Dia Mundial contra el Maltractament a les Persones Grans
Familiars d’avis denuncien que el Govern «no té voluntat» de revertir les deficiències a les residències

Els familiars d’avis que viuen en residències agrupats en la Coordinadora 5 +1 han protestat aquest dijous amb una concentració a la plaça Sant Jaume de Barcelona contra la «inacció» i la «falta de voluntat» del Govern de Catalunya per solucionar les deficiències estructurals de les residències. El col·lectiu ha reclamat «canvis» per a una atenció «digna» als usuaris dels geriàtrics amb motiu del Dia Mundial de Presa de Consciència de l’Abús i el Maltractament a les Persones Grans.
En aquest sentit, els familiars han denunciat la privatització, les carències i la vulneració de drets dels usuaris. Maria José Carcelén, presidenta de la Coordinadora de Residències 5 +1 de Catalunya, ha assegurat que la situació a les residències és «indigna». Segons el seu parer, és «imprescindible» que es doti els centres de més personal, inspectors i «tornar» a la sanitat pública.
«Sense això, tindrem persones que viuen l’última etapa de la seva vida en unes condicions absolutament indignes», ha expressat. Durant la concentració, els membres de la coordinadora han assenyalat que a les residències els usuaris pateixen un «maltractament» que s’expressa de múltiples maneres com pot ser la falta de personal, la desatenció, la baixa qualitat del menjar i fins i tot errors en la medicació.
«Inspecció testimonial»
D’acord amb les dades facilitades per Carcelén, el sector viu una privatització de més del 90% i el servei d’inspecció és «testimonial», dos factors que converteixen la situació en «la tempesta perfecta». Per això, reclamen canviar la cartera de serveis, amb un gericultor per cada quatre residents en els torns de matí i tarda, i un per cada 10 en els torns de nit. «Això es va aprovar al Parlament, però el Govern no ha volgut fer res, per tant, la culpa del maltractament la té el Govern», ha indicat la presidenta de l’organització.
De fet, entre les proclames que han cridat durant la concentració davant el Palau de la Generalitat s’ha escoltat ‘Govern escolta, som a la porta’ i ‘Residents maltractats, personal explotat’.
Veritat i reparació
A més, Carcelén ha lamentat que l’experiència viscuda a les residències durant la pandèmia no hagi suposat els canvis que reclamen. «Creiem que necessitem veritat, justícia i reparació per girar full», ha indicat en declaracions a l’agència ACN. I, segons ella, no hi ha millor reparació que establir les bases per canviar les residències i dotar-les de personal i d’estructures «una vegada per totes».
A la plaça Sant Jaume, els concentrats han assenyalat que el que es va viure a les residències arran de l’esclat de la covid va ser «molt greu» i va impactar en un moment en què els centres ja estaven en una situació «límit» fruit de les retallades i una falta d’inversió «endèmica».
Concentració a Madrid
Notícies relacionadesPer la seva banda, un grup de familiars de finats a les residències d'avis durant la primera onada de la pandèmia s’ha concentrat aquest dijous a les portes dels jutjats de la plaça de Castilla, on hi ha citats tres ex alts càrrecs del Govern d’Isabel Díaz Ayuso el 2020 arran d’una querella presentada per un grup d’afectats per demanar que s’investigui a fons i es depurin les responsabilitats pels protocols de no derivació de residències a hospitals.
En la protesta han desplegat dues pancartes que deien: ‘Van ser abandonades a la seva sort. Veritat, justícia i reparació per a les víctimes de la covid-19 a les residències’, de la Plataforma per la Dignitat de les Persones Grans a les Residències (Pladigpere), i ‘7.291 residents van morir abandonats sense assistència sanitària. ¡Marea de Residències exigeix justícia’.
- Fenomen en auge La venda a pes de 'caixes sorpresa' d'Amazon arriba al centre de Barcelona: "És com una loteria"
- Universitat Més de 250 professors universitaris exigeixen a la UB que investigui el cas Ramón Flecha
- MUNDIAL DE CLUBS Luis Enrique ignora Mbappé: «Soc soci culer, per això sempre em motiva jugar contra el Madrid»
- Previsió meteorològica Catalunya, en alerta per fortes pluges: aquestes són les zones on més pot ploure
- Detingut per matar d’una punyalada un multireincident al Prat de Llobregat per una venjança
- Succés Mor tirotejat un home en un portal del carrer de Consell de Cent a Barcelona
- Debat al Parlament El president Salvador Illa crida a un pacte sobre infraestructures per afrontar la mobilitat i el creixement econòmic
- Un gran projecte Així serà el nou Liceu Mar: 210 funcions anuals, restaurant amb vistes i 47 milions de pressupost
- Fort correctiu al jutge Peinado El Suprem rebutja la intenció del jutge Peinado d’imputar Bolaños en el cas Begoña al no apreciar cap indici de delicte
- Nou cicle republicà ERC exigirà un mínim de 50 militants i un 3% d’avals per constituir-se en corrent intern