Mobilitat sostenible en dubte

Laia Bonet: «S’ha d’estudiar si els patinets són segurs abans de deixar-los pujar al metro»

  • «El punt d’arribada no és la prohibició», afirma la presidenta de TMB, que assegura que la nova normativa tindrà en compte l’aposta municipal per la intermodalitat

  • L’ATM insta els operadors a prohibir l’entrada de patinets elèctrics durant sis mesos per poder estudiar de quina manera se’ls permet pujar al bus, al vagó o al tramvia

3
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

L’incendi d’un patinet elèctric dins d’un tren de Ferrocarrils ha posat en guàrdia els gestors del transport públic a Catalunya. Allò va poder derivar en una autèntica tragèdia, però l’àgil intervenció del maquinista va evitar mals molt més grans. Malgrat que no s’han registrat més casos, l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) ha decidit curar-se en salut i instar tots els operadors a prohibir l’accés dels patinets elèctrics als seus autobusos, vagons o tramvies. Una exclusió de sis mesos que servirà per crear una nova normativa «que no tindrà vocació de veto», asseguren els responsables.

La idea és que totes les empreses que operen el transport públic pactin una data a partir de la qual es prohibiria l’entrada de patinets elèctrics. De qualsevol marca, estiguin o no estiguis trucats. ¿Significa això que l’ATM no els considera segurs? «Això és el que hem d’estudiar», ha compartit la presidenta de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), la regidora socialista Laia Bonet. Durant aquest mig any, es mirarà de marcar les línies mestres per a una introducció segura dels vehicles de mobilitat personal (VMP). En un suposar, és probable que al final no es permeti carregar-los i que es quedin fora de manera definitiva els patinets trucats, que són els que, al sortir de les seves característiques de fàbrica, més opcions tenen d’acabar en tragèdia.

¿I el sector?

Fonts de l’ATM asseguren que es consultarà al sector dels VMP, als quals segur que no agradarà que es posi en dubte la fiabilitat dels seus productes. Però tot i que això passi, tampoc s’espera que en sis mesos tota una indústria modifiqui els seus cànons de seguretat com per poder passar el filtre del transport públic. A Londres ja es va decidir fa un any, després d’un parell d’incidents importants, que no se’ls permetria l’entrada a la xarxa metropolitana de transport. Un estudi va concloure que les bateries de liti en mal estat poden acabar incendiant-se de manera inesperada i generar un núvol de fum tòxic. El mateix temor sobrevola l’ATM i per això s’ha pres aquesta decisió.

«Un sol incident és suficient perquè generi conseqüències que no podem assumir», ha afirmat la presidenta de TMB, que ha recordat l’aposta municipal per la intermodalitat, això és, el fet d’alternar diferents mitjans de locomoció en els desplaçaments diaris. Tampoc estarà permès, ha assegurat Bonet, portar el patinet dins d’una funda.

Així les coses, el que ha aprovat aquest dilluns l’ATM no és la prohibició en si, que no entra dins de les seves competències, sinó la invitació a crear una comissió amb els operadors per, tots de la mà i coincidint en el calendari, ordenar quan i com es permet l’accés dels patinets elèctrics al transport públic. Seran les empreses les que, d’acord amb l’ATM (i en el fons, seguint les seves instruccions) modificaran les seves normes d’ús. I una vegada passats aquells mesos (se salven els mesos que falten fins a les eleccions municipals) poder aplicar de manera unitària i global la mateixa política d’accés de VMP al sistema públic de transport.

Col·laboració

Podria passar que un operador privat amb contractes amb la Generalitat decideixi mantenir el cartell de ‘patinets benvinguts’, ja que entra dins de les seves competències exclusives el fet de decidir, dins dels límits que marca la llei, qui entra i qui no als seus vehicles. Però vista la connivència i bona sintonia que hi ha entre els uns i els altres, el més probable és que totes les empreses interessades segueixin les consignes de l’Autoritat del Transport Metropolità. Sis mesos de veto. I després, ja es veurà.

Notícies relacionades

Ja que no hi ha cap cens d’usuaris de patinet, és impossible saber quanta gent pot arribar a afectar aquesta mesura. El que està clar és que el patinet s’havia convertit, juntament amb la bici plegable, en un dels exponents d’intermodalitat més grans. Són moltes les persones que realitzen desplaçaments mitjans en bus i metro i rematen el seu viatge amb el seu patinet elèctric.

Tot això passa, a més, en una ciutat que fa tres anys que esfulla la margarida del concurs de llicències de patinet compartit. Ja es dona per segur que la qüestió saltarà al govern municipal que surti de les eleccions municipals de finals de maig. El principal escull de l’assumpte és decidir com es reparteixen els patinets per la via pública perquè els usuaris els puguin anar utilitzant per circular per la ciutat. Ara cal sumar al problema el tema de les bateries i els possibles incendis.