Vandalisme ferroviari

MAPA | Rodalies va registrar el 2022 un total de 427 incidències per llançament de pedres

  • Revisió al pla de Rodalies: mil milions ja executats

  • El Govern català carrega amb duresa contra la ministra Sánchez per les avaries de Renfe

  • Les incidències ferroviàries omplen les carreteres catalanes de cotxes

MAPA | Rodalies va registrar el 2022 un total de 427 incidències per llançament de pedres

Jordi Otix

7
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

El 15 de maig, un tren de l’R4 va rebre l’impacte d’una pedra a l’altura de Manresa. Va ser en un dels vagons, així que el maquinista no es va adonar de la situació i tampoc li va arribar cap avís per part del passatge. Afortunadament, les finestres de la zona de viatgers tenen doble vidre, així que, com sol passar, només se’n va trencar la primera capa.

La línia que rep més pedrades és l’R3 i el tram més conflictiu és el de Balenyà-Tona-Seva-Vic 

Al conèixer l’incident, al final del trajecte, el conductor va haver de marcar el ritme a una via morta, ja que el protocol dicta que abans de tornar a la circulació, és necessari arreglar la destrossa. Es parla molt del boicot intencionat a Renfe a Catalunya, dels grafitis. I de les avaries en la infraestructura d’Adif, per descomptat. Però se sap poc de com afecten les pedrades als serveis de Rodalies i Regionals. Hi ha una dada que ho resumeix tot: el 2022 es van produir 427 incidents ferroviaris vinculats a llançaments de pedres a Catalunya.

Si observen el mapa podran comprovar que hi ha zones amb una incidència inquietant. L’R3 és la que més pedrades registra, un total de 88. Especialment moguda és la situació al tram Balenyà-Tona-Seva-Vic (32 pedrades) i entre Torre Baró i Montcada Bifurcació (25 llançaments).

«Catalunya és un focus molt important de vandalisme a tota la xarxa ferroviària estatal»

Per línies, la segueix l’R1 (59 incidents d’aquesta mena), amb 13 casos entre el Clot i Sant Adrià de Besòs i 14 entre Malgrat de Mar i Blanes. Bronze per a l’R2 Nord (55), amb 32 pedres volant entre Palautordera i Sant Celoni, i diploma per a l’R2 Sud, amb un total de 47 roques, amb 23 entre Calafell i Sant Vicenç de Calders. L’R2 sencera, de fet, fins i tot supera l’R3, ja que l’any passat va registrar 102 llançaments que d’una manera o d’una altra van afectar el servei. L’alta velocitat, en canvi, només va registrar dos casos en tot el 2022, entre el Camp de Tarragona i Castelló de la Plana.

Conductor ferit

Però llançar pedres no només afecta el servei. També pot generar ferits. Com el maquinista de l’R4 que a principis d’abril, entre Sabadell Nord i Terrassa Est (R4), va rebre l’impacte d’una pedra al frontal del tren i va acabar amb vidres a la boca que el van portar a l’hospital. «Per coses així, els maquinistes que treballem a Rodalies i que som d’una altra comunitat autònoma, en un any o poc més ens n’anem», va explicar a Twitter l’afectat mateix uns dies després.

Un maquinista que anomenarem Alfredo explica que l’impacte de pedres «s’ha convertit en una situació habitual» en el seu dia a dia. «Solen ser impactes frontals, però també laterals, amb el perill que si arriben a la finestra d’emergència, que és més fina precisament per poder trencar-la des de dins, pot arribar a colar-se dins i ferir algun viatger». Explica que en les pràctiques ja els recomanen que no obrin les finestretes laterals de la locomotora per evitar que entrin objectes forasters. I així ho fan.

