Impacte de la baixa natalitat a les escoles

Catalunya ja nota la pèrdua d’alumnat: del tancament d’escoles familiars a la integració a la xarxa pública

Els centres concertats petits són els que corren més perill d’haver de tancar

Catalunya ja nota la pèrdua d’alumnat: del tancament d’escoles familiars a la integració a la xarxa pública

Silvia Cono

3
Es llegeix en minuts
Olga Pereda
Olga Pereda

Periodista

ver +

En els pròxims 10 o 15 anys, degut a una natalitat a la baixa, les aules d’infantil, primària i secundària es veuran minvades amb un 20% menys d’alumnes i alumnes, segons les previsions del centre de polítiques econòmiques EsadeEcPol. El tancament d’escoles –apunten els especialistes en política educativa– és una clara conseqüència del descens demogràfic. Les més penalitzades són les concertades petites, una cosa que a Catalunya ja està començant a passar. Algunes tancaran i d’altres es podran integrar a la xarxa pública sempre que compleixin les condicions que marca el decret d’integració de centres. Dos dels principals requisits són que hi hagi necessitat de places a la zona i que l’estat de les instal·lacions sigui òptim.

Per exemple, l’escola concertadaNostra Senyora del Carme de Barcelona, al barri de Sants, va comunicar el febrer passat al Consorci d’Educació que tancarà el curs vinent. Fundat el 1927, el centre té una sola línia (una aula per curs) i aquest any acadèmic acull 185 alumnes entre educació infantil (15 en primer cicle i 40 en el segon) i primària (130). El motiu del tancament és la pèrdua d’alumnat, agreujada per la pandèmia. La direcció considera inviable plantejar el seu pas a la xarxa pública, atesa l’àmplia oferta que hi ha al barri i la precària situació de les instal·lacions. També va anunciar el seu tancament el curs passat l’escola Roig Tesalia (Barcelona), una escola concertada i laica d’una línia, molt familiar i arrelada històricament a Horta-Guinardó.

Tot just un mes després que el Parlament aprovés modificar el decret llei que regula la incorporació de centres educatius a la xarxa pública, que va salvar del tancament l’Acadèmia Cultura de l’Hospitalet de Llobregat, el Departament d’Educació va integrar aquest centre concertat a la xarxa de l’escoles públiques catalanes. Esgrimit per les famílies dels 319 alumnes d’infantil, primària i ESO, l’argument fonamental per a la reconversió va ser la necessitat d’escolarització del barri de la Torrassa.

Aquest curs, l’Escola Projecte de Sarrià-Sant Gervasi  també va passar a formar part de la xarxa d’escoles públiques amb el nom d’Institut Escola Projecte i una oferta de 340 places d’infantil, primària i ESO. Des del 2019, es tracta del sisè centre concertat integrat en el circuit públic. Els 30 professionals que treballaven a l’escola, entre docents i personal administratiu i de serveis, també van passar a la xarxa pública.

Notícies relacionades

De cara al curs vinent, el Departament d’Educació ha anunciat la incorporació de quatre noves escoles fins avui concertades, cosa que farà ascendir fins a 15 el nombre d’escoles que canvien de titularitat. L’última anunciada és la Mare de Déu de la Soledat, al districte de Sant Andreu, a Barcelona, una escola d’una sola línia amb 206 alumnes matriculats aquest curs 22-23 i que inclou les etapes de segon cicle d’educació infantil (51 alumnes) i primària (155).

Escoles de 0-6

El descens de la natalitat és un factor que el Departament d’Educació ja considera en els plans de futur. Fa un any, el conseller Josep Gonzàlez-Cambray va assegurar que la conselleria s’obria a estudiar una idea proposada pel Marc Unitari de la Comunitat Educativa (MUCE) segons la qual, aprofitant que el descens de la natalitat deixarà espais a les escoles públiques, es podrien impulsar centres d’educació infantil de 0-6 anys amb identitat pròpia, de manera que l’etapa 0-3 i la de 3-6 quedin estretament vinculades. El MUCE argumenta que aquest cicle de 0-6 és una realitat conceptual consolidada, i prova d’això és el nou currículum d’educació infantil que engloba precisament aquesta franja, cosa que contribuiria a remarcar la importància de l’escolarització primerenca. «Són decisions que hem de parlar amb els ajuntaments i les prendrem conjuntament», va assenyalar, recordant que les escoles rurals ja contemplen l’etapa 0-6 com una unitat.