TRÀNSIT

Aquestes són les ‘trampes’ del radar que posa més multes d’Espanya: 79.200 a l’any

El radar que més multa a Espanya està situat a l’esquerra d’una carretera, al contrari de l’habitual, just després d’un túnel i té un límit de 80 km/h en plena autovia

Aquestes són les ‘trampes’ del radar que posa més multes d’Espanya: 79.200 a l’any
4
Es llegeix en minuts

A l’A-381 que comunica Jerez de la Frontera i Los Barrios, una autovia autonòmica de gran trànsit ja que uneix la Badia de Cadis amb la d’Algesires, hi ha un radar que dispara més ràpid que John Wayne. 79.258 multes va imposar el 2022 el cinemòmetre situat al quilòmetre 74,6 –direcció Algesires–, tot just sortir del petit túnel de Valdeinferno. Això significa 217 multes al dia. Nou cada hora. Una cada 6,6 minuts. És de llarg el radar que més multa al nostre país dels 780 fixos que hi ha. ¿Però per què?

El Periódico de España, del grup Prensa Ibérica, s’ha desplaçat fins aquesta autovia que segueix parcialment el traçat de l’antiga C-440 (Chipiona-Jerez-Medina-Los Barrios) i que es va inaugurar totalment el 2005. L’autovia creua el parc natural de Los Alcornocales, un dels més grans d’Espanya. Senyals que adverteixen que poden creuar cérvols alerten el conductor en una autovia en la qual es pot circular a 120 quilòmetres per hora excepte en alguns trams, entre els quals el que ens ocupa, al qual s’ha d’anar a 80. 

Corbes

«Hi ha un parell de corbes, però no crec que sigui un tram perillós. Perilloses són les corbes de la carretera de Tarifa a Algesires. Allà hi ha dos radars i estan ben posats perquè aquestes corbes... ¡puf!», explica el Kiko, cambrer de la Venta El Frenazo, molt a prop del radar que més multa, un establiment emblemàtic de Los Barrios i que està situat precisament en una perillosa corba de la carretera comarcal C-440. D’aquí ve el nom d’El Frenazo.

«A mi mai m’ha enxampat», assegura el cambrer sobre el radar. «És una trampa; a més, és una carretera molt transitada, perquè és l’única que hi ha per venir de Sevilla fins a tota aquesta zona», intervé una companya. Fins a l’arribada de l’autovia es trigava des d’Algesires dues hores fins a Jerez. Ara no més de 45 minuts. «La veritat és que, no sé, els radars es posen o amb finalitats recaptatòries o per regular la velocitat, i aquest no ho sé gaire», aprecia Kiko, que deixa una última advertència al periodista: «Ves-te’n a poc a poc, que no sigui que t’enviïn la recepta».

És a mitjans d’agost i el trànsit és bastant intens, amb molts camions. Ja en el sentit Jerez, a l’arribar al túnel de Valdeinfierno, els senyals marquen que la velocitat en aquest tram es redueix a 80 malgrat ser en pendent. Molts vehicles, la majoria, no ho respecten, ja que no hi ha radar. Creuem el túnel, que en realitat no sembla particularment perillós, i al cap de poc hi ha un canvi de sentit a la sortida a un sender per a muntanyistes.

En sentit Algesires, són figues d’un altre paner. Un gran senyal adverteix de la presència imminent del cinemòmetre: «Per la seva seguretat, control de velocitat». Un va a 120 tan tranquil i ha de començar a reduir la velocitat. «És un radar que multa molt, sí», admeten fonts de la Guàrdia Civil, que com molts usuaris habituals de la via tenen clars els factors que fan que multi tant. «És un canvi de rasant, i està a 80 de límit. Si et despistes i vas a 120 no t’ho esperes, no tens temps a frenar. A més està just al sortir del túnel i a l’esquerra, quan el normal és que sigui a la dreta», comenta un agent de l’Institut Armat de la zona.

El cert és que al ser un tram en baixada molts conductors podrien prémer l’accelerador més del compte ja que (aparentment) no té particular perillositat, però el radar fa de ‘stopper’. Per a qui se n’adoni, és clar. «A nosaltres no ens ha enxampat perquè som d’aquí, però conec molta gent que hi ha caigut», explica l’empleat d’una gasolinera pròxima, que remarca també les ‘trampes’ del radar, que obliga a anar a 80 quilòmetres per hora, per sota de la velocitat habitual, i a sobre està immediatament després d’un túnel. «És que no es veu fins que el tens allà». 

Més radars, més multes

En total, en tot l’any 2022, els radars de la DGT van formular 3.704.675 denúncies per superar el límit de velocitat, un augment del 21,2% respecte a l’any anterior (3.056.437), segons va revelar recentment un estudi realitzat per l’organització de defensa dels conductors Automobilistes Europeus Associats (AEA), que atribueix aquest fet a l’activació de nous radars.

Notícies relacionades

Per comunitats autònomes, l’informe d’AEA  destaca que els radars més actius s’han localitzat a Andalusia, amb 953.422 denúncies formulades (25,7% del total); al País Valencià, amb 447.470 (12%) i a Castella i Lleó, amb 427.448 (11,5%). Per contra, els radars situats a la Rioja (39.757), Navarra (83.231) i Astúries (83.993) són els que menys denúncies van formular.

Després del de Los Barrios, el segon en el rànquing dels cinemòmetres que més sancionen es troba a la mateixa autovia, l’A-381, però en el quilòmetre 37,29 (va interposar 68.321 multes el 2022), seguit del situat al quilòmetre 326,39 de l’A-7, a València, que va sancionar 50.387 vehicles.

Temes:

Trànsit Cadis