Un any sense peatges
Catalunya reclama el model de finançament europeu per a les autopistes
L’AP-7, on hi ha col·lapses i accidents constants, «no presta un servei eficient», segons el conseller Puigneró, i l’ha comparat amb Rodalies
El Govern de Catalunya reclama que s’apliqui la normativa europea de finançament en les vies d’alta capacitat del territori. Aquest model es defineix per criteris d’ús (és a dir, per quilòmetres) i de contaminació (o sigui, qui més contamina més paga). La mitjanit de dimecres a dijous es complirà un any des que es van aixecar els peatges a l’AP-7, AP-2, C-32 i C-33 a Catalunya.
«L’Estat no compleix amb Catalunya ni amb Europa. Mentre no arriba aquest model de finançament, hi ha una acceleració de la degradació de les vies», ha denunciat aquest dimecres el vicepresident i conseller de Polítiques Digitals i Territori, Jordi Puigneró, en una roda de premsa per valorar el primer any sense peatges a Catalunya. Puigneró ha rebutjat esperar al 2025, any en què s’ha fixat el Govern espanyol com a límit, per tenir aquest model de finançament. El conseller ha reconegut que alguna cosa caldrà pagar.
Puigneró ha reconegut que l’AP-7, per exemple, on hi ha col·lapses i accidents repetits, «no presta un servei eficient» i l’ha comparat amb Rodalies. «Al final, el que s’aconsegueix és que la gent no passi per l’AP-7 ni utilitzi Rodalies. El que no pot ser és que el model viari de l’Estat a Catalunya acabi sent el model ferroviari de l’Estat a Catalunya», ha dit el conseller. «A l’AP-7, que és un eix fonamental a Catalunya, hi ha més sinistralitat i més forats, i és normal perquè hi passen més vehicles. Cal invertir en el seu manteniment».
Mal funcionament de l’AP-7
«La valoració d’aquest primer any sense peatges és que no s’havia d’haver arribat mai a aquesta situació», s’ha queixat el conseller, que ha culpat exclusivament l’Estat del mal funcionament de l’AP-7 des que va deixar de ser de pagament. Segons ell, el Govern feia anys que reclamava que el finançament de les vies d’alta capacitat catalanes estigués en la línia de la directiva europea («algun tipus de pagament hi ha d’haver», ha reconegut).
També ha assegurat que no saben encara quin és el model que proposa l’Estat i que hi haurà una proposta el 2025. «No pot passar el mateix que a Rodalies. La seguretat d’aquestes vies no pot esperar al 2025», ha dit. I ha denunciat que, sabent que la concessió d’aquestes vies acabava el 2021, el Govern no fes cap proposta.
«Disposats a negociar-lo»
Notícies relacionades«El que no volia la Generalitat en cap cas és que continués aquest model de l’Estat espanyol pel qual només els catalans paguen. Nosaltres tenim un model i estem disposats a negociar-lo. Estem disposats que les autopistes i autovies es financin segons els criteris de la UE», ha insistit.
El conseller de Polítiques Digitals i Territori ha denunciat que l’Estat «no compleix ni amb Catalunya ni amb Europa» i ha insistit també que es faci un «manteniment» adequat d’aquestes vies, que es degraden cada vegada més a causa del pas continuat dels vehicles. A més, en vies com l’AP-7 han sigut significatius, l’últim any i especialment durant la sortida i arribada de les vacances, els embussos i els accidents.
-
Ofert per
- Narcotràfic Un narco diu que la pressió policial es va relaxar després d’arribar els Mossos
- Collboni regularà el lloguer turístic en tres mesos
- La carrera a la Casa Blanca Jo voto Trump
- LA SITUACIÓ DE LA XARXA DE RODALIES Adif retarda el tall previst a l’R3 per no coincidir amb el de Tarragona
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- El perdó al procés La fiscal demana indultar per malversació l’exlíder d’ERC si no se l’amnistia
- Balanç de mandat Rovira passa comptes amb Junqueras i li retreu el seu paper a l’1-O
- Tramitació parlamentària El PP es val dels lletrats del Senat per vetar la llei que beneficia etarres
- El cas Pegasus L’Audiència de Madrid ordena reobrir el cas de l’espionatge a Boye