Per Sergi Mas
El pòdcast d’EL PERIÓDICO | 28 denúncies d’assetjament sexual a les Universitats Catalanes des del 2018
Les universitats catalanes acumulen més de 150 expedients per assetjament sexual i laboral en cinc anys
Parlen les víctimes d’assetjament a la universitat: «Denunciar-ho no va servir de res»

Des de l’any 2018, les universitats catalanes han sancionat 28 professors per assetjament sexual i laboral. Els centres acumulen més de 150 expedients acadèmics oberts d’aquest tipus.
En un reportatge d’EL PERIÓDICO, la periodista Valentina Raffio assenyala que pràcticament totes les universitats catalanes han posat en marxa noves eines per «prevenir i perseguir» aquests casos, i asseguren que mantenen polítiques de «tolerància zero» davant l’assetjament i la impunitat.
En aquests moments no existeix un registre únic de denúncies per assetjament a les universitats, i EL PERIÓDICO ha aconseguit dades d’un total de 10 universitats catalanes, tant públiques com privades, sobre assetjament i discriminació en els seus propis centres.
Les víctimes asseguren que denunciar serveix de ben poc, tot i que en els últims mesos la publicació en mitjans de comunicació ha servit per trencar el silenci.
Denúncia difícil
«Aquesta xifra és només la punta de l’iceberg d’un problema molt més gran. El 90% dels casos no arriben a denunciar-se», afirmen des de l’Oficina Espanyola d’Integritat en la Recerca, una xarxa de professionals que aplega, entre d’altres, víctimes d’assetjament a la universitat.
En els últims anys s’han habilitat diversos mecanismes per denunciar aquest tipus de situacions: des de les oficines d’igualtat de les mateixes universitats fins a xarxes de suport a les víctimes. EL PERIÓDICO també ha posat en marxa un correu per recollir denúncies per assetjament en universitats (preguntas@elperiodico.com).
Notícies relacionadesOn es pot escoltar
‘El pòdcast d’El Periódico’ es publica de dilluns a divendres i es pot escoltar a les plataformes iVoox, Spotify, Podimo, Google Podcasts, Amazon Podcasts i Apple Podcasts.
Equip
Idea i supervisió: Iosu de la Torre.
Edició i realització: Sergi Mas.
Disseny de so: Cadena Pirenaica.
Estudi de gravació: Manolita Studios.
Veu en off: Mercè Torrents.
- Educació Sánchez reduirà per llei les hores lectives del professorat
- Apunt La sort va salvar Fermín
- Seguretat viària ¿Es podrà circular a més de 120 km/h? Els canvis que venen a les autopistes i autovies europees
- El Govern aprovarà l’embargament dimarts després de superar els esculls
- El Rei agraeix a Al-Sisi el seu paper per a un alto el foc a Gaza
- Natalia de Santiago, experta en finances: "A Espanya hi ha moltíssima aversió al risc, gent poruga que els ho transmet als seus fills"
- Cas Koldo El jutge manté pres Santos Cerdán tot i que avança que sortirà abans de complir sis mesos a la presó
- Tribunals Sandro Rosell davant la jutge del cas Negreira: «amb 250 euros per informe com podem comprar àrbitres»
- Urbanisme i educació Més de la meitat de les escoles de la metròpolis de Barcelona conviuen amb entorns «crítics» per a la salut dels nens
- Noves inversions La modernització dels aeroports catalans: més espai a la pista i millors accessos