Seguretat viària

Aquests són els trams de carretera més perillosos de la xarxa viària Catalunya

  • L’Arrabassada de Barcelona repeteix com la via on és més probable patir un sinistre greu o mortal

  • En el 45% dels accidents més tràgics hi ha una motocicleta implicada, però només representen el 2,3% de la mobilitat global

Accident de trànsit a la C-17.

Accident de trànsit a la C-17. / JOSEP GARCÍA

2
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

El 25% de la xarxa viària de Catalunya presenta un risc alt o molt alt que els conductors pateixin un sinistre greu o mortal. Això és un de cada quatre quilòmetres, i, tot i que sembli una barbaritat, cal dir que les xifres han millorat respecte a anys anteriors. Aquesta dada forma part de l’estudi EuroRAP, que cada any presenta el RACC junt amb Trànsit després d’haver analitzat més de 6.000 quilòmetres de la xarxa viària interurbana. La tendència continua sent positiva –tot i que la pèrdua d’una sola vida humana a l’asfalt ja és una mala dada–, però les motos continuen sent tristes protagonistes de l’estadística.

Sobre el terreny, l’Arrabassada (BP-1417) es manté com la via més perillosa de Catalunya i entre les que tenen risc zero desapareixen els trams clàssics de l’AP-7 i l’AP-2, malgrat que gairebé no hi influeix l’eliminació dels peatges, ja que l’estudi analitza el trienni 2019-2021 i les barreres es van eliminar el setembre del 2021.

En aquests tres anys, els sinistres greus i mortals han caigut un 8,7%, i la mobilitat ha baixat, a conseqüència de la pandèmia, un 3%. El que continua preocupant més són les motos, ja que en el 45% dels sinistres amb víctimes i ferits greus va estar implicada una motocicleta o un ciclomotor, tot i que només representin el 2,3% de la mobilitat global. El percentatge es dispara a l’Arrabassada, on puja fins al 88%. Hi té molt a veure el comportament dels conductors, però també hi influeix la configuració de la via: una carretera convencional d’un sol carril multiplica per quatre el risc d’una via desdoblada.

En funció de la via

Només en el 9,5% de la xarxa analitzada no s’ha produït ni un sol accident en l’últim trienni i són en gran manera artèries de gran capacitat. De fet, la meitat dels sinistres greus i mortals es concentren en el 12,4% de la longitud de la xarxa (uns 790 quilòmetres). El tram amb més concentració de sinistres és a la C-58, entre Barcelona i Cerdanyola del Vallès, seguit del de la B-10 entre el nus de la Trinitat i l’enllaç de la B-20. La incidència s’explica perquè hi ha més circulació en aquestes artèries. És una qüestió de probabilitat i estadística.

Notícies relacionades

Una altra cosa és el risc aplicant criteris que permetin localitzar els punts més negres de la xarxa, tenint en compte la intensitat de vehicles i les xifres de sinistralitat. Aquí és on sobresurt, una vegada més, l’Arrabassada. En segona posició se situa la GI-55, entre Sils i Massanes, seguida de la BV-5001, de Martorelles a Vilanova del Vallès.

Els 10 trams amb més risc d’accident són vies convencionals de calçada única, una tendència que podria trencar-se en anys venidors amb l’augment de la sinistralitat a l’AP-7 des del final dels peatges. Dels 10 trams més perillosos, cinc pertanyen a la demarcació de Barcelona, tres són a Girona i dos són a Tarragona. Cap a Lleida.