Liberalització ferroviària
Renfe començarà a operar a França el 13 de juliol amb la línia Barcelona-Lió, amb la idea d’arribar a París a l’estiu del 2024

El president de Renfe, Raül Blanco, ha admès que li hauria agradat anar més de pressa, que el procés no fos tan lent, però aquest dilluns ha preferit quedar-se amb la part bona, amb la notícia llargament esperada que l’operador ferroviari per fi podrà entrar amb els seus trens d’alta velocitat a França, el país tant veí com gelós de les seves coses. L’estrena es produirà el 13 de juliol amb la línia Barcelona-Lió. La seguirà el traçat Madrid-Marsella, que es posarà en funcionament el 28 de juliol. Els bitllets es poden comprar a partir d’aquest mateix dimecres, 29 de juliol, amb preus entre els 9 i els 29 euros. En l’horitzó, ha dit orgullós Blanco, «el somni que els atletes olímpics espanyols arribin a París el juliol del 2024 en un tren AVE». O sigui, pròxima estació, la capital de la república francesa.
«Serà la primera vegada que un maquinista operi en territori francès, i aquest és un element sentimental molt rellevant», ha admès Blanco, que ha repetit fins i tot en quatre ocasions que Renfe salta la frontera amb la idea de convertir-se «en un operador de referència a escala europea amb la marca AVE». Dos anys haurà trigat la companyia pública a posar peu a França després que Europa liberalitzés el transport ferroviari el 2021. En el fons de l’assumpte, la relació poc afable entre operadors, ja que la francesa pública SNCF va començar a operar la línia París-Barcelona en solitari a mitjans de desembre del 2022 després de trencar relacions amb Renfe.
El ‘Gordo’ ferroviari
Notícies relacionadesVa ser precisament aquell mes, el 22, dia de la loteria de Nadal, quan Renfe va aconseguir el certificat de seguretat francès. Després van començar les formacions, la circulació en proves i la instal·lació, a l’abril, d’una seu permanent de l’empresa a Lió. Tot aquest procés tindrà un primer moment cabdal el 21 de juny, quan està previst que es posin a la venda els bitllets de les noves rutes que trepitgen territori estranger. El pas següent, 13 de juliol, estrena de la línia Barcelona-Marsella, que vindrà seguida del traçat Madrid-Marsella, que passarà per Barcelona, que començarà a circular el 28 de juliol. En aquesta situació, a l’agost s’esperen 16 circulacions setmanals gestionades per Renfe entre Espanya i França.
La cosa anirà creixent després de l’estiu. Les dues línies funcionaran d’entrada de divendres a dilluns, però a partir de setembre (en el cas del Barcelona-Lió) i octubre (Madrid-Marsella), la idea és que passin a ser operatives de dilluns a diumenge.
- Fenomen en auge La venda a pes de 'caixes sorpresa' d'Amazon arriba al centre de Barcelona: "És com una loteria"
- Universitat Més de 250 professors universitaris exigeixen a la UB que investigui el cas Ramón Flecha
- MUNDIAL DE CLUBS Luis Enrique ignora Mbappé: «Soc soci culer, per això sempre em motiva jugar contra el Madrid»
- Previsió meteorològica Catalunya, en alerta per fortes pluges: aquestes són les zones on més pot ploure
- Detingut per matar d’una punyalada un multireincident al Prat de Llobregat per una venjança
- ACTUALITAT BLAUGRANA El Barça posa màxima pressió a Ter Stegen per forçar la seva sortida
- Unió Europea Espanya proposa blindar per llei que el cost de l’oficialitat del català corri al seu càrrec
- Acte a Barcelona Feijóo promet «més finançament» per a Catalunya si governa: «Sé que el necessita i el tindrà»
- ACTUALITAT BLAUGRANA El Barça planeja un homenatge a Messi per inaugurar el Camp Nou acabat
- Atacs al Govern Les saunes del pare de Begoña Gómez, el «míssil de flotació» llançat des de les clavegueres per Villarejo contra Sánchez: «Això el mata»