S’afegeixen a les rebaixes de pena
La reforma del ‘només sí és sí’ ja està afavorint acusats en sentències noves
Almenys hi ha quatre condemnes dictades amb la nova normativa, per ser més beneficiosa, per fets comesos anteriorment a la reforma del Codi Penal
La Fiscalia General de l’Estat està recopilant dades a tot Espanya per determinar si dicta directrius sobre aquest assumpte

Quan et jutgen per un delicte, la legislació que t’apliquen és la vigent quan el vas cometre. Tret que l’actual sigui més beneficiosa. Aquesta és la conclusió a la qual han arribat almenys quatre tribunals de tot Espanya que ja han dictat sentències en les quals han aplicat la nova llei orgànica de garantia integral de garantia de la llibertat sexual, coneguda com a llei del ‘només sí és sí’, a l’entendre-la més favorable al reu, van informar fonts jurídiques a EL PERIÓDICO DE CATALUNYA.
La primera sentència es va dictar a Barcelona, tres dies abans de l’entrada en vigor de la nova llei, però els magistrats van voler evitar haver de revisar la seva resolució pocs dies després de dictar-la. Es tractava d’una violació per la qual es va condemnar a 3 anys i 10 mesos de presó en comptes dels 6 que entenien podrien haver imposat abans de la reforma del Codi Penal. Les altres dues van ser dictades per l’Audiència Provincial de Lleó (una, condemna a nou anys de presó per agressió continuada a una menor de 16 anys) i la quarta ho va ser per la d’Audiència de Segòvia, que va imposar 12 anys de presó per una agressió sexual.
Estendre la resta
Són només les primeres, perquè si aquestes Audiències van entendre que la nova llei és més beneficiosa per al reu, serà previsiblement el criteri que seguirà la resta, tret que el Tribunal Suprem estableixi algun criteri que aquestes hagin pogut passar per alt quan es pronunciï sobre el primer cas i que la seva sentència serveixi d’exemple per a tots els tribunals espanyols.
De moment, la Fiscalia General de l’Estat ha dictat un ofici en el qual reclama a les fiscalies de tot Espanya la relació de sentències d’agressions sexuals que estan sent dictades d’acord amb la nova llei, al considerar-se que és més beneficiosa per al reu, i de rebaixes de penes en la revisió que està realitzant cada Audiència Provincial. La de Madrid es reunirà el pròxim dia 25 per determinar si ha de procedir a revisar les condemnes d’ofici o a instàncies de les defenses.
Amb aquesta informació a la mà, el fiscal general, Álvaro García, decidirà si dicta una circular per fixar el criteri d’actuació del ministeri públic a tot Espanya. No serà senzill, perquè cada cas haurà de ser revisat de manera individualitzada. Fins ara, hi ha hagut fiscals que han informat a favor de determinada rebaixa de pena i altres, en contra.
Disposició transitòria
Notícies relacionadesEn l’única comunitat autònoma on la llei del ‘sí és sí’ no ha tingut efecte ha sigut la Rioja, perquè, segons ha informat el president del Tribunal Superior de Justícia, Javier Marca, s’ha entès que la disposició transitòria que es va introduir en el Codi Penal el 2015 per evitar rebaixes de penes que figuressin al ventall previst en la reforma que es va fer llavors també es podia aplicar a la d’ara.
Però Marca s’ha quedat sol en la seva interpretació, que pot ser recorreguda fins i tot davant el Suprem. De fet hi ha qui afirma que si el legislador no la va introduir, no es pot pressuposar que tingui validesa, perquè el normal és entendre que no ho va fer amb alguna intencionalitat.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Apagada Red Eléctrica sospita d'una desconnexió massiva de plantes solars abans de l'apagada
- Andrés Iniesta: "No sempre tot és bonic, ni per a mi ni per a ningú"
- Lluita contra el frau Hisenda et vigila: aquesta és la quantitat màxima que pots pagar en efectiu
- Habitatge Gonzalo Bernardos avisa els espanyols: «Els que es vulguin comprar una casa s’han d’afanyar»
- Energia Red Eléctrica ja va alertar al febrer del risc de "desconnexions severes" de llum pel 'boom' de les renovables
- Successos Un piròman provoca nou incendis en mitja hora a Cambrils i deixa danys en comerços i restaurants
- Conseqüències de l’apagada El Govern té un pla b amb reserves de gasoil per si hi ha una altra apagada
- Entrevista Joan Gabriel Bergas, catedràtic en Enginyeria Elèctrica de la UPC: "Són set 'barcelones' que van caure de cop"
- PRIMER DE MAIG ¿Per què l'1 de maig és el Dia del Treball?
- Futbol Sis partits de sanció a Rüdiger, que els aprofita per operar-se