la gestió de l’aigua
El Parlament exigeix relaxar restriccions en hotels i gimnasos
Tot i que es tracta d’un mandat parlamentari, després de la proposta inicial del PSC i Junts, la flexibilització final de les mesures antisequera dependrà del Govern

barcelona/240201EPC_FERRAN NAD (192403514).jpg /
A pocs mesos de l’inici de la temporada d’estiu, el sector turístic mira el cel esperant el miracle: que plogui. L’actual pla per combatre la sequera prohibeix als hotels de les zones d’emergència omplir les piscines amb aigua potable, tingui l’origen que tingui. El Govern només permet l’ús d’aigua de mar, que no dessalinitzada, si els espais hotelers tenen mecanismes per evacuar-la fora del clavegueram. Una mesura fora de l’abast de molts. Però això podria canviar. El Parlament va aprovar ahir una proposta del PSC i Junts que demana relaxar aquestes restriccions. Ho va fer amb el suport també de Ciutadans i PP, mentre que ERC es va abstenir i la CUP i els Comuns hi van votar en contra.
Concretament, el text aprovat demana que els hotels, sota certes "condicions" –encara per definir-, puguin utilitzar aigua dessalinitzada per omplir les piscines i proposa impulsar "línies de suport i col·laboració" per ajudar-los. En el seu plantejament inicial, Junts proposava que fos en forma de subvencions, però fonts del PSC van explicar que es va descartar pel seu rebuig de destinar diners públics a una mesura tan específica, i que es busquessin altres vies d’ajuda.
No obstant, tot i que es tracta d’un mandat del Parlament, la flexibilització de les mesures dependrà del Govern. Fonts dels republicans, que van optar per abstenir-se, al·leguen que l’executiu estudiarà amb tots els sectors possibles flexibilitzacions del pla de sequera, però rebutgen acceptar a ulls clucs les exigències de socialistes i postconvergents. Són conscients que tots els sectors demanaran canvis i volen abordar amb calma els "marges de maniobra".
La Cambra catalana també va aprovar una altra proposta de resolució en què s’exigeix relaxar les mesures contra els gimnasos previstes en el pla de sequera. Actualment, encara poden tenir les dutxes obertes, però en la fase 2 d’emergència hauran de tancar-se les d’aquells centres que tinguin piscina i, ja en la fase 3, les de tots els equipaments. Socialistes i postconvergents –amb els vots favorables de Comuns, Ciutadans i PP– advoquen per buscar alternatives a aquest tancament. ERC, en aquest punt, també es va abstenir i la CUP hi va votar en contra.
Camps de golf
En canvi, es van rebutjar les propostes de la CUP i els Comuns que buscaven assetjar el turisme. Els anticapitalistes demanaven una limitació de les pernoctacions, prohibir el reg dels camps de golf, acabar amb la generació de neu artificial. Propostes que només van rebre el suport dels Comuns i l’abstenció d’ERC. El Parlament també va aprovar una proposta de resolució que insta el Govern a no contemplar el transvasament de l’Ebre com a mesura per combatre la falta d’aigua i va reclamar al Govern el traspàs de la titularitat de les centrals hidroelèctriques de la Confederació Hidrogràfica de l’Ebre que hi ha a Catalunya.
- Crònica rosa L’amor sí que té edat
- El banc català confirma que hi ha "sobre la taula" una fusió alternativa
- Lapsus temporals Això significa no recordar paraules o confondre el nom de les persones
- Alts càrrecs del sector públic Junts i ERC pacten amb el PSOE col·locar afins en institucions i en empreses
- Josep Oliu: "Si no canvia res, dono un 85% de probabilitats que l’opa fracassi"
- PSOE El ministre Ángel Víctor Torres anuncia que pateix càncer
- Tres muntanyencs morts El bomber que va atendre les víctimes del Moncayo: «Les condicions climàtiques eren extremes. A l’arribar, un ja havia mort»
- Església catòlica El Papa surt a un balcó de l’Hospital Gemelli abans de tornar a casa seva al Vaticà
- Balanç 2024 Retrat del turista de congressos a Barcelona: europeu, quarantí, multirepetidor i que ja gasta 297 euros al dia
- ASSUMPTES PROPIS Alizée Delpierre, sociòloga: "Els ultrarics volen ser atesos sense límits"