Trobada internacional de rectors a València

Les universitats es comprometen a atraure estudiants de totes les edats

La universitat s’emplaça a formar el professorat en l’ús de ChatGPT

Les universitats espanyoles posen la seva mirada a l’Amèrica Llatina per atraure nous alumnes

Les universitats es comprometen a atraure estudiants de totes les edats

Ferran Nadeu

2
Es llegeix en minuts
Olga Pereda
Olga Pereda

Periodista

ver +

Els 700 rectors de 14 països que s’han citat a València en la trobada Universia s’han compromès a aprovar amb nota un dels grans desafiaments de les facultats al segle XXI: «Estendre l’oferta d’aprenentatge a les diferents etapes al llarg de la vida adulta, ampliant i flexibilitzant els formats educatius de les nostres universitats perquè s’adaptin a les diferents necessitats formatives de nombroses i diverses audiències». És a dir, l’habitual formació al llarg de la vida i les microtitulacions, una cosa que per a la presidenta de Banco Santander, Ana Botín, amfitriona de l’esdeveniment, no és «un luxe sinó una necessitat i una demanda social i empresarial».

Estendre tentacles universitaris és, a més, una via per compensar en certa mesura la imminent caiguda d’alumnes joves degut a la baixa natalitat i la forta competència entre campus (Espanya té 50 universitats públiques i 34 de privades). El pla oficial de microtitulacions als campus espanyols, una imposició europea, serà presentat el 19 de juny vinent pel ministre d’Universitats. Joan Subirats, a Màlaga.

En plena emergència climàtica, les conclusions d’Universia, un document de treball batejat com a ‘Declaració de València’, insta també les facultats a «reforçar la missió de la universitat perquè la docència, la investigació i la transferència del saber integrin els reptes socials, mediambientals i econòmics, redoblant així el compromís i les accions cap al benestar i el progrés de les nostres comunitats, del planeta i de la societat en el seu conjunt.

Mercat laboral

Els màxims responsables universitaris es comprometen a oferir als estudiants una «formació integral, que inclogui coneixement multidisciplinari, habilitats transversals i valors que els preparin tant per integrar-se i donar forma al mercat laboral futur, com per desenvolupar-se i liderar les societats venidores».

Atès que la intel·ligència artificial i ChatGPT ja són una realitat més en la vida acadèmica, la Declaració de València promet «cultivar en els estudiants competències innovadores i emprenedores que incrementin la seva ocupabilitat, i els permetin idear, desenvolupar i gestionar iniciatives emprenedores sostenibles que donin resposta als reptes presents i futurs.

Notícies relacionades

En l’apartat d’investigació –un dels pilars bàsics de la universitat, juntament amb l’ensenyament– els rectors es mostren favorables a «incrementar la interdisciplinarietat en la investigació i fomentar la transferència i àmplia divulgació dels seus resultats en benefici de la societat».

«La universitat –conclou el document– té una gran capacitat no només per contribuir, sinó per liderar un desenvolupament sostenible amb rigor, pensament crític i compromís social. Els rectors, juntament amb els seus equips de govern, són clau per guiar amb èxit les adaptacions necessàries en les seves institucions».