Turisme

Massificació turística: Mallorca es desborda

Turistes i vehicles col·lapsen enclavaments de l’illa popularitzats a Instagram - Diario de Mallorca visita algunes parts del paradís, territori vetat als residents en un estiu de rècord

4
Es llegeix en minuts

«El que vam viure ahir és una vergonya i estem segurs que no va ser l’únic dia. Hem de ser conscients del que està passant a les nostres illes amb l’excés de turisme i la permissivitat que se li dona, per sobre dels residents de les illes». Són paraules de la Judith, una resident que dimarts es va aventurar a anar a la platja d’es Trenc i es va indignar quan al tornar es va trobar amb un caos de cotxes, la immensa majoria de lloguer, aparcats als marges d’un camí que travessa una zona protegida.

Ha sigut el paisatge habitual d’aquest estiu en els accessos a es Trenc i a multitud de cales i platges de l’illa. La tornada a la vella normalitat ha sigut sinònim de col·lapse i massificació, xifres de turistes que han batut els rècords que semblaven difícils de superar abans de la pandèmia i que han acabat desbordant Mallorca i la paciència de molts residents.

Diario de Mallorca, mitjà que pertany al grup Prensa Ibérica, igual que EL PERIÓDICO, va visitar dimecres alguns dels enclavaments més llaminers per als turistes, ubicacions convertides en destinacions de masses al ser popularitzades a Instagram. Una impagable campanya de promoció a les xarxes socials amb fotos que deixen fora de l’enquadrament les cues, embussos i aglomeracions.

Aparcar en una zona protegida

Són gairebé les dotze i a l’entrada del camí d’accés a la salinera d’es Trenc hi ha un cartell que adverteix que el pàrquing està complet. És igual. L’arribada de cotxes és constant i en molts casos decideixen aparcar als marges d’aquesta zona protegida per recórrer a peu els dos quilòmetres llargs que queden per arribar a la platja.

No hi ha ningú que posi ordre en el caos circulatori que es comença a formar, entre constants cops de clàxon, tot i que encara no és migdia. Els turistes que no esperen en una creixent cua davant l’aparcament –costa set euros–, sinó que aparquen on consideren més convenient. És gratis i, a més, ningú els multarà.

El debat sobre el canvi de model i el decreixement que va avivar la pandèmia s’ha extingit durant el primer estiu de plena normalitat en una illa que ha tornat a rebre milions de turistes. Informes i estudis es mantenen en un calaix mentre milers de visitants accedeixen, mòbil en mà, a la cala s’Almunia i al Caló des Moro, dos enclavaments que fins fa pocs anys encara eren una bona elecció per als residents.

«Hi ha molta gent, però això no és bo ni per a nosaltres ni per als turistes», afirma, contrariat, un home des d’una casa a cala s’Almunia, nostàlgic d’un temps en què aquest enclavament estava freqüentat a l’agost, però no massificat. No hi ha un metre lliure a les roques d’aquest petit tros de paradís.

No s’hi pot accedir amb cotxe i l’aparcament és complet al migdia, per això hi ha vehicles aparcats disseminats per tot arreu. Centenars de turistes –pràcticament només s’escolten converses en italià– desfilen pel camí d’accés a aquestes dues localitzacions, un quilòmetre i mig sota un sol de justícia, per disfrutar d’aigües cristal·lines. Això sí, tots atapeïts i sense opció d’estirar la tovallola.

Per arribar a la disputada sorra del Caló des Moro també s’ha de fer cua. Els banyistes esperen pacientment amb el mòbil a la mà el moment de baixar i fer-se la mateixa foto que ja han vist centenars de vegades a Instagram. Ningú en controla els accessos i l’espera pot durar hores, malgrat les altes temperatures. «Quin aclaparament», resumeix una jove andalusa mentre mira de recobrar l’alè després de pujar l’últim tram d’escales.

Notícies relacionades

Una altra bonica postal de Mallorca popularitzada a les xarxes socials és Formentor. El Consell va restringir-hi el trànsit de vehicles el 2019 per accedir al mirador i a la platja després de l’alarma generada per la saturació de cotxes en una carretera que solca una zona protegida d’un gran valor paisatgístic. No obstant, l’autobús llançadora que recull els turistes als peus de la muntanya va pràcticament buit mentre desenes de cotxes de lloguer fan cas omís del senyal de prohibit el pas entre les 10 i les 23 hores. La multa val 80 euros, però es pot esquivar si s’abona una consumició en algun dels negocis de la zona. D’aquesta manera, una restricció pensada per garantir la sostenibilitat d’aquest fràgil entorn es pot desactivar fàcilment enviant una foto del tiquet per correu electrònic a la DGT.

L’última etapa d’una jornada d’aglomeracions passa per la també molt fotografiada posta de sol a sa Foradada, un clàssic dels estius de l’illa que també ha sucumbit a la massificació. Centenars de persones es concentren en algun dels miradors a la recerca d’un forat per fer la millor foto. És hora punta en una zona tensada tots els dies en un estiu que també ha massificat la veïna Deià.

Temes:

Turisme