Mobilitat

El perill dels patinets elèctrics: dos incendis cada mes a Catalunya

  • Les bateries entren en combustió després de rebre un cop, després d’una perforació o al sobrecarregar-se

El perill dels patinets elèctrics: dos incendis cada mes a Catalunya

Zowy Voeten

2
Es llegeix en minuts
Guillem Sánchez
Guillem Sánchez

Periodista

Especialista en Successos, tribunals, assumptes policials i de cossos d'emergències

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Els bombers adverteixen del perill d’incendi que poden suposar els patinets elèctrics, un vehicle sense tub d’escapament de gasos tòxics cada vegada més present a les grans ciutats. La combustió d’una de les bateries d’aquests patinets a l’interior d’un vagó de Ferrocarrils ha portat l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) a instar als operadors que es plantegin la necessitat de prohibir aquests vehicles. 

Els focs provocats per aquests artefactes no són nous, recorden tant els Bombers de la Generalitat com els Bombers de Barcelona. 

Els patinets elèctrics poden provocar incendis perquè funcionen amb bateries de liti, que cremen, segons enumera Mendo, per tres motius: al rebre un impacte, perquè han patit una perforació o s’han espatllat i al sobrecarregar-se per un excés d’energia. «Les bateries són un conjunt de cel·les, una acumulació de piles petites unides en sèrie», explica Lluís Mendo, responsable de Salvament de Trànsit i Assistències Tècniques de la Divisió d’Operacions de Bombers de la Generalitat. Quan s’espatllen i entren en contacte els líquids que componen les piles, es produeix una reacció química que fa que augmentin de volum i s’acabi generant la calor que crea finalment la flama. 

Procés químic

Es tracta a més d’un procés químic que, a diferència dels incendis normals i corrents, no requereix oxigen i que, al produir-se dins d’un recipient tancat, costa molt d’apagar perquè a l’aigua li costa penetrar-hi. En realitat, remarca Mendo, el procés químic que es desencadena dins de la cel·la no pot aturar-se. El que fan els bombers quan una d’aquestes bateries entra en combustió és refredar les cel·les que són més a prop de la que desprèn energia per evitar que aquesta continuï propagant-se. 

Un foc d’una bateria, com passa també amb altres combustions, pot generar molt fum. Al vídeo que acompanya la notícia d’aquest diari en la qual es detalla la presa de consciència d’ATM, que mostra la gravació de l’incident a Ferrocarrils, s’aprecia amb claredat com el vagó s’inunda dels vapors tòxics que emanen de la bateria en molt poc temps.  

Carregadors adequats

Notícies relacionades

Els Bombers han atès el 2022 un total de 24 focs en els quals s’ha vist involucrat un patinet elèctric. El 2021, van ser 21 els incendis generats per aquestes bateries. L’any anterior, el 2020, se’n van comptabilitzar 16. Aquest recompte no inclou els casos de sinistres atesos pels Bombers de Barcelona. Mendo remarca que els bombers de Nova York han fet també públic un balanç d’uns 130 casos aquest any. 

Els experts en emergències remarquen que no s’han d’utilitzar carregadors que no siguin els facilitats pel fabricant, ni trucar els patinets amb els tutorials que apareixen per internet, ni carregar-los quan estan molls. També aconsellen no posar a carregar una bateria que pugui trobar-se en mal estat i, com a norma general, no connectar-la a la xarxa a la nit si es queda sense vigilància, ni tampoc fer-ho juntament amb elements combustibles que puguin propagar-ne les flames. 

Temes:

Bombers