest punt amb Fabra i Puig (línia 1 de metro); l’R4 funcionarà amb dos trens per sentit i hora entre l’Hospitalet i Manresa i quatre trens entre l’Hospitalet i Sant Vicenç de Calders, i l’R7 desapareix en benefici de l’R4, i des de Cerdanyola es podrà arribar a la UAB amb un autobús. L’R3 i l’R7 seran les úniques amb transport per carretera suplementari, mentre que a l’R4 es confia en la intermodalitat amb el metro de Barcelona.

El ministre amb prou feines va parlar del servei, detall que va delegar en el president de Renfe, Raül Blanco. Puente va parlar extensament sobre les causes, donant a entendre que és molt estrany que algú es prengui tantes molèsties per robar tan sols 40 metres de cable que poden tenir un valor al mercat negre de no més de 500 euros. "No afirmo que hi hagi sabotatge, però no ho puc descartar", va asseverar, moment en què va llançar un dard a la policia catalana. "Els Mossos, sense haver entrat als túnels, ja tenia una conclusió diumenge: van descartar el sabotatge. Aplaudeixo els seus coneixements. Però nosaltres no podem descartar-lo ni afirmar-lo. Si hi ha una tesi més complexa és que sigui el robatori de coure; això és difícil de sostenir. ¿És sabotatge?, no ho sabem. ¿Ho podem descartar? No podem".

Puente va ser tremendament hàbil amb l’elecció de les seves paraules. Després de desgranar les dades d’incidents a la xarxa ferroviària estatal entre el 2019 i el 2024, va arribar a la conclusió que a Catalunya està passant alguna cosa quan la meitat de tots aquests successos es registren a aquest costat de l’Ebre. "No jutgem, només exposem els fets", va dir el ministre, que va anunciar que presentaran una denúnica "al jutjat d’instrucció competent". "Són dades anormalment altes –va prosseguir– i hi ha d’haver una explicació. Potser són en resposta a qui presta el servei [Renfe i Adif, i per tant, el Govern], però no puc assegurar-ho, només ho poso damunt la taula".

‘Safety’ i ‘security’

Sobre les incidències que segons Puente res tenen a veure amb l’operador o el gestor de la infraestructura, el ministre va recordar que són els Mossos els encarregats de garantir la seguretat. Va recórrer a la terminologia anglesa. "Safety fa referència als accidents, la meteorologia o els fets fortuïts, i security és la seguretat directa que correspon a la policia; així ho diu la llei". Una manera de dir que, potser, els Mossos no han estat a l’altura a l’hora d’evitar el vandalisme, els robatoris de cable o les accions dels grafiters.

Notícies relacionades

Per part del Govern, el secretari de Mobilitat i Infraestructures, Marc Sanglas, va negar que l’incendi de diumenge fos un acte de sabotatge coordinat i va reclamar a Puente que es deixi d’"insinuacions". "L’única teoria de la conspiració és la poca inversió de l’Estat. Aquesta és la trista realitat". Segons la Generalitat, les explicacions del ministre demostren que hi va haver "continuïtat" entre el robatori de cable a Montcada-Bifurcació i el posterior incendi del túnel de Marina Bifurcació, cosa que, segons ell, esquivaria la possibilitat del boicot intencionat.

Tot això passa amb el traspàs total de les competències de Rodalies a mig fer. Les negociacions van començar fa cinc mesos i s’han constituït les comissions que abordaran temes com la gestió de la infraestructura o la subrogació del personal. Assumptes que el Govern de Pedro Sánchez abordarà amb un nou Govern. O aquesta és la idea.