Gran erupció freàtica
Un volcà filipí expulsa una columna de cendra d’un quilòmetre d’altura
Les autoritats eleven l’alerta al nivell u sobre cinc a l’illa de Luzon

El volcà Bulusan, un dels més actius de les Filipines, va entrar diumenge en erupció i va expulsar una columna de vapor, cendra i pedres d’un quilòmetre d’altura que va obligar les autoritats a elevar l’alerta al nivell u sobre cinc als voltants, segons Phivolcs, l’institut filipí de vulcanologia.
L’organisme encarregat de controlar l’activitat volcànica al país va assenyalar que el volcà, situat a l’est de l’illa de Luzon, va registrar una erupció freàtica de vapor, aigua, cendra i pedres d’uns 17 minuts a les 10.37 hora local (1:37 GMT) que va provocar una columna de vapor i cendres d’un quilòmetre d’altura.
El núvol format es va moure cap a l’oest i va cobrir de cendra les poblacions de Juban i Casiguran, a la província de Sorsogon.
🌋 Se reporta una erupción freática en curso del volcán Bulusan, en Filipinas. pic.twitter.com/0OSDrNE3gj
— Alerta Cambio Climático (@AlertaCambio) 5 de junio de 2022
Phivolcs va indicar a les seves xarxes socials que es van registrar 77 terratrèmols volcànics en les 24 hores prèvies a l’erupció i va explicar que des d’abril ha observat zones al sud-est del volcà que «es van inflar» de manera sobtada, un possible indicador d’activitat sota la muntanya.
El volcà Bulusan, situat a la província de Sorsogon, a uns 300 quilòmetres al sud-est de Manila, té 1.565 metres d’altitud i ha estat actiu 15 vegades des de 1886.
Notícies relacionadesL’erupció més gran d’un volcà filipí en la història va ser la del Pinatubo el juny de 1991, que es va saldar amb uns 850 morts i més d’un milió de damnificats.
L’arxipèlag filipí s’assenta sobre una zona d’intensa activitat sísmica dins de l’anomenat cinturó de foc del Pacífic i registra 23 volcans actius.
- Nova hora La Oreja de Van Gogh ha d’endarrerir la venda d’entrades de la seva gira 2026 amb Amaia Montero i llança un comunicat explicant-ne el motiu
- Sancions Possible multa per posar un cartell d’alarma a casa sense tenir el servei contractat: fins a 100.000 euros
- Reforma horària El final del canvi d’hora obre la porta que Espanya recuperi el seu fus horari natural
- Valor incalculable ¿Què se sap del robatori al Louvre i qui són els lladres? Les dues hipòtesis que estudien la policia i els experts
- La caòtica presentació de ‘Lux’
- Humor ‘La casa nostra’, la ‘sitcom’ de Dani de la Orden amb què 3Cat recuperarà l’esperit de ‘Plats bruts’
- Estrena Un Quixot per repensar la salut mental
- Barcelona, protagonista Ringana aspira a créixer a Europa des de Parets del Vallès
- TELEVISIÓ I MAS ¡Salta la sorpresa a Europa!
- LA TEMPORADA BLANC-I-BLAVA L’Espanyol torna al groc per celebrar el 125è aniversari