Prospecció marina al Cap de Creus
Detectada per primera vegada a la península Ibèrica una alga difícil d’erradicar
Originària de l’Atlàntic Occidental i el Carib, a Europa la ‘Chrysonephos lewisii’ només s’havia vist fins ara a Itàlia

L’Agència Catalana de l’Aigua (ACA), en col·laboració amb el Centre d’Estudis Avançats de Blanes (CEAB-CSIC) ha detectat per primera vegada a la península Ibèrica una nova alga introduïda al Cap de Creus, concretament a Punta Falconera, i de difícil erradicació. L’espècie, anomenada ‘Chrysonephos lewisii’, és originària de l’Atlàntic Occidental i el Carib i és molt poc comuna. De fet, a Europa només s’havia vist fins ara a Itàlia i l’illa de Còrsega.
L’alga s’ha localitzat a la reserva marina durant una prospecció que es va realitzar a principis de setembre. L’espècie és present a una profunditat d’entre 3 i 30 metres i és especialment abundant a 20 metres de profunditat, on en recobreix més del 50% del fons marí de la zona. També era present a Es Gat, al cap Norfeu.
L’alga forma filaments molt prims, de color daurat, que viuen enganxats a altres algues, però es trenquen i són portats pels corrents, i s’acumulen en organismes d’elevada importància estructural com la gorgònia vermella Paramuricea clavata.
L’investigador del CEAB-CSIC i responsable de l’equip de treball que realitza tasques de control d’espècies invasores, Enric Ballesteros, afirma que es tracta d’una espècie «oportunista, de ràpid creixement, però que previsiblement reduirà la seva cobertura en les pròximes setmanes, amb l’arribada de la tardor».
De fet, creu que és possible que la proliferació que ha experimentat aquesta espècie hagi sigut auspiciada per les elevades i inusuals temperatures d’aquest estiu. Ballesteros apunta que encara no es pot assegurar que «hagi arribat per quedar-se».
L’ACA desenvolupa des de fa anys mesures i accions arran de l’entrada d’espècies invasores en els fons marins de Catalunya, així com en aigües continentals. Concretament, aquest 2022, l’ACA ha adjudicat un nou contracte al CEAB-CSIC amb el qual, entre altres treballs, es farà la identificació i localització d’espècies invasores en un mínim de 74 zones del litoral català durant un període de tres anys.
- Defunció Mor als 63 anys l’empresari Miquel Suqué, del Grup Peralada
- Predicció La calor s’intensifica a partir de dilluns i algunes zones de Catalunya arribaran als 40 graus
- HANDBOL Els àrbitres expulsen el Barça de la lluita per la seva 13a Champions
- Infraestructura 45 anys esperant el pont del Baricentro
- Metamorfosi demogràfica Un terç de l’Eixample és estranger
- DEL 24 DE JULIOL AL 4 D’AGOST El Barça de Flick realitzarà una gira per Àsia aquest estiu
- La crisi dels socialistes Montero allunya l’avançament electoral i la qüestió de confiança i desafia Feijóo a presentar una moció de censura
- Com evitar les trucades ‘spam’ Ni respondre ni bloquejar el número: això és el que has de fer per acabar amb les trucades ‘spam’ per sempre
- Prensa Ibérica Líders polítics, empresarials i acadèmics es donen cita en el II Fòrum Econòmic i Social del Mediterrani a Màlaga
- Pogacar triomfa en el Dauphiné davant Vingegaard