Hàbit perjudicial

Esportistes i ‘influencers’ donen ‘ales’ a les begudes energètiques, moda de culte entre els joves

Esportistes i ‘influencers’ donen ‘ales’ a les begudes energètiques, moda de culte entre els joves

Web

4
Es llegeix en minuts
Patricia Martín
Patricia Martín

Periodista

Ubicada/t a Madrid

ver +

Les begudes energètiques existeixen des de 1940 però mai abans s’han consumit amb tanta fruïció, catapultades fins al consum obsessiu entre els joves per esportistes i ‘influencers’. La majoria contenen tanta quantitat de cafeïna i sucre que, segons les autoritats sanitàries, consumides en excés poden ser perjudicials per a la salut i no haurien de ser ingerides per menors de 18 anys. Però molts adolescents les prenen a tota hora perquè no tenen la percepció que siguin molt perjudicials, almenys no tant com l’alcohol o el tabac.

La beguda Prime, llançada pels ‘youtubers’ Logan Paul i KSI, és el nou objecte del desig dels adolescents

La creença s’assenta en intenses campanyes publicitàries que, des de fa anys, lliguen aquestes begudes a l’increment de la resistència física i mental, però sense esmentar els efectes perniciosos. Els espots tampoc poden esmentar obertament els efectes energètics, perquè la llei ho prohibeix, per la qual cosa les marques utilitzen des d’eslògans tan efectius com ‘Red Bull et dona ales’ fins al patrocini d’esdeveniments esportius i, últimament, els nous ‘influencers’.

«A mesura que la publicitat convencional ha incorporat més restriccions, el món del màrqueting ha anat buscant alternatives i les xarxes socials s’han convertit en una veta de mercat desitjable», explica Ferran Lalueza, professor de comunicació de la UOC. I dins de les xarxes socials, el món dels ‘influencers’ ha obert de bat a bat les seves portes a la publicitat encoberta d’aliments no saludables.

Ambients masculinitzats

‘Youtubers’ o ‘Tiktokers’ ingereixen en directe o recomanen el consum de tota mena de productes o aliments, «però sense esmentar que és publicitat, amb diferents justificacions no gaire sòlides,» segons denuncia l’especialista. A més, els ‘influencers’ són percebuts com «un amic i algú de confiança, amb la qual cosa les xarxes són la via d'escapament de les marques per arribar als més joves».

Les begudes energètiques es promocionen sobretot en ambients masculinitzats i lligats a esportistes i ‘gamers’. «És fàcil veure jugadors amb neveres en els seus ‘set-up’, és a dir, a l’escenari on juguen, plenes de begudes energètiques», explica al seu torn el sociòleg de la Universitat de Cambridge Iago Moreno.

A Espanya, l’‘influencer’ més lligat a les begudes energètiques és el ‘tiktoker’ Energuia, que té gairebé 400.000 seguidors i ha protagonitzat algunes polèmiques, tot i que no relacionades amb les begudes, sinó amb el seu gust per dones joves.

L’èxit de Prime

Als EUA n’hi ha molts més. El cas més paradigmàtic és el de Logan Paul i KSI, dos esportistes i ‘influencers’ que han llançat i catapultat a la fama Prime, una beguda que està sent investigada per l’Agència d’Aliments i Medicaments (FDA per les seves sigles en anglès) nord-americana per contenir 200 mil·ligrams de cafeïna per cada 340 grams, cosa que suposa sis vegades més que una Coca-Cola o el doble que un Red Bull.

Aliè a aquest fet, el FC Barcelona ha firmat aquest estiu un acord de patrocini amb Prime, de manera que la «beguda isotònica», segons la definició utilitzada pel Barça, podrà vendre’s en els partits i entrenaments.

Prime va ser llançada al mercat el 2022 pels ‘youtubers’ i boxejadorsLogal Paul i KSI, que van impulsar Prime Hydration (versió sense cafeïna) per deixar fora del mercat de les begudes esportives Gatorade. El llançament va ser un èxit, fins al punt que la beguda es va convertir en un bé escàs i els joves dels EUA i el Regne Unit buscaven les ampolles com bojos, a preus desorbitats. Després de l’èxit, van llançar Prime Energy, aquesta amb elevats nivells de cafeïna, que també ha despertat la bogeria dels joves de mig món. De moment, ja ha sigut prohibida a les escoles britàniques i australianes perquè els metges han alertat que el seu alt contingut en cafeïna és perjudicial per a la salut.

Notícies relacionades

A més, als EUA, els demòcrates han demanat a les autoritats que investiguin la beguda. «Un dels símbols més populars de l’estiu per als nens no és un vestit. No és una joguina. És una beguda. Però el comprador i els pares han d’anar amb compte perquè és un greu problema per a la salut dels nens a qui s’adreça», ha alertat aquest estiu Chuck Schumer, líder dels demòcrates al Senat nord-americà.

«Un dels símbols més populars de l’estiu per als nens no és un vestit. No és una joguina. És una beguda»

Chuck Schumer

Líder dels demòcrates al Senat dels EUA

En l’àmbit esportiu, s’ha fet viral el comentari de Kun Agüero en una tertúlia de la Kings League promoguda per Gerard Piqué. L’exfutbolista del Barcelona va repartir entre els tertulians llaunes de Red Bull, patrocinador de la lliga de futbol 7 que bat rècords i en aquell moment Agüero va assenyalar «això fa mal, pallús.» El comentari va despertar rialles nervioses entre els presents fins al punt que Piqué va assenyalar «Red Bull fins a la mort» per mirar de corregir l’argentí i mantenir el patrocini.