SANITAT PÚBLICA

Catalunya redueix un 60% les llistes d’espera per a cirurgies

Les esperes per a proves diagnòstiques i visites a l’especialista han baixat un 30% i un 12%, segons un balanç presentat per Balcells

Salut anuncia un sistema anomenat ‘programació per motius’ per a casos prioritaris

Catalunya redueix un 60% les llistes d’espera per a cirurgies

EL PERIÓDICO

2
Es llegeix en minuts
El Periódico

El Departament de Salut va presentar el mes de març passat, aviat farà un any, un pla per millorar l’accés de la ciutadania a la sanitat pública. Es tractava de reduir les llistes d’espera per accedir a un especialista, a una prova diagnòstica o a una intervenció quirúrgica. Ahir, el conseller Manuel Balcells va fer un balanç "globalment positiu", tot i que va admetre que hi ha camp per millorar en l’atenció primària. "S’ha recuperat la situació d’abans de la pandèmia. Avui estem millor en tots els aspectes que el 2019. Així que hem superat la pandèmia i la postpandèmia", va destacar el conseller.

Les xifres que avalen aquest alleujament a les llistes d’espera de la sanitat pública catalana són les següents: a 31 de desembre de 2023, l’espera per a una operació quirúrgica havia baixat un 61% respecte al 2022; l’espera per a les proves diagnòstiques s’ha reduït el 30% i l’espera per a una primera visita amb el metge especialista s’ha reduït el 12%. L’any 2023 va tancar amb 145.000 catalans a l’espera d’una primera visita amb l’especialista (en van ser 163.000 el 2022), segons dades de Salut, que apunta que l’any passat el sistema va tenir un augment de 200.000 sol·licituds de visita. Pel que fa a les intervencions, 6.200 catalans estaven en llista d’espera, una xifra menor que els 15.800 que esperaven per ser operats a finals del 2022. I en van ser 44.100 els que esperaven per a una prova diagnòstica, xifra inferior als 62.580 de 2022.

En la millora d’aquestes xifres, Balcells va apuntar ahir dos factors: l’esforç de tots els professionals del sistema i la partida específica de 100 milions d’euros que es consolidarà als pressupostos d’aquest any.

El focus ara se centrarà a millorar l’accés a les visites dels centres d’atenció primària. A final del 2023, el 64% de les visites sol·licitades a l’atenció primària s’aconseguien abans dels cinc dies, quan l’objectiu era que aquest percentatge arribés al 70%. A més, s’esperava que el 90% de les visites demanades s’atenguessin abans dels deu dies, però el percentatge s’ha quedat en el 82%.

285 motius de consulta

Notícies relacionades

Per millorar aquestes dades, Salut preveu implantar aquest any el que denomina programació per motius, un sistema per a "dirigir les necessitats de consulta dels usuaris i adequar la resposta amb el perfil professional, la tipologia de visita i la prioritat", van explicar fonts de la conselleria. Salut espera que aquest projecte tingui "un gran impacte a tot el procés assistencial de l’atenció primària".

El projecte serà liderat pels administratius dels CAP, a l’hora de donar entrada als pacients. Es tracta que l’administratiu, que no té accés a l’historial dels pacients per motius de confidencialitat, tingui l’ajuda de 285 motius de consulta, "uns motius que han de permetre prioritzar els pacients que necessiten ser visitats en 24 hores, amb més rapidesa (cas d’algú que té febre), d’aquells que es poden esperar uns dies, 3 -5 dies (cas de qui té un dolor d’esquena des de fa uns mesos)", va detallar el conseller Balcells. I va concloure: "Amb aquest sistema també estem garantint la longitudinalitat de l’atenció primària, és a dir, que el pacient sigui atès pel seu metge o metge habitual, que és essencial per al seguiment dels pacients." Un total de 14 CAP han participat en la prova pilot per assajar el sistema de programació per motius.