Arriba X

Adeu a Twitter: Elon Musk canvia el nom i el logotip de la xarxa social

Adeu a Twitter: Elon Musk canvia el nom i el logotip de la xarxa social

X

4
Es llegeix en minuts
Carles Planas Bou
Carles Planas Bou

Periodista

Especialista en tecnologia i el seu impacte sociopolític.

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Twitter ja és història. Elon Musk ha anunciat aquest dilluns que la famosa xarxa social passa a dir-se ’X’ i que també posa fi al seu logo, l’icònic ocellet blau, una decisió que ha agafat per sorpresa tant empleats de la companyia com els seus usuaris.

Aquest dissabte, el propietari de la plataforma va anunciar que la marca prendria una nova direcció, que s’ha concretat en les últimes hores. A l’entrar en l’aplicació ja no apareix el seu logotip habitual, sinó una ‘X’ blanca sobre un fons negre. Aquest és el nom i imatge que acompanyaran a la parcialment difunta Twitter i que ja s’ha projectat sobre les oficines centrals de la companyia a San Francisco.

«Aviat direm adeu a la marca de Twitter i, a poc a poc, a tots els ocells», va dir Musk dissabte. «Si aquesta nit es publica un logotip X prou bo, demà ho publicarem arreu del món», va afegir, animant la comunitat de la xarxa social a enviar les seves propostes. Preguntat més tard en una xerrada a Twitter Spaces per si hi haurà un canvi de logotip, l’empresari va confirmar que sí i que «s’hauria d’haver fet fa molt temps».

Musk va fixar llavors en el seu perfil el disseny de ‘X’ que li havia compartit un usuari. El magnat va assenyalar després que el nou logotip de la xarxa social és «provisional», amb la qual cosa podria ser substituït per un altre més endavant. Sigui com sigui, Twitter es troba en ple procés de transició cap a una nova marca i identitat corporativa. La pàgina X.com –domini que Musk va comprar el 2017– redirigeix la web de Twitter i el compte oficial de la companyia a la plataforma s’ha adaptat a la penúltima lletra de l’abecedari. No obstant, en la versió mòbil de l’aplicació encara queden alguns dissenys amb l’ocell blau que presumiblement desapareixeran quan aquesta sigui actualitzada. Hi ha altres incògnites: ¿Què passarà amb Twitter Blue, el controvertit pla de subscripcions de pagament? ¿Quin nom rebrà l’acció fins ara coneguda com a ‘tuitejar’?

La decisió no ha sigut gaire ben rebuda ni per experts en marca, ni per antics empleats de la companyia, que lamenten que Musk hagi ‘matat’ una marca universalment reconeixible. «Destruir el teu propi producte o marca. Solen cometre’l els nous directius a la recerca d’estalvi de costos per falta de comprensió del negoci principal o menyspreu per l’experiència del client. El resultat és una pèrdua massiva de valor per als accionistes», ha tuitejat Esther Crawford, antiga cap de producte de Twitter. Els empleats van ser informats del canvi amb un correu electrònic de Musk que deia que era l’últim des del domini de Twitter.com.

‘App’ tot terreny

Aquest diumenge, la nova directora executiva de la plataforma, Linda Yaccarino, va donar més detalls sobre els canvis. «És molt estrany –en la vida o en els negocis– tenir una segona oportunitat de causar una altra gran impressió. Twitter va causar una gran impressió i va canviar la nostra manera de comunicar-nos. Ara, X anirà més enllà, transformant la plaça de la ciutat global», va tuitejar.

Tot i que falten molts detalls per conèixer, s’espera que el que fins ara ha sigut Twitter evolucioni cap a una aplicació tot terreny que mantingui l’espai de debat que va popularitzar la xarxa social, però que desplegui altres funcions com fer videotrucades, compres ‘online’, jugar a jocs i efectuar transferències. El model a seguir seria el de l’‘app’ xinesa WeChat. X serà l’aplicació de tot», va prometre Musk el novembre de l’any passat, poc després d’aconseguir el control de Twitter.

«X és l’estat futur d’interactivitat il·limitada –centrada en àudio, vídeo, missatgeria, pagaments/banca– que crearà un mercat global d’idees, béns, serveis i oportunitats. Impulsat per la IA, X ens connectarà a tots de maneres que ara només comencem a imaginar», va avançar ahir Yaccarino.

L’abril passat, els mitjans nord-americans van informar que Musk havia canviat el nom de Twitter (la companyia matriu) a X Corp. Dins d’aquest paraigua també hi ha xAI, una nova empresa centrada en el desenvolupament de sistemes d’intel·ligència artificial que Musk va anunciar el 12 de juliol.

Twitter, a la baixa

Notícies relacionades

Vuit mesos després d’agafar el control, el multimilionari ha modelat Twitter, adaptant la plataforma als seus interessos. Des d’aleshores, ha retallat gairebé un 75% de la plantilla, ha readmès comptes d’extrema dreta i ha facilitat l’amplificació de continguts d’odi i de desinformació, tal com han assenyalat múltiples investigacions. També ha impulsat un model de subscripció a la xarxa social que ha acabat perjudicant l’experiència d’aquells que no passin per caixa.

Aquestes polítiques no només han indignat part de la seva base d’usuaris tradicionals, que han migrat a altres espais digitals, sinó que també ha foragitat grans anunciants, cosa que ha colpejat un negoci que ja feia anys que es dessagnava. El novembre del 2022, Musk va pagar 44.000 milions de dòlars (uns 41.000 milions d’euros) per aconseguir el control de Twitter. Vuit mesos després, el valor de la companyia s’ha desplomat a menys de la meitat. ¿Serà ‘X’ el cop de timó desitjat? Els pròxims passos de Musk són una incògnita; el seu impacte, també.