ESTUDI
Identificats possibles marcadors de covid persistent a la sang
Entre el 5% i el 20% de les persones infectades pel virus responsable de la covid-19 acaben desenvolupant una sèrie de símptomes debilitants que s’allarguen mesos després de la infecció. Aquests casos es coneixen com a covid persistent i, tot i que durant molt temps hi va haver fins i tot qui va en negar l’existència, cada vegada hi ha més estudis que indaguen en l’origen d’aquesta afecció. Segons va publicar ahir la revista Science, un equip d’investigadors de la Universitat de Zuric ha desenvolupat una tècnica capaç de rastrejar amb un detall sense precedents una sèrie de proteïnes presents en la sang humana. Gràcies a aquesta tècnica s’han identificat una sèrie de marcadors que podrien estar relacionats amb l’anomenat long covid.
L’estudi s’ha centrat a analitzar les mostres de 113 pacients amb covid persistent. Concretament, van rastrejar un conjunt de més de 6.500 proteïnes presents en el sèrum sanguini. En alguns casos, només es va fer l’anàlisi d’una mostra. Però en els pacients amb símptomes més greus van prendre mostres al cap de sis mesos i un any després de la infecció. L’anàlisi de tota aquesta informació va ser el que, finalment, va donar algunes pistes per entendre fins a quin punt la covid persistent provoca alteracions del sistema immunitari i això, al seu torn, dona peu a una sèrie de símptomes de malestar i deteriorament.
Segons expliquen els autors d’aquest treball, liderats per Carlo Cervia-Hasler, els pacients amb covid persistent presenten una sèrie d’alteracions en les proteïnes relacionades amb les respostes inflamatòries i immunitàries. Per ser més exactes, tot apunta a una important desregulació de l’anomenat sistema del complement (un conjunt de molècules implicades en la regulació de la resposta immunitària del cos humà). "Encara queda molta feina per fer per unificar mecanismes", comenta el catedràtic David Lynn.
- Seguretat viària Multat amb 200 euros per portar la balisa V-16 però no tenir el líquid o recanvi dins del cotxe
- La Portada d'El Matí de Catalunya Ràdio Parlem de seguretat, però amb rigor
- El grau més sol·licitat Lola Valiente, 19 anys, després d’intentar dues vegades accedir a Medicina: «Tinc un 9,4 de batxillerat, però a la sele la pressió per la nota pot amb mi»
- Seguretat viària Multes de fins a 500 euros a motoristes: Barcelona intensifica els controls aquesta setmana
- El Govern segella un acord amb patronals i sindicats per assolir l'equiparació salarial del sector social en quatre anys