Els maquinistes alerten del perill que suposen les pedrades i denuncien la facilitat amb què els vàndals entren a la infraestructura ferroviària

Si es trenca una finestra, el Rodalies s’ha d’aturar i tot el passatge ha de ser traslladat a un altre tren. Si són vagons estancs, el cotxe afectat pot quedar buit, tancar-se i passar els usuaris a les altres unitats, de manera que es pugui continuar, com a mínim, fins al final del trajecte, on el tren ja passa a tallers per ser reparat. Si el vidre afectat és el del maquinista, llavors en cap cas es pot continuar la marxa. Tot això, amb la consegüent afectació sobre la circulació del tren i de la resta de la línia. Afortunadament, no en les 427 pedrades del 2022 es van registrar retards.

Política i falta de respecte

Diego Martín, secretari general del Sindicat Espanyol de Maquinistes Ferroviaris (SEMaF), explica que Catalunya és un «focus molt important de vandalisme a tota la xarxa ferroviària estatal». «La incidència –argumenta– està molt per sobre del que passa a la resta de comunitats autònomes». «Els companys s’han trobat troncs travessats a la via, blocs de formigó, i les pedrades, és clar. Són accions molt perilloses que neixen en part de la tensió política i que busquen fer mal a una empresa que vinculen amb el Govern central. Però en el fons estan posant en perill els maquinistes i els viatgers», afirma.

Obstacles col·locats a les vies que podrien acabar en tragèdia ferroviària, el 4 de maig, entre Calafell i Sant Vicenç de Calders

/ El Periódico

L’Alfredo no comparteix la totalitat d’aquesta opinió. «Crec que li hem perdut el respecte a allò que és de tots i no és de ningú. Els peus al seient, baralles, grafitis, vòmits, fins i tot caca al tren. Passa molt més que abans. Passa una mica amb tot, però sí que és veritat que sembla que amb Renfe la gent s’atreveix una mica més. La mala imatge de Rodalies es tradueix en una falta de cura brutal, i nosaltres en som un dany col·lateral».

Sota el seu punt de vista, l’R3 és la línia amb passatgers més veterans i aferrats al tren; és la línia, diu, en què és més habitual trobar gent de tota la vida. És allà on aquest maquinista, en diverses ocasions, ha sentit uns copets a la porta. Eren viatgers que advertien de problemes al tren. «En diverses ocasions ha sigut per finestres trencades amb una pedra de la mida d’una garrafa d’aigua dins del vagó», recorda. Afortunadament, remata, són molts més els bons que els mals usuaris de Renfe.

El responsable del SEMaF denuncia la facilitat amb què els vàndals entren a la infraestructura ferroviària. Els maquinistes consultats per aquest diari coincideixen amb aquest diagnòstic: hi ha molts trams en què es pot accedir a les vies i agafar les mateixes pedres que suporten tot el muntatge: el balast, aquesta capa de roques que permet distribuir tot el pes del comboi, de manera que el ferm no cedeixi. O sigui, per als dolents, és com instal·lar porteries en una plaça i que en una cantonada hi hagi un cartell que digui: ‘prohibit jugar a pilota’. «Entrar a la infraestructura és molt fàcil. No està ni tancada ni monitoritzada com l’alta velocitat», afegeix Martín. Els trens tampoc disposen de càmera frontal que permeti gravar els malfactors. Els maquinistes, a més, també es queixen que el personal de seguretat és insuficient i està desbordat.

Un tren de Rodalies, totalment ple de grafitis, a Vacarisses

/ El Periódico

Notícies relacionades

Una tempesta perfecta a què s’ha d’afegir el fenomen dels grafitis, que no té el component d’inseguretat d’una pedra però, expliquen els conductors, quan es troben aquests presumptes artistes de carrer, no «se’ls pot dir res perquè s’enfronten i ningú sortirà a defensar-te».

El 2022, segons dades de Renfe, a Catalunya s’hi van invertir 10,4 milions d’euros en la neteja de combois, el 41,2% dels diners invertits en l’àmbit estatal (25,2 milions d’euros). L’empresa va denunciar 1.500 intrusions de grafiters a l’espai ferroviari català, per 3.559 d’alertades a tot Espanya. Siguin grafitis, troncs o pedres, sigui per falta de respecte, mania política, inquietud cultural mal portada o pur vandalisme, queda clar que Rodalies té altres problemes a més de la vetusta infraestructura d’Adif.