Liberalització ferroviària

Renfe començarà a operar a França el 13 de juliol amb la línia Barcelona-Lió, amb la idea d’arribar a París a l’estiu del 2024

Renfe començarà a operar a França el 13 de juliol amb la línia Barcelona-Lió, amb la idea d’arribar a París a l’estiu del 2024
2
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

El president de Renfe, Raül Blanco, ha admès que li hauria agradat anar més de pressa, que el procés no fos tan lent, però aquest dilluns ha preferit quedar-se amb la part bona, amb la notícia llargament esperada que l’operador ferroviari per fi podrà entrar amb els seus trens d’alta velocitat a França, el país tant veí com gelós de les seves coses. L’estrena es produirà el 13 de juliol amb la línia Barcelona-Lió. La seguirà el traçat Madrid-Marsella, que es posarà en funcionament el 28 de juliol. Els bitllets es poden comprar a partir d’aquest mateix dimecres, 29 de juliol, amb preus entre els 9 i els 29 euros. En l’horitzó, ha dit orgullós Blanco, «el somni que els atletes olímpics espanyols arribin a París el juliol del 2024 en un tren AVE». O sigui, pròxima estació, la capital de la república francesa.

«Serà la primera vegada que un maquinista operi en territori francès, i aquest és un element sentimental molt rellevant», ha admès Blanco, que ha repetit fins i tot en quatre ocasions que Renfe salta la frontera amb la idea de convertir-se «en un operador de referència a escala europea amb la marca AVE». Dos anys haurà trigat la companyia pública a posar peu a França després que Europa liberalitzés el transport ferroviari el 2021. En el fons de l’assumpte, la relació poc afable entre operadors, ja que la francesa pública SNCF va començar a operar la línia París-Barcelona en solitari a mitjans de desembre del 2022 després de trencar relacions amb Renfe.

El ‘Gordo’ ferroviari

Notícies relacionades

Va ser precisament aquell mes, el 22, dia de la loteria de Nadal, quan Renfe va aconseguir el certificat de seguretat francès. Després van començar les formacions, la circulació en proves i la instal·lació, a l’abril, d’una seu permanent de l’empresa a Lió. Tot aquest procés tindrà un primer moment cabdal el 21 de juny, quan està previst que es posin a la venda els bitllets de les noves rutes que trepitgen territori estranger. El pas següent, 13 de juliol, estrena de la línia Barcelona-Marsella, que vindrà seguida del traçat Madrid-Marsella, que passarà per Barcelona, que començarà a circular el 28 de juliol. En aquesta situació, a l’agost s’esperen 16 circulacions setmanals gestionades per Renfe entre Espanya i França.

La cosa anirà creixent després de l’estiu. Les dues línies funcionaran d’entrada de divendres a dilluns, però a partir de setembre (en el cas del Barcelona-Lió) i octubre (Madrid-Marsella), la idea és que passin a ser operatives de dilluns a diumenge.