MeToo a la universitat
«No amagueu els vostres delictes», estudiants de Blanquerna es manifesten per denunciar l’assetjament sexual
Les universitats catalanes han sancionat almenys 28 professors per assetjament sexual i laboral des del 2018
«Vindré a canviar el teu barnús»: el professor apartat de Comunicació Blanquerna enviava correus inapropiats a alumnes
Al crit de «si en toquen una, ens toquen a totes» i «professor aprofitat no és la nostra autoritat», desenes d’estudiants s’han manifestat aquest dimarts a les portes de la facultat de Comunicació de Blanquerna. Poc abans de les 14 hores, els alumnes han començat a sortir de la seva última classe i s’han anat concentrant a les portes de la facultat. «Volem transparència, volem seguretat», «No amagueu els vostres delictes», «El vostre silenci és complicitat», han exclamat.
Els estudiants s’han concentrat després de les recents denúncies presentades contra el professor X. S. per assetjament sexual. Aquest mateix docent ja havia sigut denunciat al setembre pel mateix motiu. En aplicació del protocol, la universitat el va suspendre de sou i feina durant tres mesos, però ja s’havia tornat a incorporar. No obstant, després d’una nova denúncia, la setmana passada, ha tornat a ser apartat cautelarment. A aquesta denúncia s’hi han afegit dues més en els últims dies, així que l’esmentat professor acumula ja quatre denúncies.
«Ja se sabia»
Els casos no han agafat per sorpresa els estudiants de la facultat: «És una cosa que ja se sabia», afirma una estudiant de quart curs, que no descarta que en els pròxims dies apareguin més denúncies contra el professor de Blanquerna que impartia classes des del 2009. «Si ho ha fet aquest any, ho pot haver fet durant molts més», assegura.
«Ens seguia a totes les noies a Instagram quan acabàvem el semestre i a algunes els enviava missatges privats», asseguren diverses alumnes, que van coincidir amb el professor en el seu primer curs, quan aquest els impartia l’assignatura de Castellà. «Així no és com ha de comportar-se un professor, no és normal», comenta una d’elles. Totes coincideixen que coneixen diversos casos de companyes que van rebre missatges «fora de lloc» per part de l’esmentat professor: «Vindré a canviar el teu barnús» o «deixa’t cuidar, polienamorada» són alguns d’aquests missatges.
D’altra banda, hi ha alumnes que sí que s’han vist sorpresos davant les denúncies: «És veritat que la seva manera de fer classes era més pròxima, però tampoc mai he vist res estrany», explica un alumne de segon grau de periodisme en declaracions a periodistes. Té clar que la manifestació d’aquest dimarts és per donar suport a les víctimes que han patit assetjament sexual per part de X. S, però no per condemnar la facultat, ja que, assenyala, «ha tingut una actuació ràpida» davant els nous casos.
Denunciar el cas a la facultat
Alumnes que estan cursant un doble grau a la facultat asseguren a EL PERIÓDICO que un grup de noies s’havien ajuntat per parlar dels seus casos personals per animar-se a denunciar conjuntament, però que algunes finalment s’havien fet enrere una vegada va arribar el moment. Una d’elles sí que va denunciar el seu cas la setmana passada.
«Hi ha alumnes que no estan disposades a fer-ho públic», comenten. En la mateixa situació estan exalumnes que no han presentat el seu cas a la universitat fins ara, ja sigui perquè, segons ha pogut saber aquest diari, no volen recordar el mal moment que van passar o perquè ja han tancat aquella etapa i no volen tornar a recordar-la.
Investigació interna
Notícies relacionadesInvestigació internaFins ara, EL PERIÓDICO ha pogut confirmar fins a cinc casos d’alumnes de les promocions compreses entre el 2019 i el 2023 que van rebre correus del professor fora de to i dos casos més d’estudiants que van tenir una relació íntima amb ell. Dues d’elles formen part de les que sí que han denunciat a la facultat el seu cas.
Blanquerna ha activat el protocol per assetjament sexual a la institució i està investigant les denúncies. La facultat ha reiterat la seva intenció de combatre l’assetjament i s’ha compromès a intervenir amb la màxima «celeritat» i garantir el «rigor» i les «garanties».
- CAS SANTOS CERDÁN-ÁBALOS Koldo García després de conèixer l’informe de l’UCO sobre Santos Cerdán: «Acaba de començar»
- Tensió als Estats Units "Motivació política" en l’assassinat d’una congressista i el marit
- Metamorfosi demogràfica Un terç de l’Eixample és estranger
- Tempesta judicial i política La caiguda de Cerdán impulsa en el PSOE avançar les generals
- Tensió als Estats Units Els EUA surten al carrer de forma multitudinària en protesta per Trump
- Augmenten les probabilitats que un asteroide impacti contra la Lluna el 2032
- Criança Carlos González, pediatre: "Moltes vegades quan el teu fill plora no vol ni joguines ni dolços, demana la teva presència i el teu afecte"
- HANDBOL Els àrbitres expulsen el Barça de la lluita per la seva 13a Champions
- EL MERCAT BLAUGRANA De Víctor a Joan; de l’Hospitalet a Sallent
- Gran mostra de música i cultura digital Nathy Peluso fa vibrar el Sónar amb un enèrgic directe