Sinistralitat a l’estiu

Catalunya és la comunitat amb més trams crítics de concentració d’accidents

Més positius en psicofàrmacs entre els conductors i vianants morts en accidents el 2022

Catalunya és la comunitat amb més trams crítics de concentració d’accidents
2
Es llegeix en minuts
Patricia Martín
Patricia Martín

Periodista

Ubicada/t a Madrid

ver +

L’estiu és l’època de l’any en què hi ha més possibilitats de tenir un accident de trànsit. En concret, en l’última dècada hi ha hagut cinc morts al dia durant els mesos estivals, cosa que suposa una taxa un 20,5% més alta que en altres períodes no vacacionals. A més, Catalunya és la comunitat amb més trams viaris de concentració de sinistres, segons recull l’estudi ‘Anar i tornar. Radiografia dels accidents en els desplaçaments 2012-2020’, elaborat per la Fundació Espanyola per a la Seguretat Viària (Fesvial) i la Fundació Línea Directa.

La investigació ha analitzat la xarxa viària espanyola en trams modulables de 20 quilòmetres en què s’han produït, almenys, tres accidents mortals a l’estiu en l’última dècada. I la conclusió és que Catalunya, Andalusia, el País Valencià i Castella i Lleó són les comunitats amb més trams crítics; mentre que en el costat oposat se situen Extremadura, Navarra i Múrcia.

En concret, Catalunya té 19 trams perillosos, i encapçala el rànquing amb més morts l’AP-7 al seu pas per Tarragona, (km 320-334). Així mateix, destaca la C-63 (km 6-9) a Girona, i a Barcelona, la B-10 (km 3-10) i la C-55 (km 21-43).

5 accidents al dia

Així mateix, l’estudi, elaborat amb les dades oficials de la DGT i més de 1.700 enquestes, indica que en els últims 10 anys s’han produït 230.000 accidents en períodes vacacionals, dels quals 165.000, és a dir, el 71%, es concentren a l’estiu. En aquesta estació s’han produït 3.300 morts, per tant, cinc al dia, i 234.000 lesionats. Per això Línea Directa ha advertit que l’època estival és «la més complicada de l’any per conduir».

Els accidents durant l’estiu es concentren, sobretot, a les carreteres convencionals (on es produeixen el 65% dels sinistres viaris). L’accident més freqüent és la sortida de la via, que s’incrementa 1,6 punts respecte als períodes no vacacionals. A més, també augmenten notablement les col·lisions frontals, els tombs i els xocs contra obstacles, uns sinistres que estan, segons els investigadors, molt relacionats amb la fatiga i les distraccions al volant.

L’estudi revela, a més, que la majoria dels accidents es produeixen ja molt a prop de la destinació, cosa que demostra que influeix la fatiga i el cansament en la conducció però també «una certa relaxació del conductor al veure la proximitat de la seva arribada».

No fer parades

Notícies relacionades

En l’alta sinistralitat a prop de la destinació hi pot influir també que el 61% dels conductors admet que no fa les parades i descansos recomanats. Més de la meitat no fa torns amb altres passatgers a l’hora de conduir, una actitud més freqüent en els homes.

Així mateix, el 56% dels conductors reconeixen que no planifiquen convenientment la ruta i el 54%, que supera els límits de velocitat. Però el que més ha cridat l’atenció dels investigadors és que el 23% dels automobilistes confessen beure cerveses i fins i tot combinats alcohòlics durant els viatges de sortida i retorn de les vacances. A més, un 25% reconeix menjarcopiosament durant aquests trajectes, una circumstància que afavoreix la somnolència.