Pobresa a Catalunya
Les oenagés pressionen perquè el Parlament aprovi la llei contra el sensellarisme el 2023
El projecte, que requerirà 350 milions d’euros, permetrà que 18.000 persones puguin deixar de viure al carrer
sintecho
Les entitats socials impulsores del projecte de llei per erradicar el sensellarisme demanen que el Parlament aprovi la norma el 2023 i confien que hi hagi una continuïtat en les polítiques socials que s’estan portant a terme des del Departament de Drets Socials, que ara, amb la remodelació del Govern de Pere Aragonès, ha passat a ocupar Carles Campuzano. Confien que la futura llei catalana, de què es preveu que es beneficiïn 18.000 persones en cinc anys, aconsegueixi posar fi a la situació de precarietat en la qual viuen les persones sense llar i els garanteixi un espai residencial digne en un termini de dos anys.
En una jornada organitzada aquest dilluns per la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), en la qual han participat representants de les fundacions Arrels, ASSÍS, Càritas, Sant Joan de Déu i Sant’Egidio, han posat el focus en la necessitat de tirar endavant la proposició de llei que s’està tramitant al Parlament. Segons ha explicat el catedràtic de Dret de la UAB i impulsor de la proposició de llei de mesures transitòries i urgents per fer front i erradicar el sensellarisme, Antoni Milian, «la llei permetrà acabar amb el sensellarisme crònic en un termini de dos anys»
La tinenta d’alcalde de Drets Socials de l’Ajuntament de Barcelona, Laura Pérez, ha advertit que «la concessió d’un espai residencial no serà un acte immediat» i que «quan s’aprovi la llei hi haurà gent que necessiti altres serveis com ara perruqueria, servei de consigna o dutxes, i aquesta llei també garanteix aquests drets».
La llei, que a més assegurarà el transport públic gratuït i els serveis funeraris per a persones sense llar, suposarà una inversió de 350 milions d’euros en cinc anys, però, segons Pérez, «no serà una llei cara perquè gran part d’aquestes despeses ja s’estan assumint en partides de la Generalitat de Catalunya».
Les condicions de vida
La llei busca garantir que els beneficiaris –18.000 són les persones sense llar que consten actualment en els registres– tinguin accés a un espai obert, d’ús individual, de prou dimensions per a la vida privada i que compti com a mínim amb llum, aigua corrent, gas i un llit per a les persones que es veuen obligades a dormir al carrer.
Notícies relacionadesEl requisit per poder accedir a les ajudes que atorgaria aquesta llei en cas d’aprovar-se és estar empadronat al municipi que presta aquests serveis. Segons l’advocada Eva Pich, «actualment molts ajuntaments posen inconvenients a l’hora d’empadronar i els deriven a Barcelona». «Aquesta nova llei –afegeix Pich– obligaria els ajuntaments a empadronar les persones sense llar facilitant-los una adreça postal i, en cas d’incomplir-la, es veurien obligats a empadronar la persona al mateix ajuntament, estrictament per a aquesta funció i sense possibilitat que l’empadronat pernocti allà».
Segons Antoni Milian, «les persones que es beneficiïn d’aquesta llei no tindran un termini màxim per viure en un espai residencial digne, ja que, amb aquesta mesura, es busca acabar definitivament amb la situació de precarietat de les persones sense llar».
- Mobilitat Viatges il·limitats per 6,20 euros a l'any: així pots demanar la targeta social a Barcelona per a majors de 60 anys o discapacitats amb rendes baixes
- Concurs 55 candidats estrella de tot el món opten a dissenyar el Liceu Mar
- "En algun moment hauré de fer el dol"
- Tradicions amb encant El poble de Catalunya que té un pessebre vivent de més de 200 persones: dia, horari i entrades
- Lloc recomanat El petit poble de Tarragona que 'National Geographic' considera "una obra d'art"
- Previsió meteorològica L’episodi de pluges intenses «estàtic» s’acarnissa a Badalona, el Maresme i el Vallès a l’espera de més precipitacions
- Crisi ramadera L’últim senglar infectat canvia l’escenari: «Reforçarem la vigilància en l’entorn de Sant Cugat per detectar més casos»
- Professor i pedagog Mor als 87 anys Joaquim Arenas, un dels pares de la immersió lingüística
- Escàndol internacional Trump, Clinton i la trama Epstein d’abús sexual: les claus
- Accident mortal Mor atropellada una jove de 20 anys que circulava en patinet a Sant Cugat
