Nova batalla en el transport

El turisme alimenta el negoci de «furgonetes pirata» i ‘transfers’ irregulars a Catalunya

El turisme alimenta el negoci de «furgonetes pirata» i ‘transfers’ irregulars a Catalunya

ZOWY VOETEN

4
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

El 2014, Uber va entrar a Barcelona amb un format molt peculiar. Uber Pop, es deia. Qualsevol ésser humà podia convertir-se en xòfer de la companyia, utilitzant el seu propi cotxe, que no va trigar a posar en alerta el sector del taxi i l’Administració. La mateixa multinacional va fer marxa enrere, i amb el pas dels anys, va acabar demanant perdó per aquell salt a l’arena tan abrupta. El 2023, gairebé 10 anys després, i amb Uber sense operar a la capital catalana, encara existeixen alternatives perquè qualsevol anònim pugui convertir-se en conductor assalariat. Tan fàcil com donar-se d’alta en una web i començar a rebre encàrrecs a través d’un intermediari. Però no només això, també hi ha els operadors turístics que porten els forasters de passeig per tot Catalunya. Fa una dècada que el taxi es queixa que les VTC exerceixen de taxi pirata. Però resulta que les mateixes VTC també tenen els seus propis dimonis.

Romà Llort, portaveu de l’associació VTC Gran Turisme, denuncia l’existència d’empreses que es dediquen a portar turistes en furgonetes per tot Catalunya. «Són vehicles de lloguer, amb matrícula blanca, sense llicència VTC i sense tenir els passatgers assegurats». Una de les companyies més assenyalades és In Out Barcelona Tours, dedicada a les excursions privades en grups reduïts. «Tenen entre 20 i 30 furgonetes repartides diàriament per Figueres, Montserrat, Barcelona...», esgrimeix Llort.

Fora de la normativa

En conversa amb aquest diari, un portaveu d’aquesta companyia lamenta que les VTC hagin pagat amb ells «la mala relació que tenen amb els taxistes». I assegura que el que ofereixen està emparat per l’apartat de «serveis complementaris» que contempla la llei de transports. Admet, de tota maneraa, que la normativa és ambigua en molts aspectes.

Un portaveu del Departament de Territori, però, assegura que aquest tipus de serveis no estan emparats per la llei. És a dir, que són il·legals. El Govern ho veu així: «En el transport complementari cal demostrar que tant el vehicle com el conductor són de l’empresa, i que el servei que ofereixen és un afegit de l’activitat principal». Un exemple podria ser els hotels que tenen furgonetes pròpies logotipades per portar i tornar clients a l’aeroport, o una productora que està gravant un anunci i utilitza uns vehicles per transportar material i personal del rodatge. «Però l’activitat d’aquestes agències turístiques –prossegueix Territori– no està inclosa en aquesta categoria perquè no són serveis complementaris, per tant, s’hauria de fer amb taxi o amb VTC».

Malgrat tot, In Out Barcelona Tours, els conductors del qual són autònoms i alhora exerceixen de guia turístic, rebutja de ple l’acusació d’estar operant de manera il·legal. «Tampoc és cert que tinguem 30 furgonetes, a tot estirar en podem tenir cinc o sis operant en un mateix dia». Territori també assegura que no s’ha intervingut en aquest tipus de negocis «perquè no s’ha presentat cap denúncia o queixa». Pot ser que això canviï més aviat que tard.

Assegurança de casa

Les VTC també adverteixen sobre les empreses de ‘transfer’. El cas més cridaner és el de Connecto Tranfers, una firma nascuda el 2008 i amb seu a Croàcia que a més d’oferir els seus serveis permet que qualsevol persona s’uneixi a la seva plantilla de conductors col·laboradors. N’hi ha prou amb donar-se d’alta i omplir un formulari per començar a rebre comandes.

Aquest diari ha consultat la companyia sobre els seus serveis; sobre si utilitzen llicències VTC legals o si els passatgers estan assegurats. La resposta: «Recomanem a tots els nostres viatgers que contractin una assegurança abans de cada viatge». Ni confirmen ni desmenteixen, però tot sembla indicar que si el consell és venir amb la pòlissa de casa, no està entre les seves prioritats l’ús de vehicles negres amb matrícula blava que ja porten de sèrie aquest extra. Tot i que sí que els utilitzen. El propietari d’una VTC explica que va agafar un d’aquests serveis. «T’ho envien per mail i tu decideixes si l’agafes o no. Era durant la pandèmia i oferien 30 euros. Llavors vaig haver d’acceptar, però és ridícul; mai més».

En el seu apartat de ‘termes i condicions’, no obstant, asseguren que els conductors «estan inscrits en els registres mercantils i compten amb totes les llicències necessàries per realitzar els serveis en qüestió», sense concretar si es refereix al permís de conduir o a la credencial de VTC. A la Costa Brava, asseguren propietaris de VTC de la zona, és habitual trobar-se cotxes pirata recollint nanos a les discoteques que els ensenyen la reserva al telèfon. Passa el mateix en zones d’oci de Mataró i Sant Cugat. «Et dones d’alta com a conductor sense que et demanin cap document. Dius quin cotxe tens i ja comences a rebre serveis», denuncien.

Sense placa

Notícies relacionades

Un altre exemple és l’empresa Get Transfer, amb seu a Hong Kong. Fonts coneixedores del funcionament d’aquesta firma asseguren que molts dels cotxes amb què treballen «no apareixen a la web del Ministeri de Transports», on estan recollides les plaques que sí que disposen de llicència de lloguer de vehicles amb conductor.

Connecto, en qualsevol cas, assegura que la seva feina és el de mer «intermediari entre el client i el transportista». «Al reservar el servei, vostè entra en una relació contractual directa i legalment vinculant amb el transportista que accepta el seu viatge i, per tant, la companyia de cap manera es considerarà una agència de viatges». Pilotes fora.