Educació
Els canvis per la nova llei deixen milers d’alumnes sense algun llibre en l’inici de curs
Les editorials comuniquen que es retardaran fins a un mes amb alguns títols
Els preus de les publicacions pugen entre 3 i 4 euros

Una part important dels alumnes tornarà a les aules sense tots els llibres del nou curs a les seves motxilles. Les famílies s’estan trobant aquests dies que no han arribat a les llibreries tots els títols que havien reservat. Aquesta situació afecta els cursos senars, aquells en els quals s’aplicarà la nova legislació educativa, la Lomloe. Són milers de nens. Les editorials estan tenint problemes per arribar a temps amb les recents adaptacions curriculars.
A les llibreries amb material educatiu no tenen un segon de descans aquests dies. Els establiments són plens de famílies que han reservat els llibres el juliol i altres que ho han deixat per a l’últim moment. I la majoria de les que tenen nens en cursos senars s’estan trobant amb el mateix problema: falten llibres.
Els retards s’estan produint en totes les comunitats autònomes. La Conselleria d’Educació de la Xunta de Galícia ja va advertir a l’abril que la «tardança» de l’Executiu central a publicar al Butlletí Oficial de l’Estat (BOE) els nous temaris –15 mesos des de l’aprovació de la llei– el faria treballar a contrarellotge per adaptar-los a la comunitat –pot modificar-los fins en un 50%– i el curs escolar començaria sense els decrets publicats, pels tràmits administratius que requereixen –d’entre 6 i 7 mesos des que hi hagi la normativa estatal, pel que s’espera per a les primeres setmanes de classe. Tot i això, els esborranys dels currículums ja van ser posats a disposició de tots els interessats entre el maig i el juny. Les editorials treballen ara sobre aquests textos provisionals, tot i que no s’esperen grans canvis.
«¿Que alguns començaran les classes sense llibres? Sí, sens dubte», sosté Cristina Lamas, de la llibreria Cativos. Explica que, en el dia d’avui, «falten molts llibres» i hi ha incertesa sobre la data d’edició: algunes s’estan incomplint i en altres casos ni es donen.
«As familias chaman todos os días para saber cando chegan», explica Beni Bermúdez de l’Espazo Lector Nobel O Calvario, que els demana «un pouco de paciencia». Ja han començat a advertir que els llibres nous estan trigant, però creu que la majoria arribaran al llarg del mes de setembre.
La informació que li han traslladat des de les editorials a la Llibreria Vigo és que estaran disponibles a mitjans de setembre, explica Miriam Domínguez, que veu els pares «tranquils». «Ho entenen com una cosa normal pels canvis», explica. I perquè els seus fills no seran els únics en aquesta situació a classe. Mentrestant, els professors hauran de buscar altres alternatives.
«Passa cada any, sé que en la primera setmana de setembre les editorials es posen les piles»
En canvi, a la llibreria Mendinho són més positius: «Passa cada any, sé que en la primera setmana de setembre les editorials es posen les piles», aposta Mar Fernández. El canvi més gran que ella ha observat aquest any és l’alça dels preus per la pujada del preu de l’energia i les matèries primeres. «Estan desorbitats, a mi fins i tot em fa vergonya dir alguns preus, que els marquen les editorials», relata i calcula que van pujar entre 3 i 4 euros de mitjana. A grosso modo, els llibres superen els 40 euros i els quaderns ronden els 25.
«Que ho facin amb temps»
Notícies relacionades«Paguem molts diners pels llibres i que no puguin disposar d’algun d’ells durant el primer de deu mesos, no em sembla correcte», afirma Ester del Monte Millán, una de les mares que ahir va acudir a recollir els llibres que havia encarregat a principis d’estiu i pels quals pagaran entre 350 i 400 euros.
Es va trobar que no hi eren tots. Un dels quaderns que necessita el seu fill no està previst que arribi fins al 23 de setembre. «Comentant-ho en un xat amb altres pares, estem tots igual i a l’escola, que també els ven, tenen el mateix problema», explica. Vaticina despeses en altres materials. «Si decideixen canviar els continguts, que ho facin amb temps», reclama.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Pont local ¿Quins centres comercials obren el 9 de juny, Segona Pasqua, a Barcelona i Catalunya?
- Entendre-hi més ‘El conte de la serventa’ va ser una realitat a Irlanda: 9.000 nadons morts i 56.000 mares solteres maltractades al segle XX
- Barcelona es juga un 14% del PIB si els turistes la deixessin de visitar
- Calendari Quina festa és el 9 de juny? Només aquests municipis de Barcelona tindran un pont de tres dies
- Amb diversos ingressats Un presumpte brot de salmonel·la causa almenys una vintena d’afectats a Sant Adrià
- TELEVISIÓ I MAS Locutors d’Esport 3
- Barcelona, protagonista Cuina de saga familiar amb vistes al Port Vell
- EL MUNDIAL DE MOTOGP Marc Márquez s’exhibeix a l’Aragó de principi a final
- La Volta / Dauphiné cliclisme La Volta femenina es consolida en el calendari internacional
- BÀSQUET El Barça se suïcida i perd un partit que tenia guanyat