875 presos
Gairebé 1.000 espanyols en presons estrangeres, 27 a cadena perpètua
Més de la meitat compleixen pena per delictes relacionats amb les drogues
Espanya compta amb 875 espanyols detinguts a l’exterior. El 46% es concentren en presons de França, Alemanya i el Marroc. A més, el Govern té constància de 27 espanyols condemnats a cadena perpètua i un més a la pena de mort a Egipte.
Les dades figuren en una resposta parlamentària del Govern, consultada per Europa Press, en què detalla la situació dels presos espanyols a l’exterior a data de 30 de setembre del 2022 i els càrrecs pels quals han sigut acusats, més de la meitat d’ells per delictes relacionats amb les drogues. Els cinc països amb més arrestats són: França (176), Alemanya (134), el Marroc (97), Portugal (48) i Bèlgica (42).
Els segueixen el Regne Unit (35), Itàlia (33), els Estats Units (31), l’Equador (18), el Perú (18) i Bolívia (14). En total, hi ha espanyols detinguts a gairebé 70 països, entre els quals no figura l’Iran, on a l’octubre van ser detinguts dos espanyols en el marc de les protestes contra la mort de la jove Mahsa Amini sota custòdia policial.
104 condemnats a més de 10 anys
En resposta a EH Bildu, l’Executiu detalla també la situació jurídica per especificar que, del total de 875 presos espanyols a l’exterior, 482 tenen sentència. En aquest sentit, indica que 104 tenen penes de presó superiors a 10 anys –i 333 d’inferiors–, mentre que 27 persones han sigut condemnades a cadena perpètua i una més a la pena de mort. Tot i que el Govern no ho esmenta, aquest únic cas és el d’Ahmed el Saadany Ghaly, amb nacionalitat espanyola i d’origen egipci, condemnat a Egipte després de matar d’un tret un cunyat el 2016.
El motiu de la detenció més comú és el tràfic de drogues (486), fet que representa el 55,5% de les causes de detenció, seguit pel robatori (56 casos), assassinat (33), homicidi (32), abús de menors (24), estafa (22), terrorisme (15), violació (15), tràfic de persones (14), violència de gènere (13), estada il·legal (9), atracament (8), falsificació (6), segrest (5), proxenetisme (5). En altres causes hi ha classificats 46 espanyols i en procés d’extradició, 10 més.
D’altra banda, pel que es refereix al nombre d’espanyols detinguts que han sol·licitat el seu trasllat a Espanya per complir aquí la pena, l’Executiu no ofereix dades precises sobre xifres o des de quins països en concret. En general, segons han explicat fonts diplomàtiques a Europa Press, cada vegada que hi ha un cas d’un espanyol empresonat en un país amb el qual no hi ha conveni per al trasllat de condemnats s’intenta negociar-ne un de nou. A més, tot i que qualsevol espanyol condemnat a l’exterior té dret a sol·licitar el seu trasllat si compleix aquests requisits, aquest només es produirà si els dos governs hi donen el vistiplau, cosa que no sempre passa.
- Lloc recomanat El petit poble de Tarragona que 'National Geographic' considera "una obra d'art"
- ChatGPT La IA aposta per aquest barri de Barcelona per viure: "On tradició i modernitat es troben"
- L’Hospitalet Illa i Quirós firmen el soterrament de la Granvia
- Previsió meteorològica El Nadal arribarà amb pluges, nevades i molt fred a Catalunya: aquestes són les previsions per a les pròximes setmanes
- LA PRESSIÓ FISCAL Un veí de Collbató aconsegueix que li retornin diners de la taxa de residus
- Eleccions a Extremadura Sánchez admet haver comès errors: «Som els primers a aplicar amb totes les conseqüències el protocol d’assetjament en el PSOE»
- Borrasca Emilia València, en alerta vermella: la pitjor part, a partir del migdia, i amenaça les comarques del 29-O amb fins a 250 l/m2
- Auge de la malaltia La consellera de Salut recomana utilitzar mascareta al transport públic davant l’epidèmia de grip a Catalunya
- A Sydney Almenys 10 morts i 12 ferits en un atac durant una festa jueva a la platja australiana de Bondi
- Platja El pacífic poble a només 15 minuts de Santa Coloma de Gramenet: espectacular
