La diversitat en l’empresa, una aposta segura

Una companyia inclusiva, amb polítiques actives a favor de la diversitat i la igualtat de gènere és més competitiva i obté millors resultats econòmics. Més enllà d’aquests avantatges, les empreses que es comprometen amb el lideratge femení contribueixen a transformar els models en els seus sectors, atrauen talent i asseguren la sostenibilitat.

La diversitat en l’empresa, una aposta segura
6
Es llegeix en minuts

Entre els grans objectius de desenvolupament del mil·lenni, establerts a l’Agenda 2030, diversitat i inclusió ocupen un paper predominant i la igualtat de gènere s’ha convertit en una qüestió estratègica en l’àmbit empresarial. «Diversitat de gènere, d’edat, d’origen, d’ètnia, experiències o estils cognitius... Tot això no és ni més ni menys que la riquesa del capital humà que el món necessita per a l’arribada de la Human Edge: l’era de la humanització», afirmen Marta García-Valenzuela i Alicia Jiménez al seu llibre ‘Héroes de la diversidad’. Les dues autores són psicòlogues i han desenvolupat la seva carrera assessorant les companyies en la implantació de la cultura del lideratge inclusiu i la gestió de la diversitat, i tenen clar per què aquesta aposta és tan important per al món empresarial. «La diversitat és una palanca d’innovació i transformació que, juntament amb la digitalització, està travessant la realitat de les organitzacions. Cap empresa podrà ser rendible, sostenible i exitosa si no aprofita fins a l’última gota del seu talent per generar intel·ligència col·lectiva», assenyalen. 

La pluralitat de perfils i capacitats es tradueix en un increment en la innovació i la creativitat i, en definitiva, una millora en la competitivitat que tindrà impacte positiu en el compte de resultats.

La pluralitat de perfils, de backgrounds i capacitats fa l’empresa més rica a tots els nivells. La gestió del talent sobre aquesta base es tradueix en una disparitat de perspectives, un increment en la innovació i la creativitat i, en definitiva, una millora en la competitivitat que tindrà impacte positiu en el compte de resultats. Però més enllà de la rendibilitat i els rendiments econòmics, es tracta d’un reflex necessari del gresol social en què operen les organitzacions. «També és una palanca estratègica d’arribada als nous clients i mercats globals; és, cada vegada més, un factor clau de compliment normatiu, reputació i bon govern, però, sobretot, és una estratègia de negoci que permetrà a les organitzacions que de veritat l’entenguin liderar la transformació dels seus sectors d’activitat», analitzen Jiménez i García-Valenzuela al seu llibre.

Impulsant el lideratge femení al sector de les assegurances

Impulsant el lideratge femení al sector de les assegurancesHi ha companyies que han pres la iniciativa d’assumir el repte de la diversitat i que han sigut pioneres al seu sector. Empreses que, com Zurich Assegurances, funcionen d’una altra manera, apreciant i promovent la diferència i cuidant el talent com cuidarien qualsevol actiu: invertint en formació, afavorint la promoció i potenciant el valor de la diferència. 

Malgrat els avenços aconseguits en els últims anys, la presència de dones en llocs de lideratge al sector assegurador continua sent escassa. Només 2 de cada 10 corredories i agències d’assegurances a Espanya estan dirigides per dones. A més, cap de les associacions de corredories d’assegurances a Espanya té al davant una dona, mentre que la presència femenina en els Comitès de Direcció de les companyies asseguradores es redueix al 27%. Per això fa falta visibilitat, amb més presència als fòrums de debat, on és habitual que la presència femenina no superi el 20%.

Només 2 de cada 10 corredories i agències d’assegurances a Espanya estan dirigides per dones i cap de les associacions de corredories d’assegurances a Espanya té al capdavant a una dona.

Per ajudar a revertir aquesta situació, Zurich Assegurances va posar en marxa el programa Dones Valentes Go al Mercat. Es tracta d’una iniciativa enfocada a accelerar la consecució de la igualtat de gènere, mitjançant la formació i el suport a les professionals del sector. S’inspira en el projecte intern Dones Valentes, del qual Zurich ha portat a terme dues edicions amb les seves empleades, i ara en llança la seva tercera edició, i que li ha permès convertir-se en una de les companyies d’assegurances líders al nostre país en diversitat i inclusió.

Aquests programes són la mostra d’un compromís real amb l’arribada de dones a llocs de responsabilitat. Una manera de passar de la teoria a l’acció, sobretot quan la teoria diu que al ritme que porten els avenços en matèria d’igualtat, encara faran falta 140 anys per aconseguir la representació equitativa als llocs de poder i lideratge en el lloc de treball, segons les conclusions d’un recent informe de l’ONU Dones i el Departament d’Assumptes Econòmics i Socials de les Nacions Unides.

Dones Valentes Go al Mercat és un programa basat en formació i assessorament, centrat en dos grans blocs: autoconeixement i lideratge.

Dones Valentes Go al Mercat,dirigit a dones de la mediació líders en Agències, Corredories i Partners que vulguin potenciar la seva carrera professional, s’ha dissenyat específicament per enfortir les seves competències de lideratge. Tal com explica Sonia Calzada, directora del Segment de Negoci Persones de Zurich, es tracta d’«un programa basat en formació i assessorament, centrat en dos grans blocs: autoconeixement i lideratge, amb un mètode àgil i flexible pensat per a dones professionals, com són tallers online i formacions específiques tipus píndoles de temes d’interès, com pot ser la marca personal, parlar en públic, també en el camp de la diversitat, la sostenibilitat...». A més, el programa compta amb sessions de mentoring per compartir les experiències de cada participant amb Dones Valentes de Zurich i persones del Consell Assessor, i per ampliar la seva visibilitat i xarxa de contactes. En aquesta tasca, per Calzada és important «agrair la tasca de tot equip implicat, el consell Assessor, que compta amb representants d’Unespa, associacions, Inese, Muy segura, escoles, mediadores, i companys de Zurich pel seu impuls del lideratge femení al sector amb l’objectiu d’aconseguir més referents i atraure noves generacions a aquest sector, així com la creació d’una xarxa de dones, amb el suport #redEWI.»

Dones recolzant altres dones

Dones recolzant altres donesDeia Oprah Winfrey, exemple de dona d’èxit que ha sigut capaç de salvar grans obstacles en el seu camí fins al cim, que «les dones podem tenir-ho tot, però no alhora». Feia referència amb aquesta frase a les dificultats per conciliar la vida professional i personal que ha sigut un dels llasts de l’avenç de les dones en l’àmbit laboral. Les coses, però, són diferents en empreses com Zurich. «Necessitem visibilitzar encara més que pots tenir llocs de gran responsabilitat i no per això renunciar a tu, a la teva família o als teus amics», assenyala Sonia Calzada que, a més de ser una de les principals impulsores del programa Dones Valentes, és mare de fills adolescents i la seva experiència desmenteix aquella mítica frase.

Sonia Calzada va començar al sector de les assegurances per casualitat i, a base de compromís, treball i oportunitats ben aprofitades, ha arribat a la direcció d’àrea que ara ocupa. «Sempre he comptat amb suport, creixement i desenvolupament. M’he sentit acompanyada, així com apoderada i mai he tingut la percepció de ser discriminada. El que sí que és cert és que les dades són les dades i, en general, en les companyies, en el sector... hi falta representació». 

L’EXEMPLE DE ZURICH ASSEGURANCES: DIT I FET