L’educació a Catalunya

Les arts demanen més presència en els currículums escolars

  • El CoNCA remarca el dèficit artístic de la població catalana i apressa a apostar per aquesta formació a les escoles

  • «Es comença per aprendre a llegir i a escriure, però és necessari aprendre també els llenguatges artístics», assenyala Jordi Font

Les arts demanen més presència en els currículums escolars

Manu Mitru

2
Es llegeix en minuts
Montse Baraza
Montse Baraza

Periodista

ver +

La població catalana presenta un «dèficit en la sensibilització i alfabetització artística» que fa urgent situar aquesta formació al costat d’altres aprenentatges bàsics de l’educació obligatòria. Aquesta és l’essència de la Carta de les Arts a l’Educació que aquest dimarts ha presentat el Consell Nacional de la Cultura i de les Arts (CoNCA) i que reclama més presència en els currículums escolars de les competències artístiques, ja sigui música, teatre, arts plàstiques o dansa.

«Incloure l’educació artística en l’educació és fonamental. Es comença per aprendre a llegir i a escriure, però és necessari aprendre també els llenguatges artístics, la capacitat d’expressar-se creativament», ha remarcat el secretari del CoNCA, Jordi Font, que ha apuntat que «cada vegada es valora més el paper de les arts per a l’educació integral de la persona».

Font ha recordat que la cultura és un dret de la ciutadania i ha denunciat que «sovint les administracions no assumeixen l’obligació de capacitar la ciutadania per exercir-lo». «És la vella assignatura pendent, i la seva falta actua com a barrera social», ha reblat. Barrera social que queda reflectida en estudis que evidencien que, per exemple, en les activitats extraescolars, són les classes amb més capacitat cultural i econòmica les que aposten més per la formació artística dels seus fills, davant les més desfavorides, que escullen un altre tipus d’activitats.

El CoNCA vol resoldre aquest dèficit i aquesta font de desigualtat introduint les arts a les escoles. «És important assegurar la presència de les arts en tots els nivells educatius, és a dir, que en l’educació primària i secundària obligatòria s’introdueixi l’ensenyament artístic a totes les escoles catalanes», ha insistit Font. Actualment, en els currículums estan incloses competències com la música i el dibuix, però no d’altres com el teatre i la dansa.

La Carta de les Arts a l’Educació és fruit del treball que des del 2019 ha impulsat el CoNCA amb experts i professionals del món de les arts, entitats i administracions. Partint de la base que les arts «estimulen el desenvolupament cognitiu, emocional i relacional de la persona», la Carta planteja 63 recomanacions per fer efectiva aquesta presència en l’àmbit escolar. Font ha posat èmfasi en la proposta número 37: dotar les competències artístiques de «càrrega curricular significativa» per anar cap a una equivalència entre ciències, humanitats i arts a raó d’un 33% cadascuna.

També es posa èmfasi en el finançament. La carta demana una línia de finançament específic per als projectes de centre que incorporin les arts de manera substancial i fer un esforç econòmic en aquells centres amb alumnat vulnerable que, per la seva situació, tingui més dificultats per accedir a la cultura.

Notícies relacionades

En l’àmbit de la docència, la carta demana més presència de l’educació artística en la formació del professorat. Així mateix, insta totes les administracions a elaborar un Pla Nacional de les Arts i l’Educació que inclogui formació artística en escoles i instituts i també fora de l’horari lectiu, en extraescolars, caps de setmana, vacances i al llarg de la vida.

Font ha valorat positivament la implicació dels departaments d’Educació, Cultura i Universitats, així com la «disposició plena» d’ajuntaments i diputacions a impulsar grups de treball per avançar cap a aquests objectius.