La vida sense mascareta
¿Què és la síndrome de la cara buida?
Aquest dissabte ens traiem la mascareta al carrer però molts se sentiran menys protegits davant la malaltia i un profund malestar al veure altres ciutadans que no la porten

Com han canviat les coses en un any. Si l’estiu passat el vam començar amb l’obligació d’utilitzar la mascareta per combatre el coronavirus, el que va començar aquesta setmana s’entreveu sense aquesta tela que ens ha acompanyat durant pràcticament tota la crisi sanitària. Una gran notícia tot i que no per a tothom. Els psicòlegs avisen: molts sentiran estrès i ansietat al desprendre’s d’aquest tros de tela que ja no serà obligatori als exteriors des d’aquest dissabte. Vaja, que se sentiran com si de sobte estiguessin despullats.
I així apareix una nova patologia: la síndrome de la cara buida, un malestar que provoca, segons el psicòleg José Antonio Galiani, «un conjunt de símptomes mentals i emocionals que ens ocasiona, d’una banda, el treure’ns la mascareta, a causa de la sensació de vulnerabilitat a la malaltia que podem sentir i, d’altra banda, el malestar que ens genera veure altres persones sense mascareta».
La síndrome de la cara buida és l’estrès o l’angoixa que pateixen les persones quan van sense la mascareta després de més d’un any de pandèmia del coronavirus. Recuperar el contacte sense mascareta amb la gent pot provocar una gran ansietat.
Portar la cara tapada durant tant temps ha afectat les interaccions socials, i provocat problemes emocionals. Però com que cada persona és un món, les reaccions de cara a, per exemple, aquesta retirada de la mascareta seran molt diferents i dependran de molts factors, sobretot de la personalitat.
En la síndrome de cara buida, hi ha un perfil d’individus les reaccions del qual poden tenir cert perill, els que són molt cauts a l’hora d’exposar-se, avisen a ‘Websalud’.
Notícies relacionades«Són persones que experimenten molt malestar emocional, poden ser altament reactives i desencadenar un conflicte o una agressió», ha afirmat el psicòleg Galiani. Per a ells les conductes que no compleixen les normes (com no portar la mascareta) fan que s’irritin o se sentin malament perquè ells sí que les compleixen, tot i que a partir d’aquest dissabte ja no sigui obligatori portar la mascareta en exteriors.
Galiani ha recordat que portar la cara tapada «ens oculta una part important dels signes que ens ajuden a distingir les emocions que sent la persona que ens parla». Portar mascareta interfereix en aquestes emocions d’alegria o tristesa. Empatitzar amb altres persones mitigant el seu dolor o unint-se a la seva eufòria amb petons i abraçades ara està prohibit. La barreja de les dues situacions dona lloc a la síndrome de cara buida, que pot desembocar, com ja van advertir els experts, en una pandèmia de salut mental.
- Compromís amb ERC El Govern es prepara per aprovar al setembre la quitació del deute de Catalunya, extensible a totes les autonomies
- Previsió meteorològica Pluges a Catalunya: el Meteocat activa avisos en aquestes comarques
- Carme Forcadell: "Sabíem que pagaríem un preu, però no que seria tan car"
- Tribunals Una veïna de Sant Adrià s’enfronta a 25 anys de presó per matar la seva parella amb «118 ganivetades» simulant «un joc sexual»
- Nou autonomies aporten recursos als territoris afectats pel foc
- Catàstrofe mediambiental L’Exèrcit recorre al seu primer dron terrestre per a les tasques d’extinció
- El Govern central i el PP xoquen per l’ús dels recursos contra el foc
- Mañueco activa 114 milions per pal·liar els danys dels incendis
- CATÀSTROFE MEDIAMBIENTAL "Les abelles no podran sobreviure"
- La verema més negra